Kiderültek a magyar YouTube-sztárok féltve őrzött titkai
A Gemius nevű üzleti tanácsadó cég adatszolgáltatással, online hirdetési kampányokkal, valamint a weboldalak és felhasználói profilok nyomon követésével és elemzésével foglalkozik. Legfrissebb projektjük egy mélyinterjúkkal tűzdelt kutatás a legnépszerűbb magyar youtuberekről. Ebből kiderült többek között, hogy
a 10-29 évesek saját bevallásuk szerint naponta fél órával többet töltenek YouTube-videók nézésével, mint tévénézéssel.
A kutatásból megtudhatjuk, hogy mekkora hatással vannak népszerű YouTube-videósok a nézőikre, mennyire hajlandóak a nézők a youtuberek kedvéért jótékonykodni, kihívást teljesíteni, állatot örökbe fogadni vagy éppen tetoválást csináltatni. A válaszokból kiderül, hogy tízből négy nézőre nagy hatással, illetve rendkívül nagy hatással vannak a videósok. Jellemzőbben a 10-14 évesek a legbefolyásolhatóbbak.

"Azt, hogy a youtuberek mennyire meghatározó szereplők lettek a fiatalok életében, jól érzékelteti, hogy a spontán említett hírességek listáján túlnyomó többsége kerültek az online sztárok az offline sztárokkal szemben. A megkérdezett 10-19 éves fiatalok válaszaiból összeállított listán, a kedveltségi index szerint az első 10 helyen összesen 8 YouTube-sztár szerepel" - fogalmaznak a Gemius VloggerVilág kutatói.
A vizsgálat során kitöltettek egy kérdőívet is 142 vloggerrel.
A kitöltők nagyobb része férfi volt, feliratkozóik száma szerint szerepet kaptak a csekély, 100-nál kevesebb, de a legnépszerűbb, 50 000-nél is több feliratkozóval rendelkező csatornák is. A csatornák tematikáit illetően leginkább a vlogok és gameplay-ek domináltak, amiket a lifestyle és az utazás jellegű tartalmak követtek, de jelen voltak a paródia, a főzés, a zene, a kibeszélők és a tudományok topikjai is. A mélyinterjúkból kiderült, hogy a youtuberek számára fontos a közönséggel való kapcsolattartás, de egymást is tudatosan ajánlják és erősítik.
A videósok kétharmada több mint 1 órát foglalkozik a csatornájával naponta, ötödük több mint négy órát áldoz rá. Közel fele tervezi meg heti, havi bontásban, hogy milyen videót fog közzétenni. Jelentős az infrastruktúrába fektetett összeg is: a videósok ötöde költött félmillió forintnál többet különböző technikai eszközökre.
