KÉK HÍREK
A Rovatból

Akár 40-50 fok is lehet az utastérben – hőmérővel teszteltük tömegközlekedést

Vajon miért nincs még mindig klíma a buszok többségén? Utánajártunk, változik-e a helyzet, és hogy meddig tart még a hőség.
Vultur Csaba - szmo.hu
2018. július 31.



Napok óta izzadunk a buszokon a fővárosban: a 30 fok feletti kinti hőmérsékletet még a légkondival felszerelt buszokban sem könnyű lejjebb nyomni, hiszen a legsűrűbben használt – és leghosszabb útvonalon járó – buszoknak párszáz méterenként meg kell állniuk, hogy le- és felszállhassanak az utasok. Így egy idő után a hűtési rendszer hiába erőlködik, meleg van kinn és benn is.

Sok buszon azonban nincs is légkondicionálás. A fővárosban közlekedő buszok nagyjából 30 százaléka ilyen – tudtuk meg Naszályi Gábortól, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnökétől.

"A régebbi típusú Ikarus buszokon egyáltalán nincs, és nem is lesz légkondicionáló, noha ez technikailag megoldható lenne.

Azonban ezeket a régi Ikarusokat rövidesen ki kellene vonni a forgalomból, így ezekre annyit már nem költenek” – magyarázta a szakszervezeti vezető.

A sok felújítás miatt (1-es és 4-6-os villamos, 3-as metró) azonban több buszra van szükség, és noha a Belvárosban többnyire alacsonypadlós, légkondis, modernebb buszok járnak, ahonnan ezek kiestek, ott találkozhatunk még egészen régi Ikarusokkal is, amelyeknek már a bontóban lenne a helyük.

Van is klíma, meg nincs is

De a légkondicionálóval szerelt buszok közül is van, ahol nem megy a klíma – mondta Naszályi Gábor. „Vannak olyan, használtan vásárolt buszok is, amelyeken gyárilag van ugyan légkondicionáló, de annyira sok műszaki probléma volt velük, hogy a fix ablakokat inkább nyithatóvá tették, hogy legalább az ablakon át szellőzhessen a busz.”

Ahhoz azonban, hogy még működő klíma mellett is dögmeleg legyen egy járaton, elég az is, ha egy busz kiáll a forgalomból, mondjuk egy váltás, vagy menetend szerinti várakozás miatt. A végállomáson elég, ha akár csak 15 percet áll a busz a tűző napon, hosszú idő kell, hogy a felforrósodott kocsi lehűljön.

"Ilyenkor 40-50 fok is lehet az utastérben. Ugyanez igaz akkor is, ha a busz a nagy forgalomban csak lassan tud haladni"

– magyarázta a szakszervezeti elnök.

„Ilyen körülmények között nem csak utazni, dolgozni is nagyon nehéz. Egy buszvezető akár 5-6 órát is ülhet egyhuzamban a forró fülkében a feszített menetrend miatt, ráadásul a hatalmas panorámaablakok miatt gyorsabban és jobban felforrósodik a fülke, mint az utastér” - mondta.

Azt ő sem tudta megtippelni, mikortól mondhatjuk el, hogy egyáltalán nem lesz forgalomban légkondicionáló nélküli busz. Ez politikai döntést igényel, hiszen a fővárosnak nagyon szűk a mozgástere új buszok beszerzésére, ezen pedig a kormány tudna változtatni. Nem vagyok optimist ebben a kérdésben” – tette hozzá Naszályi Gábor.

A buszvezető segít

A fővárosi buszvezetők évente kapnak elsősegélyből utánképzést. Utasítások is rendelkeznek arról, mit kell tennie a sofőrnek, ha rosszul lesz egy utas. De túl sokat nem tudnak tenni ők sem: nincs például hűtött víz, amit odaadhatnak az utasnak. Kiszolgáltatott helyzetben vannak, csakúgy, mint aki rosszul van. Persze egyetlen buszvezető sem hagyja cserben az utast: értesíti a mentőket vagy a diszpécsert, akik segítenek.

És mi a helyzet vidéken?

A Pest megyei agglomeráció felé vettük az irány a legnagyobb hőségben, délután egy órakor. Kiskunlacháza felé kellemes meglepetés ért: míg a külső hőmérséklet a 35 fokot is meghaladta, a buszban 28 fokot mértünk. Igaz, ez a járat nem 3-500 méterenként áll meg, mint BKV-s társai, így van ideje lehűlni – és hűvösnek maradni – a sárga buszoknak.

