HÍREK
A Rovatból

Kizárólagos lakossági parkolóhelyeket hoznak létre a VI. kerületben

Várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert. A V. kerületi önkormányzat kérelmét viszont elutasították, ezért szerintük diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése.


Hétfőn elkezdték kijelölni azokat a parkolóhelyeket Budapest VI. kerületének belső részén, amelyeket 18 óra és másnap 7 óra között kizárólag a helyi lakosok használhatnak; várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel.

Elsőként a VI. kerület belső részén kezdődött el az újfajta parkolóhelyek kijelölése: a Király utca - Nagykörút - Bajcsy-Zsilinszky Endre út határolta területen a parkolóhelyek mintegy 30 százalékát biztosítják a lakosság számára.

A kizárólagos lakossági parkolóhelyeket várakozni tilos tábla jelöli, amelyet a "Kivéve lakossági parkolási engedéllyel 18 és 7 óra között" kiegészítéssel látnak el. Ezeket a helyeket csak az engedéllyel rendelkező helyi lakosok használhatják a jelzett időintervallumban, a nap többi részében továbbra is bármely autós igénybe veheti azokat

- áll a témában tartott sajtótájékoztató után küldött közleményben.

A megváltozott parkolási rend egy átmeneti türelmi időszakkal lép életbe. A közterület-felügyelők eleinte csak figyelmeztetni fogják a szabálytalanul parkolókat, majd várhatóan októbertől élesben fog működni a rendszer.

A könnyebb felismerhetőség érdekében a kezdeti időszakot követően a parkolókat egységes, kék színű burkolati jellel is körbefestik.

Terézváros után három másik belső városrésszel, az V., VII. és XIII. kerülettel is egyeztet a kizárólagos lakossági parkolóhelyekről a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a Budapest Közút. Ezekben a kerületekben várhatóan még az ősz folyamán véglegesíthetők a tervek, majd megkezdődhet a táblák kihelyezése - írták.

Megjegyezték: a kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozása a belvárosban élők régi kérése. A megoldás nem példa nélküli, hiszen több nyugat-európai nagyvárosban - Milánóban, Bécsben, Prágában, Londonban - is ehhez hasonlóan kedveznek a lakosságnak.

Ezzel párhuzamosan elkezdődik a mikroMobilitási Pontok telepítése is: a kijelölt területen 100-150 méterenként helyeznek el kerékpártámaszokat, és alakítanak ki az e-rollerek tárolására szolgáló területeket. Az új rendszer célja, hogy megszűnjön "a városban jelenlévő rollerkáosz" - fogalmaztak. A tervek szerint a szolgáltatókkal történő megállapodásokat követően csak ezeken a helyeken lehet majd letenni a megosztott e-rollereket és kerékpárokat, de ugyanott lehetőség lesz saját kerékpárok, rollerek biztonságos lerögzítésére is.

Elsőként a mikroMobilitási Pontok is Belső-Terézvárosban jelennek meg. A szolgáltatókkal való megállapodások megkötése a következő hónapok feladata lesz.

A V. kerületi önkormányzat szerint diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése

Az V. kerületi önkormányzat diszkriminatív fővárosi döntésnek tartja, hogy bár a városrész polgármestere már tavaly novemberben előterjesztette kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozásáról szóló ötletét a fővárosnak, arra Belváros-Lipótváros még mindig nem kapott engedélyt, de a VI. kerületben elindulhatott az új parkolási rend.

Az önkormányzat az MTI-vel hétfőn azt közölte: Szentgyörgyvölgyi Péter (Fidesz-KDNP), Belváros-Lipótváros polgármestere 2020 novemberében elsőként nyújtotta be javaslatát a főpolgármesternek arról, hogy minden budapesti polgármester az általa vezetett kerület lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki. Ezt Karácsony Gergely akkor elutasította, arra hivatkozva, hogy a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást. Ennek ellenére több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában - írták.

A közlemény szerint az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét idén január 25-én nyújtották be a Budapest Közút Zrt.-hez jóváhagyásra. A cég az előírás szerinti 20 napos határidő helyett a polgármester által írt újabb levél után, csak július 26-án küldött "megdöbbentő választ".

Eszerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, amely már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerületét jóváhagyták.

Az önkormányzat hozzátette: egy a főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselőjével folytatott augusztusi egyeztetésen elhangzottak szerint a főváros olyan feltételekhez, mikromobolitási pontok létrehozásához kötné a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, amelyekre "semmilyen jogalapja nincsen". Emellett ezek létrehozása csak a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges. Továbbá a mikromobolitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra nem tudtak hivatkozni az egyeztetésen - írták.

Kiemelték, hogy míg a VI. kerület 90 mikromobilitási pontot hoz létre a fővárossal kötött megállapodás értelmében, az V. kerület már jelenleg is mintegy ezer kerékpártámaszt üzemeltet, több mint kétezer kerékpár lerakására alkalmas kapacitással, emellett pedig 18 MOL Bubi állomásnak is helyet ad. Belváros-Lipótvárosban a biciklitárolók nem foglalnak el lakossági parkolóhelyeket, és a tervezett új tárolópontokat sem az útpályán alakítják ki, mint más kerületekben - hangsúlyozták.

Kitértek arra is, hogy a belvárosi önkormányzat Magyarországon elsőként szabályozta a segwayek és egyéb gépi meghajtású közlekedési eszközök használatát. Az elektromos közösségi rollerek kijelölt pontokon történő elhelyezése is V. kerületi kezdeményezés, amelynek előfeltétele az egyéb, biztonságra és rendezett közterületek megtartására vonatkozó feltételek teljesülése - sorolták.

Az V. kerület polgármestere a helyzet megoldása érdekében a főpolgármesterhez fordult, kérve, hogy hogy a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, "amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésében"

- áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter beelőzte Orbán Viktort – köszönetet is mondott a követőinek
Igaz, a Tisza elnöke ügyesen és jó érzékkel választotta ki azt a számot, amiben vezet. De tény: the MAN-t többen követik, mint Viktort a TikTokon.


A politika folyamatos verseny, a XXI. században pedig már nemcsak a szavazatokért, de a közösségi médiás megjelenésért is.

Ez a tény is vezethette Magyar Pétert, amikor kedd este megköszönte követőinek, hogy a TikTokon elérte a 233 ezret követőinek száma.

„Hálásan köszönöm, hogy alig egy év után, a Youtube után már a TikTok-on is többen követtek, mint Orbán Viktort”

– írta bejegyzésében az ellenzéki politikus. Hozzátette: „Mindezt úgy, hogy a miniszterelnök több százmillió forint közpénzt ver el hirdetésre, lájkok és követők vásárlására. Én pedig pontosan nulla forintot költöttem erre”.

Igaz az is, hogy Magyar Péter ügyesen választotta ki, hogy melyik számokat érdemes kiemelnie. Facebookon és Instagramon ugyanis egyelőre még Orbán Viktor vezet. Instán 244 ezer-187 ezerre, míg Facebookon behozhatatlannak tűnő előnnyel, 1,3 millióval az 535 ezerrel szemben. Igaz, ez utóbbit a Tisza elnöke mindössze 14 hónap alatt hozta össze.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Fellöktek a rendőrök egy bottal közlekedő tüntetőt – a napszemüvegét is odébb rúgták
A Momentum a Szabadság hidat zárta le, miután Hadházy Ákos nem kapott engedélyt az Erzsébet hídra. A blokád feloldása után azonban nem bántak kesztyűs kézzel a tüntetőkkel.


A Magyar Hangnak nyilatkozó Bedő Dávid, a Momentum képviselője úgy fogalmazott: „egészen elképesztő, amit a Készenléti Rendőrség művelt”. A momentumos politikus a Szabadság hídi blokád elején vezette a demonstráló tömeget, miután a hatóságok nem adtak engedélyt Hadházy Ákosnak az Erzsébet híd lezárására. Emiatt a Ferenciek terén összegyűlt emberek a Momentum vezetésével inkább a Szabadság hidat zárták le.

A hídra érve eleinte fesztiválhangulat uralkodott. Később azonban a pesti és a budai oldalon is megjelent sok rendőr, akik mindenkit felküldtek vagy felvittek a járdára.

A Momentum elnökségi tagja szerint az egyenruhások lökdösődtek, és ennek következtében többen elestek.

A politikus azt állítja, hogy egyik párttársát, aki bottal jár, fellökték.

Közben kiesett a zsebéből a szemüvege, amit egy rendőr rátaposva elrúgott. Bedő Dávid szerint erről videó is készült, amit később megosztott a Facebook-oldalán. Ezen valóban látszik, ahogy a fiatalember elesik, majd a rendőrök erővel próbálják meg felhúzni a földről. Szintén látszik az is, hogy egy napszemüveget odébb rúgnak. Bedő úgy fogalmazott, hogy „fogyatékosnak nevezték őket” és hozzátette: „egészen elképesztő, amit a Készenléti Rendőrség leművelt”.

Bedő Dávid videója az esetről:

(Cikkünk címképén a rendőrség akciója látható, amelynek keretében eltávolították a tüntetőket Szabadság híd úttestéről. A címben említett eset nem ekkor történt.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Három átszállás, négy óra menetidő Budapest és Szombathely között – dübörög a különleges menetrend a MÁV-nál
Pályát tartanak karban a GYSEV vonalán, rettenetes nehézkes a közlekedés a vonalon. Ezen nem segít az sem, amikor az átlagosnál többen utaznának.


Volt, aki két órát várt Szombathelyen, mire felfért egy vonatpótló buszra, más arra panaszkodott, hogy 3 átszállással, 4 óra alatt ért Budapestre – számolt be az RTL Híradója.

Az ok, hogy pályakarbantartó munkákat kezdetek meg a GYSEV vonalán. Aki Szombathelyről akar Budapestre jutni, az pótlóbusszal utazhat Győrig, vagy vonattal, de kerülővel juthat el Budapestre.

Szombathely és Győr között most pótlóbuszok közlekednek – a különleges menetrend a MÁV ígérete szerint jövő hét keddig tart.

Az RTL megkérdezte a vasúttársaságot, hogy mi volt az oka a fennakadásnak. Válaszukban azt írták: „a korábban tapasztaltnál jóval több utas kívánta igénybe venni ezeket a járatokat, ezért tartalékbuszt is be kellett állítani Szombathelyen, ami időbe került”. Egyben elnézést is kértek az érintett utasoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Lassan, de biztosan feloszlatta a rendőrség a demonstrációt a Szabadság hídon
Volt, akit ölben kellett levinni a híd úttestjéről. Ide vonultak a tüntetők, miután a Ferenciek terén megakadályozták, hogy akadályozzák a forgalmat.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, párszáz ember jelent meg Hadházy Ákos mellett a kedden a Ferenciek terén. Mivel a tüntetést a rendőrség nem engedélyezte, az egybegyűltek sokáig tanácstalanok voltak, majd megpróbálták lezárni a Kossuth Lajos utcát. Mikor a rendőrség ezt nem engedélyezte, a kisebb tömeg a Szabadság hídra vonult, amit sikerült is elfoglalniuk.

A tüntetők és a rendőrség létszámát elnézve azonban csak idő kérdése volt, ami nem sokkal hét óra előtt történt:

készenlétisek elkezdték leszorítani az embereket az úttestről.

Bár ez nem ment zökkenőmentesen, mert sokan ellenálltak az intézkedésnek, a demonstrálók le is ültek a földre. Többeket a rendőrök vittek a járdára. Végül negyed 8 után nem sokkal sikerült az utolsó embert is eltávolítani az útról.

Azt nem tudni, a tüntetőknek vannak-e további terveik, a rendőrök mindenesetre egy ideig senkit nem engedtek le a hídról. Fél 8 előtt nem sokkal azonban megindult a forgalom a hídon.


Link másolása
KÖVESS MINKET: