MÚLT
A Rovatból

A férfi, aki végigzsarolta egész Budapestet

Garai Manótól és a Korbács című hetilaptól egykor az egész főváros rettegett, de az utókor már elfelejtette a zsarolót is az újságjával együtt.
Pályi Brigitta írása az Emlékezz Budapest blogon, Címkép (illusztráció): Újságosstand. 1931./Fortepan - szmo.hu
2019. június 11.



Pályi Brigitta vagyok, doktorandusz hallgató a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Történelemtudományi Doktori Iskolájában. Történészként a 20. század eleji Budapest tanulmányozása során számos értékes és érdekes részletet találtam, amelyet szeretnék mindenkivel megosztani: anekdoták, pletykák, legendák, különös, megdöbbentő tények a főváros tereiről, utcáiról, épületeiről és emberközeli történeteiről. Ezúton szeretném megismertetni és közelebb hozni a munkámat, megmutatni a város egy új, eddig ismeretlen arcát és hétköznapjait, közös múltunkat, történelmünket. Emlékezz, hát Budapest!

Senki ne keresse Garai Manó nevét az Életrajzi Lexikonban, mert nem fogja megtalálni. Garai Manó ugyanis semmilyen nagy dolgot nem vitt végbe, amellyel kiérdemelhette volna a helyét a lexikonban. Illetve nagy dolgot azt tett, csak éppen nem jót: a 20. század elején végigzsarolta gyakorlatilag egész Budapestet, ezért a főváros szinte minden lakója ismerte a nevét, és féltek tőle, mint a tűztől. Az utókor ellenben megfeledkezett erről a hírneves bűnözőről, egészen mostanáig.

Garai Manó 1906-ban tűnt fel először Budapest életében, amikor megalapította Korbács című hetilapját, amelynek állítólagos célja az volt, hogy leleplezze a fővárosban történő nagyszabású csalási ügyeket. A Korbács munkatársai azonban nem hétköznapi újságírók voltak (ha azok voltak egyáltalán). Feladatuk az volt – akár a rendes újságíróké – hogy információkat gyűjtsenek, de nem azért, hogy a valódi igazságokra fényt derítsenek hanem, hogy ezek által meg tudják zsarolni a tisztességes budapesti polgárokat. A kiszemelt áldozatokról mindenféle információt összeszedtek, majd megzsarolták, hogyha nem fizet elő a Korbács című lapra, vagy nem fizet egy bizonyos összeget, akkor az elhallgatott dolgait megszellőztetik a Korbács hasábjain.

A Korbács című hetilap címlapja (1918. november 30.) Talán Garai Manó mégis visszatért? - Forrás: antikvarium.hu

Előfizetők toborzása különös módszerekkel zsarolással

Ezt az előfizetők nem éppen átlagos toborozási módszerét Garai és társai egyáltalán nem takargatták és nem is tagadták. Az így szerzett pénzeket minden délután az Andrássy úti Lidó-kávéházban a vendégek szeme láttára osztották el maguk között, olykor még össze is vesztek rajta. Abban a hitben éltek, hogy áldozataik annyira félnek a leleplezéstől, hogy úgysem árulják be őket. Elbizakodottságukat hamar letörte az a tény, hogy pár bátor polgár mégiscsak feljelentette őket a rendőrségen, így 1908 decemberében bíróság elé kellett állniuk. Garai Manót ekkor 17 rendbeli zsarolással vádolták (4 esetben, mint tettes, 13 esetben, mint felbujtó), s 5 hónapi fogházra ítélték, de az ítélet nem lett jogerős, csak 1910 februárjában.

Garai Manó ellenben nemcsak a társaival tevékenykedett, s nemcsak előfizetőket akart szerezni, hanem a

saját zsebére is dolgozott, így magasabb rangú és befolyásos embereket is megkörnyékezett.

Már a Korbács indulása után nem sokkal dr. Neumann Miksát kereste meg, aki a Magyar Jelzálog Hitelbank igazgatója volt, hogy közölje vele, hogy az ő szerkesztője egy támadásra készül a Bank ellen. Garai megegyezett az igazgatóval, hogy elhallgattatja a szerkesztőt, de ezért cserébe egy 200 Koronás számlát nyújtott be az igazgatónak, aki azt a rendőrségre vitte. Ebben az ügyben 1908 júniusában született ítélet, amely Garait 3 hónapi fogházra ítélte, de valamilyen oknál fogva ezt csak később ülte le. Majd szintén egy magánakciót követett el 1908 decemberében, amelyre az ellene és társai ellen indított per során derült fény. Ezúttal egy bárót szemelt ki magának, akitől egy tekintélyes összeget, 60.000 koronát sikerült kizsarolnia. A báró azonban szintén feljelentette.

Andrássy út a Hősök tere irányában, kb. a Párizsi Nagyáruház tetejéről. (1910) - Forrás: bpkep.fszek.hu

Porcelán-púder és egy ember halála

S a történetnek ezzel még nincs vége, mivelhogy Garai Manót még a két elmarasztaló bírósági ítélet sem tántorította el zsarolási „szenvedélyétől”. 1909 februárjában újabb feljelentés érkezett Garai Manó ellen, akit ugyan letartóztattak, de a kihallgatása után szabadon is engedtek. A feljelentést az Amerikai Porcelán-Púder Részvénytársaság igazgatója tette. Garai ugyanis egy belső embertől azt hallotta, hogy a részvénytársaság által gyártott púder nem is Amerikában, hanem a József körúton készül, s rögtön szaladt az igazgatóhoz, hogyha nem fizet neki, akkor ezt az információt közölni fogja a lapjában. Az igazgató ellenben nem ijedt meg tőle, s azonnal ment a rendőrségre.

Ennek a történetnek egy másik főszereplője is volt, akiről érdemes említést tenni. Ő volt Robicsek János, akinek szerepe az ügyben nem tisztázott, mivel először azzal vádolták, hogy ő adta az információkat, s ő kereste fel Garait, de azt is állították róla, hogy igazából Garai kereste meg őt, s Robicsek figyelmeztette az igazgatót a veszélyre. Az igazság soha nem derült ki. Ráadásul Robicsek a feljelentés után a Keleti pályaudvar előtt egy kocsiban mellbe lőtte magát, s később belehalt sérüléseibe. Garai Manó így közvetve egy ember haláláért is felelős volt.

Korabeli pesti férfiak. Talán ők is ismerték Garai Manót... André Kertész felvétele, a padon a kollégái ülnek. (1913) - Forrás: pinterest.com

A „púderes” eset után végül 1909 februárjában Garai mégiscsak bevonult a fogházba, s 1909 júliusában újra a bíróság elé állt 2 rendbeli zsarolásért és 1 rendbeli csalásért. A csalás vádja alól végül felmentették, de a zsarolások miatt először 7 hónapi fogházra ítélték. A tárgyaláson Garai ártatlannak vallotta magát, s előadta azt az elméletét, hogy ellene egy rendőrfogalmazó valóságos hajszát indított, s ő csak ennek az elszenvedője. Majd sírva könyörgött a bíróságnak, hogy engedjék ki, mert ő már nem bír ki több időt a fogházban. Erre a bíróság 4 hónapra enyhítette ugyan a büntetését, de Korbács című lapját végleg beszüntették.

Ezzel azonban még továbbra sem zárult le Garai Manó története. Miután leülte a rá kiszabott büntetéseket, 1910 tavaszán kiszabadult. Új életet viszont nem kezdett, inkább folytatta a régit – úgy tűnik, hogy a börtön sem törte meg. 1910 májusában ugyanis ismét feljelentette egy vasúttársaság, mert dr. Somlyó Béla néven próbálta őket megzsarolni új lapjával (Vasárnapi Híradó) fenyegetőzve. Ezt az ügyet azonban 200 korona pénzbírsággal megúszta.

Upor kávéház terasza. (1900-as évek eleje) - Forrás: mandadb.hu

Garai Manó, a címlapsztár

A sok zsarolási eset után a sajtó minden újabb hírrel, amely Garai Manóról szólt, újabb gúnyneveket aggatott hírneves bűnözőnkre, mint pl. „a zsarolás doktora”, „az álhírlapírók és zsarolók nagymestere”, a „zsaroló király” és a „sajtóparaziták doyenje”.

Az újságok egyébként is előszeretettel tudósítottak bármiről, amely Garai Manóval kapcsolatos.

