Lehet-e kártyával fizetni a sivatagban?
Amióta csak okostelefon lehet a kezünkben, elkényelmesedtünk az utazásainknál is: miért is teregetnénk ki egy térképet az autóban, ha ott a telefonban a GPS? Miért olvasnánk el előre egy fél útikönyvet, ha két kattintással a helyszínen is rengeteg infót megtudhatunk egy nevezetességről? Vagy miért ragasztanánk fotóalbumba a vakációról készült képeinket, ha egy felhőben is tárolhatjuk őket, sőt, még zenei aláfestéssel montázst is készíthetünk belőlük?
A külföldi utazásoknál egy másik fontos faktor is előjön: Mennyi pénzt váltsunk? Hol? Milyen címletekre lehet szükség? Ezeket a dilemmákat lehet egy csapásra félretenni, ha eleve arra készülünk, hogy bankkártyával fogunk fizetni. Már ha lehet. A hazai tapasztalatokból kiindulva talán nem mindig hisszük el, hogy lehet, hiszen egyáltalán nem általános ez még Magyarországon, elég csak a piacokra gondolni.
Ezért most direkt extrém eseteket kerestünk. Megkértünk néhány utazót, hogy idézze fel nekünk, milyen helyzetekben tudott külföldi utazása során kártyával fizetni, ami számára is meglepetés volt, mert előzetesen nem számolt volna vele.
NÉZD MEG KISFILMÜNKET, HOGY MÉG JOBBAN ELKÉPZELHESD A HELYZETEKET, AMIKRŐL UTAZÓINK MESÉLNEK!
Brigi szociálpedagógus, már főiskolásként minden nyarát más-más országban töltötte. Az utazási szenvedélye nem múlt el, most már családjával járnak felfedezni új tájakat, megismerni új kultúrákat. Két kedvencük Málta és Ciprus. De ezekben az országokban már egyáltalán nem meglepő, hogy kártyával is lehet fizetni valahol. Ellenben mikor sok évvel ezelőtt Marokkóban jártak férjével, és
Briginek beégett ez a momentum, mert akkoriban még Budapest utcáin sem volt általános, hogy egy taxiba szállva kártyával fizethetünk majd. Azonban ez továbbra sem jelenti azt, hogy ne lennének olyan szolgáltatások, amelyek igénybevétele előtt máig ne lenne érdemes ATM-et keresni.

László hajóskapitány, a munkája része az utazás. Bejárta már a fél világot Ausztráliától Dél-Amerikáig, mert ha épp nem hivatalból van úton, akkor kikapcsolódásként is szívesen utazik. Az ő sztorija is több évvel ezelőtti történet, Sri Lankán járt, ahol a városnézésnek az igazán autentikus formáját választotta: egy tuk-tuk járgányba szállt be. Meglepetten tapasztalta a túra végén, hogy a sofőrje felkínálja a bankkártyás fizetési lehetőséget – naná, hogy élt vele.
Kátya kommunikációs szakember, hobbija az utazás. Az ő kedvenc országa Észtország, mert még egyetemistaként hosszabb időt töltött Tallinban ösztöndíjjal. 10 éve már, hogy először járt ott, éles kontraszt volt számára, hogy ha szórakozni indultak egyetemista barátaival, tényleg elég volt egy bankkártyát magával vinnie, mert
Magyarországon bár sokat javult a helyzet, a korábbi állapotokhoz képest, most is előfordul, hogy kellemetlen meglepetésként el kell indulni készpénzt felvenni, mert néhány helyen még most is kihívást jelent a kártyaelfogadás.
Ferenc újságíró, aki különösen azóta utazik rengeteget, amióta a fapados légi járatok még elérhetőbbé tették az európai városokat. De már 18 évesen nyakába vette a kontinenst: egy barátjával InterRail vonatjeggyel utazgattak országról-országra egy hónapon keresztül. Ferenc szerint sokszor a magyar utazó számára egészen elképesztő helyeken lehet wifire bukkanni, vagy kártyás fizetési lehetőséget találni. Neki a legnagyobb meglepetést az okozta, mikor a jordániai Petrában járt:
Ferenc szerint egy külföldi utat ma már többnyire megtervezhetünk úgy, hogy azzal számolunk, csak bankkártyával fizetünk mindenhol, akár már online előre. Ha Magyarországon indulunk útnak, akkor még szerinte is jobb, ha viszünk magunkkal készpénzt, mert még nem terjedt el kellőképpen a kártyaelfogadás.

A sztorikból is az derül ki, hogy a kényelmi szolgáltatás léte vagy hiánya nyomot hagyhat: ha egy olyan helyen fizethetünk kártyával, ahol nem is számítottunk rá, akkor nyilván pozitív a benyomás, de ha valahol az a tapasztalásunk, hogy nem fogadják el a bankkártyánkat, akkor egyértelműen keserű marad a szánk íze. Sejthetik ezt a kereskedők és szolgáltatók is, és most már egyre szélesebb körben tapasztalhatjuk, hogy az elektronikus fizetési lehetőségek is elérhetőek.

És ha mégsem?
Vajon mi riasztja el a kereskedőket? Mik a legfontosabb érvek, amik számukra amellett szólnak, hogy ne féljenek a kártyás fizetés bevezetésétől?
Hideg Noémit, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetőjét kérdeztük:
"Nem feltétlen kell külföldre mennünk, hogy érzékeljük, megváltoztak fizetési szokásaink. Az OTP Bank tapasztalatai és az MNB adatai is azt támasztják alá, hogy egyre gyakrabban és egyre többet fizetünk kártyánkkal, mobiltelefonunkkal vagy akár okosóránkkal. Tapasztalatunk szerint azonban nem csak azért érdemes biztosítani az elektronikus fizetést, mert ez a vásárlók elvárása, hanem azért is, mert ez a kereskedőknek és szolgáltatóknak is előnyére válik."
- Miért tarthatnak a vállalkozások a kártyaelfogadástól?
- Sokan azért ódzkodhatnak az elektronikus fizetési megoldásoktól, mert nem ismerik előnyeit vagy talán nem hiteles forrásból tájékozódnak. Az elektronikus fizetés biztonsági szempontból is kockázatmentesebb, valamint gyorsabb, és mindenki – mind a vásárlók, mind a kereskedők – számára jobban követhető és áttekinthető a készpénzhasználatnál. Emellett a járványhelyzet alatt az Egészségügyi Világszervezet is a készpénzmentes, például az érintéses fizetést ajánlotta, hogy csökkentse a fertőzés kockázatát.
- Melyek a leggyakoribb tévedések a vállalkozók részéről POS-terminálokkal kapcsolatban?
- Sokszor találkozunk még mindig azzal a véleménnyel, hogy a POS-terminál fenntartása sokba kerül a kereskedőnek, ám ilyenkor legtöbbször nem veszik számba az összes tényezőt, amit a költségek elemzésekor érdemes figyelembe venni. Általában ugyanis nem szokták a készpénzkezelés költségeivel összevetni, holott, annak tárolásával, szállításával, befizetési költségeivel, biztonsági kockázataival és a minderre fordított idővel és energiával volna megalapozott az összehasonlítás. A terminálok üzemeltetésének költsége pedig nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel szerződött.
Mi már az ajánlattételtől áttekinthető költségszerkezettel ismertetjük meg partnereinket, amelyet minden havi elszámolásban pontosan követhetnek. Emellett – mivel a vásárlók tapasztalataink szerint már kifejezetten keresik azokat a lehetőségeket, ahol kártyával, sőt, akár SZÉP-kártyával is fizethetnek – a forgalmat is növelheti, ha valaki lehetővé teszi az elektronikus fizetést. Volt, aki attól tartott, hogy bonyolult és időigényes a telepítés, ám a műszaki feltételek függvényében, de legkésőbb a szerződés aláírásától számított 15 munkanapon belül telepíthetők a terminálok. Így az egész folyamat mintegy két-három hét alatt végigjárható és kikerülhet a vállalkozás ajtajára is a bankkártya-elfogadóhely felirat.
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát, amivel többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.