Tovább mentünk Ráckevére, kíváncsiak voltunk, mit tapasztalunk a HÉV-en, amely nagyjából egy óra alatt ér be fővárosba.

Meleg volt, de nagyon.

A külső és a belső hőmérséklet csaknem ugyanannyi volt, ami nem meglepő: hűtés ezeken a szerelvényeken nincs, és bár csaknem mindegyik ablak le volt húzva, a végállomáson az indulásra 15 percet várakozó helyközi vonat nagyon gyorsan felforrósodott. Menet közben pár fokot hűlt ugyan a hőmérséklet, cserébe viszont elég huzatos volt a szerelvény.

Ezután szinte felüdülés volt a 4-6-os villamost pótló kék buszra felszállnunk, ahol úgy is vizesek lettünk volna, ha nem ömlött volna rólunk amúgy is a víz. A légkondi nem üzemelt, a nyitott ablakokon viszont bezúdult a frissítő nyári zápor. Szinte jól is esett.

Mi jöhet még?

A hőterhelés egy komplex jelenség. A mostani nagy meleg nem a hőmérséklet magas értéke miatt veszélyes elsősorban, hanem azért, mert ez a meleg hosszú ideig tart – magyarázta lapunk kérdésére Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója.

"Ráadásul idén ez az első hőhullám, a szervezetünk nincs még hozzászokva a 30 fok feletti értékekhez, nem készültünk fel kellő tudatossággal. Az előrejelzés azt mutatja, hogy egy hétig még számíthatunk hőségre, ráadásul már az éjszakák sem hoznak igazi felfrissülést. Emiatt rosszabbul alszunk, és fáradtabbak vagyunk" – tette hozzá.

„Ráadásul most szinte hiába esik csapadék, hiszen alig frissít - folytatta. Érdemben nem csökken a hőmérséklet az eső után, nagyon gyorsan visszamelegszik a levegő, ami viszont hatalmas, szinte trópusi párásságot eredményez” – magyarázta a szakember, miért mindegy, hogy szinte minden nap van egy kis zápor.

A buszon izzadók talán másként gondolják, de a meteogyógyász szerint a légkondicionálás sem jelent feltétlenül megoldást, sőt, árthat is.

„Van, akinek akár 10 fokos hőmérsékletugrás sem árt meg, de akinek már kevésbé rugalmas a szervezete, annál több tünet is megjelenhet, például a vérnyomás ingadozása” – mondta a Meteo Klinika igazgatója.

Az optimális az lenne, ha 5-7 fokos hőmérsékletkülönbség lenne a kinti és a benti hőmérséklet között, a maximum a 10 fok, ennél több már veszélyes lehet.

Autóban szellőztess, a lakásban ne

„Autóban, vagy éppen buszon utazva ugyanez a főszabály. Ha valakinek most azt mondanám, hogy 35 fokos külső hőmérséklet esetén 29 fokra állítsa be a légkondit ha gyakran megszakítja az utazást, talán ki is nevetne, pedig így lenne a jó, emellett ilyenkor segítene a nyitott ablak is. A mozgó levegő nagyon sokat segíthet a hűtésben” – magyarázta a szakértő.

Persze akkor is vigyáznunk kell magunkra, ha nem utazunk, hanem az utcán járunk: el kell kerülni, hogy felesleges hőterhelés érje a szervezetünket. Igyekezzünk az utca árnyékos oldalán közlekedni, viseljünk valamilyen fejfedőt, pótoljuk a folyadékveszteséget. A lakásban pedig napközben ne szellőztessünk, hiszen csak felmelegítjük a szobát. Inkább késő este nyissunk ablakot, napközben pedig húzzuk el a függönyt, vagy engedjük le a redőnyt - javasolja a szakember.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Szívszorító videó: a tűzoltók és mentők küzdöttek a fiatal sportoló, Kiss Dorottya életéért, aki tragikus balesetet szenvedett
Hiába próbáltak meg mindent, a ronccsá vált autóból kiemelt fiatal lány életét már nem tudták megmenteni.


Megrendítette a családot, a barátokat, a sportoló társakat és Érd lakóit is a hír, hogy a 21 éves Kiss Dorottya Zsófia autóbalesetben elhunyt.