Így arról sem feledkeztek el beszámolni, hogy 1911 márciusában Garai Manó újra a rendőrségen kötött ki, ezúttal egy magánéleti botrány főszereplőjeként. Garai miután a börtönből kiszabadult, beleszeretett egy fiatal táncosnőbe, akit teherbe is ejtett, s ezért válásra kényszerítette a feleségét, akivel nem volt közös gyermekük. Az asszony viszont nem tudta a válás valódi okát, csak 1911 márciusában, amikor a táncosnő gyermeke megszületett. Ekkor az utcán rátámadt a táncosnőre – elkezdte fojtogatni, majd revolvert fogott rá, de végül megakadályozták, hogy rálőjön. Ebben az ügyben kivételesen nem a „zsaroló király” került bíróság elé, hanem a felesége…

Utoljára 1911 augusztusában hallunk Garai Manó felől egy újabb bírósági ügy miatt, amelyben kivételesen nem zsarolással vádolták, hanem becsületsértéssel, mivel egyik volt kollégáját azzal vádolta meg, hogy az Upor-kávéházban téli kabátot lopott. Erre a kollégája feljelentette, s Garait 30 korona pénzbüntetésre ítélték.

Ezután az eset után Garai Manó, amilyen hirtelen jött, úgy el is tűnt a színről. Vagy talán nem egészen...

A történet folytatását ITT OLVASHATJÁTOK.

Hogy kinek is szól az Emlékezz Budapest blog? Mindazoknak, akik szeretik Budapestet; akik már régóta élnek benne és szeretnek nosztalgiázni, vagy akik még csak most ismerkednek vele. Szívből ajánlom mindazoknak is, akik szeretnek a múltbeli dolgokkal foglalkozni, akiknek egy kis érdekesség feldobja a napjukat, akik szeretik a pletykákat, és a rendkívüli sztorikat, vagy egyszerűen csak szeretnének többet megtudni arról a helyről, ahol élnek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Nem színezi túl a valóságot, de ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni – S.E.R.E.G-kritika
Mire képes egy igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon? Megnéztük, hogyan indul a S.E.R.E.G.


Nem vagyunk elkényeztetve manapság (igaz, sosem voltunk) jó magyar sorozatokkal, főleg az agyontámogatott propagandafilmek korában. Na de mire képes egy hazai viszonylatban igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon?

Milyen más sorozat lehetne ma Magyarországon 900 millióval megtámogatva, mint egy tisztes katonai sztori, ahol apa-fia konfliktusokról és komoly, felelősségteljes férfiasságról témázgatnak?

Erős fenntartásokkal ültem neki tehát az első résznek. Kicsit vártam is, hogy mennyire lesz ez egy már-már parodisztikus mű, amilyen akár az Elk*rtuk is volt, vagy a Most vagy soha!. Ezzel szemben nem ez történik, hanem valóban megpróbáltak valami egészen korszerű, történetmesélésben is egészen helytálló sorozatot létrehozni.

A sorozat egyből egy rendkívül komoly harcjelenettel indít, ahol a főszereplő, Győrbíró (Csórics Balázs) makacsul, hősiesen felülírja a neki is kiadott parancsokat, majd önálló akciózásba kezd. Nem vagyok teljesen tisztában a katonai missziók törvényeivel, de tudtommal ennek a való életben sokkal szigorúbb következményei vannak, mint az, amilyen gyorsan túlteszi magát a sorozat ezen a felütésen. A harcjelenet egyébként szörnyen izzadságszagú, ahol páremberes lövöldözések mellett egészen komolyan vehetetlen halálok és effektek tűnnek fel. Mintha a kurd statiszták egy alsópolcos videójátékot imitálva hullanának el, az egyik gránát robbanásától való belassított elugrás pedig már-már komikus. Eszembe jut hirtelen a Sharknadónak egy felturbózott verziója, de a történet gyorsan tovább is áll.

Már Győrbíró házában vagyunk, aki a képek alapján a katonaság mellett lottózhatott is, amilyen lehengerlően szép családi házba sikerült berakni a főszereplőket. Megismerkedünk Marcival (Séra Dániel), akit a sorozat egy egészen céltalan figuraként próbál ábrázolni.

Maga a sorozat tehát két szálon fut, egyrészt a fiatal srác, aki az életét rendbe hozni jelentkezik tartalékos katonának, illetve az apáról, aki egy újabb misszióra próbál csapatot verbuválni.

Ez azért sem rossz, mert az izzadságszagú hőstetteket és a nagy, nemes dolgokat szépen ellensúlyozza az esetlen fiatal felnőtt története. Az előbb említett Marci mellett barátja, Jocó (Kövesi Zsombor) is szépen hozza a saját történetét, sok beszélgetés igazán emberi. Simán meg tudjuk kedvelni a karaktereket, és az is szuper, hogy a fiatalok nyelve végre nem megy át egy Amerikai Pite hasonmásversenybe, nem adtak a szereplők szájába „öcsisajtokat” és egyéb korszerűtlen kifejezéseket.

Egyelőre egy rész alapján, gyaníthatóan a missziós csapat összerakása a fő szál, ami viszont sokkal gyengébb, esetlen és logikátlan dialógusokkal. A színészek Kamarás Iván kivételével nem adnak sokat a karakterekhez, ami nem is biztos, hogy az ő hibájuk:

Sokkal inkább maguk a szerepek tűnnek kidolgozatlannak.

Szándékosan igyekeztem elsősorban sorozatként nézni, és csak másodsorban figyelni a szoftpropagandára, amit helyenként azért szépen elhelyeznek. Marci nézegeti a sereg honlapját, anyuka is elmondja, hogy a sereg megoldás lehet az ösztöndíj kifizetésére is, de még a katona apuka is a legkomolyabb motoron vereti, a tökéletesen kinéző családi házból reggel elindulva, ami a katonalét egy szép víziója. De valóban másodsorban van a „mi lehet jobb, mint katonának lenni” felkiáltás, a történetre ezerszer nagyobb hangsúlyt fektetnek. Természetesen a morális kérdések szépen megjelennek olyan hatásvadász vágóképekben, mint amikor a merengő Győrbíró egy boltból kijövő anyát pásztáz gyermekével.

Szerintem az egyik legtisztelhetőbb rész, hogy nem színezi túl a sorozat a valóságot, a katonai laktanyában az irodák, ahol Győrbíró is tengeti mindennapjait, még mindig tele van a kommunizmusból itt ragadt bútorokkal, a kórház folyosója, ahol Marci sebét összevarrják, pontosan olyan hányadékként néz ki, mint a legtöbb kórházi folyosó egyébként itthon.

Rengeteget gondolkodtam azon is, hogy miért kell a címben a sereget S.E.R.E.G.-ként írni. Csak online tudtam meg, hogy Szolgálat-Erény-Rend-Erkölcs-Gondviselés lesz a megfejtés. Gondolom, a pöszékre való tekintettel a „Szereg” kicsit furán adta volna ki, más S-betűs szót meg nem lehet kitalálni a katonasággal kapcsolatban.

Összegezve, a S.E.R.E.G. nem egy pokolian jó sorozat, ugyanakkor azt gondolom, hogy ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni. A fiatalok szála üdítő, az átlagos tévénéző szerintem nagyon gyorsan meg tudja szeretni Marci karakterét, és már várja a következő adást, hogy vajon sikerül-e neki Galambost (Gál Réka Ágota) meghódítani. Gyanúsan arra is kíváncsiak leszünk, hogy Kamarás Iván hogyan és mennyire akar kiszúrni Csórics Balázs karakterével. Ezek miatt pedig néha még meg is lehet bocsátani azokat a rém kellemetlen propagandisztikus részeket is, amikbe az egészet becsomagolják. Láttunk ennél rosszabb sorozatot még Netflixen is, bár azt gondolom, hogy a S.E.R.E.G miatt nem fog a hétköznapi ember a tévé előtt toporzékolva várni hétköznap esténként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Felkavaró emlékek! Az űrből is jól látszott a szeptember 11-i terrortámadás füstje
Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba. Az űrhajós felvételt készített a füstfelhőről.
Fotó: NASA - szmo.hu
2024. szeptember 11.



A tragédia évfordulóján ismét előkerült az az űrből készített videót, amin jól látszik a World Trade Center ellen elkövetett terrortámadás füstje. A NASA felvételén a hatalmas füstfelhő az űrből is jól kivehető volt.

Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot 400 kilométerre a Földtől, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba.

Az űrhajós szemtanúja volt a második torony összeomlásának 2001. szeptember 11-én.

Culbertson korábban már az Astronauts: Houston We Have a Problem című dokumentumfilmben beszélt arról a felejthetetlen napról. Így emlékezett vissza:

"Azonnal megpróbáltam szerezni egy videókamerát és egy ablakot, amely a megfelelő irányba néz. Az idő teljesen tiszta volt aznap. Könnyen kivehető volt New York: egy nagy fekete füstoszlop jött ki a városból, és ahogy ráközelítettem a kamerával, láttam ezt a nagy szürke foltot, amely beborítja Manhattan déli részét."

Az űrhajós azt is leírta, hogy a füst úgy nézett ki, mint valami furcsa virág, amelynek a szára dél felé áramlik.

(via Ladbible)


Link másolása
KÖVESS MINKET: