Itt újítják fel a legendás 424-es gőzmozdonyokat is – a MÁV gőzösműhelyében jártunk
Nemcsak az olaj, hanem a vasúttörténelem romantikája is áthatja a legendás helyiség levegőjét. Az Istvántelki Főműhely gőzösműhelyében jártunk.
A MÁV Rail Tours Kft-hez tartozó műhelyben Holcsik Ferenc vasúti szakreferens vezet körbe. Megbámulhatjuk nemcsak a jelenleg felújítás alatt álló három gőzmozdonyt, nevezetesen a 269-est és a két 424-est, hanem a mellettük zajló munkálatokat is - legyen az akár forgóvázcsere, forgácsmunka, látványos hegesztések - vagy a több évtizede a falakon lógó régi mozdonyok tervrajzait.
A közel 120 éves Istvántelki Főműhelyben elszeparált 4000 négyzetméteren elterülő gőzösműhelyben tucatnyi olyan szakember dolgozik, akik még gőzmozdonyok javítására specializálódtak. Képriportunk az ő munkájukat mutatja be.

A műhelybe belépve egyből feltűnik a kép baloldalán látható klasszikus blokkoló óra, amivel a békedidőkben kellett egy karton behelyezésével a munkakezdést, illetve befejezést regisztrálni.

A felújításra váró, egykor tehervonati szolgálatot ellátó, Bécsújhelyen gyártott 269-es gőzmozdony az egyetlen megmaradt példány a sorozatból, és egyben az egyik legrégebbi, fennmaradt típus 1870-es gyártási évével: világszerte kuriózumnak számító gőzmozdonyról van szó.

Holcsik Ferenc vasúti szakreferensként többek között a műhelyben dolgozók továbbképzéséért is felel, pályája elején számos dízel, villamos- és gőzmozdony típusvizsgáját is megszerezte, a vasút csínját-bínját behatóan ismeri.

Takács György szerkezetlakatos egy hegesztésen dolgozik éppen - állítása szerint napjainkban alig akadnak már olyan érdeklődők, akik az ő szakmáját választva hajlandóak lennének „bebújni” egy gőzmozdony kazánjába.

A huszonhárom éves Klinger Ádám a műhely, és egyben az ország egyik legfiatalabb, gőzmozdonyokra specializálódott vasúti járműszerelője.

A forgácsasztalnál dolgozó Biriszló Zsolt épp egy, a 424 009-es gőzöshöz szükséges csatló munkálatain dolgozik. A csatló a gőzmozdonyok vezérművének egyik nélkülözhetetlen alkatrésze: ennek segítségével (is) lendül mozgásba a mozdony.

Az ún. Schlieren-személykocsi egyik forgóváza a levegőbe emeléskor egy kétszer tizenöt tonnás daru segítségével, ami által a szakemberek ki tudják emelni többek között a tengelyeket is. Ezeket a forgóvázakat kilenc évente kell átvizsgálni.

Ádám épp az ún. támrúdhoz szükséges elemet vág le, ez a kis rúd a gőzmozdony tűzszekrényét és állókazánját fogja össze.

A macskák természetesen egy gőzösműhelyből sem hiányozhatnak: egyikük a MÁV ikonikus, 424 247-es „Bivaly” becenevű gőzmozdony hosszkazánjánál pózol a magasban.

A műhelyben dolgozó Szentesi-testvérek a Schlieren-személykocsi forgóvázát a javítási munkálatok miatt szó szerint darabra szedték: a kiemelés után a forgóváz tengelyét is egyenként szerelték ki a váz alól.

A falakat díszítő különböző gőzösöket felvonultató megkormosodott, kiszedett cikkek, fotók is elmaradhatatlan illusztrációi az óriási műhelynek.

Elhagyva a gőzösműhelyt, odakint az 1890-es évek elejéről származó 204-es sorozatú, becenevén „Annamari” gyorsvonati gőzös pihen a főműhely tolópadján, várva többi idős társához hasonlóan az üzembe állást.