A Fővárosi Katasztrófavédelem egy videót tett közzé, melyben a tragikus baleset utáni mentésről számoltak be. Közlésük szerint egy kisteherautó és egy személyautó frontálisan ütközött szerda reggel Budapest huszonkettedik kerületében, a 6-os főút belterületi szakaszán, a Hajómalom utca közelében.

A fővárosi tűzoltók a mentőkkel együtt egy embert kisegítettek a kisteherautóból. A személyautóba azonban egy fiatal nő beszorult. Őt feszítővágóval tudták kiszabadítani. Szemtanúk elmondták, hogy a furgon az oldalánál találta el az autót, ami a vasúti sínek mellett lévő szalagkorlátba csapódott.

A fiatal nőt válságos állapotban emelték ki a kocsiból. A mentők a helyszínen többször is megpróbálták újraéleszteni, de az életét már nem tudták megmenteni - írja a Kékvillogó.

VIDEÓ: A baleset utáni mentésről


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
Francia felvarrós rendőr oszlatta a Momentumot – Egy társa letépte róla, mikor észrevette, hogy lefotózták
Gelencsér Ferenc készített képet a készenléti rendőrről. Az ORFK szerint nem a hatályos ruházati és öltözködési normának megfelelően viselte az egyenruháját a rendőr, ezért vizsgálat indult.


Gelencsér Ferenc, a Momentum országgyűlési képviselője szerdán egy fotót tett közzé a Facebook-oldalán. A képhez azt írta:

"2022-ben a vén kommancs, Kövér László nem engedélyezte, hogy a honvédelmi bizottság tagja legyek. Mikor megkérdeztük tőle, hogy mi ennek az oka, közölte hogy szerinte én egy francia kém vagyok. Ezt a messzemenő következtetést abból vonta le, hogy tanultam a Sciences Po-n.

Tegnap az egyik rendőr francia D.O.P.C. felvarróval az egyenruháján oszlatta a Momentum hídfoglalását. Amikor a társa észrevette, hogy fotózok, letépte róla."

A kép megjelenése után a Telex kérdéseket küldött az Országos Rendőr-főkapitányságnak. Válaszukban azt írták:

a felvételen szereplő készenléti rendőr nem a hatályos ruházati és öltözködési normának megfelelően viselte az egyenruháját, ezért az állományilletékes parancsnok belső vizsgálatot rendelt el.

A demonstrációt Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő és a Momentum szervezte kedd délutánra a budapesti Ferenciek terére. Az eredeti tervek szerint az Erzsébet hidat foglalták volna el, ám ezt a rendőrség és a Kúria megtiltotta. Indoklásuk szerint a forgalomra és mások jogaira, szabadságára aránytalan hatással lett volna a megmozdulás.

A tiltás után a demonstrálók egy rövid időre megpróbálták lezárni a Szabad sajtó utat, de a rendőrök visszaterelték őket a járdára. Ezt követően a tüntetők egy része, a Momentum vezetésével, elfoglalta a Szabadság hidat.

A rendőrség szerdán közölte: a keddi tüntetés során összesen 140 embert igazoltattak, 51 fő ellen pedig közlekedési szabálysértés miatt indítottak eljárást.

A Momentum frakcióvezetője, Bedő Dávid is megosztott egy képet:

Forrás: Telex


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Belehalt sérüléseibe az a kislány, akit áramütés ért a kádban a töltőn lévő mobiljától
A készülék a vízbe esett, a gyerek pedig elvesztette az eszméletét, és nagyon súlyos sérüléseket szenvedett. Napokig küzdöttek érte, de nem tudták megmenteni.


Egy hétig küzdöttek az orvosok annak a nyíregyházi kislánynak az életéért, aki fürdés közben szenvedett súlyos balesetet. Laura véletlenül beleejtette a vízzel teli kádba a telefonját, ami töltőn volt, és brutális áramütés érte.

„Szívszorító bejegyzést tett közzé a nyíregyházi Herman Ottó Tagintézmény csütörtök reggel: az iskola pedagógusai, munkatársai és tanulói mély fájdalommal búcsúznak Nagy Laura 6. osztályos tanulótól, aki tragikus hirtelenséggel elhunyt”.

A tragédia csütörtök este történt a család nyíregyházi otthonában.

Laura éppen fürdött, miközben mobiltelefonját használta, ami töltőn volt, a kábel pedig egy hosszabbítóba volt csatlakoztatva. A telefon valószínűleg kicsúszott a kezéből, és beleesett a vízbe, ekkor érte áramütés.

A kislány azonnal elveszítette az eszméletét. Tíz percig fekhetett a kádban, mire a biztosítékot kicsapta a készülék. Az édesanya ekkor vette észre, hogy baj van.

A kiérkező mentőknek többször is újra kellett éleszteniük a kislányt, mire sikerült stabilizálni az állapotát a nyíregyházi kórházban.

Testének bal oldala súlyosan megégett, ezért mentőhelikopterrel átszállították a miskolci kórházba, ahol folytatták a kezelését. Napokig küzdöttek a kislány életéért, azonban nem tudták megmenteni.

A kislánya halála után a gyászoló édesanya azt írta közösségi oldalán: "Egyenlőre anyaként megérteni és feldolgozni nem tudom".

A baleset sokakat megérintett, Laura ismerősei és barátai imaláncot indítottak érte.

A rendőrség büntetőeljárásban vizsgálja a körülményeket.

VIDEÓ: A Tények beszámolója

Forrás: szon.hu, 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
„Megharapott, megharapott!” – Brutális cápatámadás áldozata lett egy négygyermekes apa, később megtalálták a testrészeit
Barak Cách csak cápákat akart fotózni az izraeli Olga strandnál, de a ragadozók végül megtámadták. Felesége szerint a férfi még az utolsó pillanatokban is próbálta távol tartani a támadókat.


Barak Cách, egy négygyermekes családapa április 21-én, hétfőn merült a víz alá Hadera városánál, az izraeli Olga strandnál, amikor cápa támadta meg. A férfi búvármaszkot, légzőcsövet, uszonyt és egy GoPro kamerát vitt magával. Felesége, Szárit Cách szerint nem volt nála sem hal, sem csali – kizárólag a cápák lefotózása volt a célja. „A tengerbe merült, hogy lefilmezze a cápákat, nem azért, hogy etesse vagy játsszon velük” – írta a közösségi oldalán.

A támadás a strandolók szeme láttára történt, nem messze az ország legnagyobb hőerőművétől. Egy halász, aki végignézte az eseményeket, elmondta a családnak, hogy Cách először a cápa mellett úszott, majd kissé távolabb merészkedett. A ragadozó nem sokkal korábban veszélyesen közel került a sekély vízben játszó gyerekekhez is. Cách távolról filmezte az állatokat, nem nyúlt hozzájuk, és nem etette őket.

A támadás pillanatait egy felvétel is rögzítette. Szemtanúk hallották, ahogy a férfi kétségbeesve kiáltotta: „Megharapott! Megharapott!”, mielőtt elnyelték volna a hullámok.

Másnap este, április 22-én a mentőegységek emberi maradványokat találtak a Földközi-tenger partvidékén. A Tel-Avivban elvégzett igazságügyi vizsgálat megerősítette, hogy azok Barak Cách testétől származnak. Doron Almashali tűzoltóparancsnok-helyettes így nyilatkozott: „Másfél nap intenzív keresés után olyan testrészeket találtunk, amelyek nagy valószínűséggel az eltűnt személyhez tartoznak.” Hozzátette, hogy az áramlatok alapos elemzése alapján határozták meg a keresés helyszínét, és pontosan azon a területen bukkantak a maradványokra.

A rendőrség közölte, hogy tovább folytatják a keresést: „Őszinte részvétünket fejezzük ki a családnak, akiket értesítettünk az eredményekről. A továbbiakban is támogatni fogjuk őket ebben a nehéz időszakban.”

Szárit Cách azt is elmondta, hogy férje még az utolsó pillanatokban is próbálta elhárítani a támadást. „Amikor a cápák túl közel kerültek hozzá, a GoPro kamerája rúdjával próbálta őket finoman ellökni” – mondta. A család arra kért mindenkit, hogy ne terjesszenek hamis vagy megalapozatlan információkat Barak Cách halálával kapcsolatban.

Ez volt a negyedik dokumentált cápatámadás Izrael történetében. A homoki és sötétszürke cápák gyakran megjelennek az Olga strand környékén, mivel a közeli patak melegebb vizet és halakat szállít a tengerbe. Az Izraeli Természetvédelmi és Parkfelügyelet közleményt adott ki: „A hatóság továbbra is figyelmezteti a lakosságot, hogy ne közelítsenek a cápákhoz, mivel ezek védett állatok.”

Forrás: Ladbible


Link másolása
KÖVESS MINKET: