A bűvésztrükk, amitől megrémült az egész világ
A 20. század egyik legnevesebb bűvészének számított az indiai Protul Chandra Sorcar, akinek legdurvább trükkjét élőben közvetítette a BBC 1956-ban. Jól látható a felvételeken, hogy a férfi szorosan az asztalhoz kötözi 17 éves asszisztensét, majd olyan fűrésszel „vág bele” a testébe, ami az emberi csontnál vastagabb anyagokat is könnyedén átszelne.
Két dolog okozta a meglepődést a hatvan évvel ezelőtti felvételen:
korábban élő közvetítésben senki sem csinált még ilyet, és az sem volt jellemző, hogy az asszisztens ne másszon bele egy dobozba a trükk könnyebb kivitelezéséhez. Az egész teste látszik a felvételeken, a hasához közelítő fűrész hangja pedig még nagyobb rémületet keltett a nézőkben.
Az élő közvetítés nem egyezett meg az előbbi videóval: abban még
a műsorvezető is annyira megijedt a fűrészelést látva, hogy a kamera elé ugrott, és bejelentette, hogy vége az adásnak.
A BBC-ben megjelent anyag után felkapott téma lett a távol-keleti varázslatos világ. Akkoriban a britek keveset utaztak, és India számukra egzotikus-misztikus hely volt, így az ottani művészek és bűvészek ráültek erre a sztereotípiára, és könnyen el tudták hitetni magukról, hogy varázserővel bírnak.
A tévék is kihasználták a misztikus dolgok bűvöletét: korábban csak mozikban és színházakban láthatott hasonlót a közönség, de otthon, a tévé előtt ülve aligha. A BBC először 1937-ben közvetítette Ahmed Hussain bűvésztrükkjeit, aki mezítláb járt izzó parázson, a nézők kultúrájától merőben eltérő öltözetben, turbánban és shervaniban. Ő ültette el a magot a nyugati nézők fejében a keleti illuzionistákról, Sorcar pedig először a japán nézők figyelmét keltette fel.
Sorcar többgenerációs bűvészcsaládba született eltérő régiókból származó felmenőkkel – talán a származása is ösztönözte arra, hogy utazva kápráztassa el a közönséget. Képes volt autókat eltüntetni a színpadról, vagy
bekötött szemmel lemásolni a közönség önkénteseinek (ha tényleg önkéntesek voltak) kézírását.
Olyan ügyesen hitette el mágikus képességét tömegekkel, hogy még egy kígyóharapástól szenvedő fiút is hozzá vittek az orvos helyett: szegények nem voltak hajlandóak elfogadni Sorcar tanácsát arról, hogy forduljanak orvoshoz, és végül a fiú bele is halt a sérülésébe.

Flickr
Bűvésztrükkjeivel azonban világ másik felének figyelmét is felhívta magára, így hívták meg a BBC Panorama c. műsorába is. Sorcar kapva kapott az alkalmon, és a felvételek mellett turnézott is Nyugat-Európában.
A brit köztévének a fűrészelős trükköt hagyta utoljára. A „hipnotizált” asszisztensét felfektette az asztalra, és jött a jól ismert robaj a fűrészből, amit a műsorvezető már túl soknak értékelt, ezért
nem tudhatták a nézők, hogy az illuzionista tényleg mészárlást rendezett-e élő adásban.
Az otthon ülőknek úgy tűnhetett, mintha valami valóban durva történt volna a műsorban.
Ahogy véget ért a műsor, özönlöttek a telefonok a csatornához, sokan aggódtak az asszisztens egészségéért. Külön munkatársak foglalkoztak a műsorhoz kötődő hívásokkal. Az eset tökéletes reklámot jelentett Sorcarnak. Másnap a bulvárújságok címlapjai tele voltak a kérdéssel, hogy a varázsló megölte-e a lányt. Az asszisztensnek persze semmi baja nem volt.
Állítólag abból az egyszerű okból szakadt meg az adás, hogy lejárt a műsoridő.
P. C. Sorcar azonban nem csak a varázslathoz, a marketinghez is nagyon jól értett:
nem arról volt szó, hogy elszámolta a műsoridőt, hanem arra használta ki az esetet, hogy megsokszorozza az érdeklődést, ami felé irányul. Ez azt eredményezte, hogy az angliai turnéja többi állomása gyakorlatilag automatikusan telt házas lett.
Amikor 1971-ben megjelent a hír, hogy szívrohamot kapott, sokan arról is azt hitték, hogy trükk az egész. Nem volt az: az 57 éves férfi nem sokkal utolsó fellépése után halt meg Japánban.
A családi örökséget a fia, Sorcar Junior vitte tovább, aki szintén bűvésznek állt. Évekkel később ő is megcáfolta, hogy az apja elszámolta volna a műsorban hátralevő idejét. A bűvész számára roppant fontos az időzítés, egy profi ilyen hibát nem követne el. Sorcar nagyon jól tudta, hogy mit csinál.