Még biztonságosabbá válik az elektronikus fizetés
Annak érdekében, hogy az eddigieknél is biztonságosabb legyen mind az érintésmentes fizetés, mind az online térben történő vásárlás januártól az Európai Unió PSD2 irányelve értelmében hazánkban is csak erős ügyfél-hitelesítés elvégzése után lehet engedélyezni az elektronikus és banki műveleteket.
A szabályozás a bolti fizetéseknél már életbe lépett, de komoly változást nem tapasztalhatunk felhasználói szinten, hiszen 15.000 Ft feletti vásárlás során eddig is meg kellett adni a PIN kódot. A változás csupán annyi, hogy most előfordulhat, hogy 15.000 Ft alatti fizetésnél is PIN kódot kér a terminál.
Online fizetésnél pedig mindenképp szükség lesz egy mobiltelefonra vagy okostelefonra az erős ügyfél-hitelesítéshez.
Mit jelent az erős ügyfél-hitelesítés?
Az erős ügyfél-hitelesítéshez 3-ból 2 egymástól független azonosítási módszer használata szükséges. Ez a három az ismereten alapuló (pl. jelszó), a birtokláson alapuló (pl. tokent generáló eszköz), és a biológiai tulajdonságokon alapuló (biometrikus, pl. ujjlenyomat).
A hitelesítésre a legjobb megoldást a biometria jelenti. A biometrikus azonosítás csak a ránk, egyes felhasználókra jellemzők összessége, és ez a megoldás minden eszközön magasabb felhasználói élményt nyújt, különösen igaz a mobiltelefonos vásárlásokra, amelyen a legtöbb digitális vásárlás történik.
Azaz a fizetésekhez nem lesz elég az, ha valaki ismeri a bankkártya adatait, hanem valamilyen formában jóvá is kell hagyni a tranzakciót, ezzel megóvva a felhasználót az esetleges visszaélésektől.

Hogyan készülhetsz fel erre?
• Az online fizetésekhez mindenképp szükség lesz egy mobiltelefonra vagy okostelefonra.
• Szintén fontos, hogy a kártyát kibocsátó banknál a napi használatban lévő telefonszám legyen megadva. Az online bankkártyás vásárlás és az online bankolás során csak akkor végezhető el az erős ügyfélhitelesítés, ha a bank el tudja érni a felhasználót a mobiltelefonján.
• Az online vásárlás hitelesítése a mobilbanki alkalmazással a legegyszerűbb, mert ezen keresztül ujjlenyomatunk vagy arcfelismerés segítségével egy mozdulattal azonosíthatjuk magunkat. Előre láthatóan a legtöbb banknál elérhető lesz ez a funkció, így érdemes már most letölteni az alkalmazást. Amennyiben a készüléken nem elérhető a biometrikus hitelesítés, úgy a mobilbanki alkalmazáshoz tartozó jelszóval tudjuk engedélyezni a vásárlást.
A világjárvány hatására minden eddiginél több vásárlás zajlott az online térben. Ehhez kellett rengeteg szolgáltatónak is adaptálódnia, így a járvány fontos hozadéka a digitális technológiák felé történő gyors áttérés volt. A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy két hónap alatt öt évet haladtunk előre a digitális elfogadásban, mind a fogyasztók, mind az üzleti életben.

Mennyire biztonságos a mobilfizetés?
Ma már a kártyás fizetések 94 százaléka érintésmentesen történik, 2020-ra a magyar felhasználók több mint 500 ezer bankkártyát digitalizáltak mobiltelefonjukba az MNB adatai alapján, a Mastercard szerint pedig a mobiltárcás tranzakciók száma pedig közel háromszorosára nőtt 2019 és 2020 szeptembere között.
Az Apple Pay már 6 hazai szolgáltatónál is elérhető, az Android rendszerű okostelefonokra szintén 7 magyar bank kínál saját mobiltárcás megoldást, nemrég pedig a Google Pay is elérhetővé vált a magyar piacon 3 fintech szolgáltatónál.
Az itthon elérhető mobiltárcák mögött a Mastercard MDES technológiája biztosítja a fizetések zavartalanságát. Az úgynevezett tokenizáció során a fizikai bankkártya adatait tokenekre cserélik és ezek vesznek részt a tranzakciós folyamatokban.
Mobilfizetés esetén pedig több védelmi vonalat is beállíthat a felhasználó, például, hogy telefonját csak kóddal vagy ujjlenyomattal lehessen feloldani.
2025-re körülbelül 463 exabájt (=497.142.464.512 GB) adatot hozunk létre naponta, és ez a szám folyamatosan növekszik. Ezért egyre fontosabb, hogy ezeknek az adatoknak a védelme egyre fejlettebb legyen, és a Mastercard több mint 50 éves szaktudását a legmodernebb technológiák egészítsék ki.
Ma már a mesterséges intelligencia (AI) algoritmusai a Mastercard „első védelmi vonalának” részét képezik, amely évente több mint 75 milliárd, a Mastercard hálózatán futó tranzakciót véd meg.
A Mastercard célja, hogy megvédje a fogyasztókat attól, hogy online csalás áldozatává váljanak. A fizetési vállalat ezért adott AI-alapú algoritmusokat többrétegű biztonsági rendszeréhez, így képes ezredmásodperceken belül fellépni a lehetséges online biztonsági fenyegetésekkel szemben. Tavaly a Mastercard mintegy 20 milliárd dollárnyi csalást tudott megelőzni mesterséges intelligenciájával továbbfejlesztett rendszerein keresztül.
Mi történik ha mégis visszaéltek az adataimmal?
Jó hír, hogyha a vásárló visszaélés áldozata lett, vagy ha nem azt a terméket, szolgáltatást kapta, amelyet szeretett volna, a bank visszatéríti a pénzét. Megnyugtató trendeket mutatnak az MNB adatai is, hiszen 4,5 százalékkal csökkent a hazai kibocsátású kártyákkal történt visszaélések száma, míg az okozott kár értéke 5,5 százalékkel lett kevesebb.