17 milliót keresett a tinédzser, aki Trumpról írt álhíreket
Az NBC amerikai tévécsatorna és a Buzzfeed internetes portál utánajárt, hogy tényleg a Facebookot elborító kamuhíreknek köszönheti-e Donald Trump a győzelmet.
Kiderült, hogy az álhírek valóban futótűzként terjednek a közösségi oldalon, és ami ennél is érdekesebb, azoknak, akik rájuk klikkelnek, a döntő többsége készpénznek veszi őket, vagyis el is hiszi ezeket.
A macedón tinédzser, akit a Trump-szavazóknak írt álhírek tettek milliomossá
Az újságírók felfigyeltek egy macedón kisvárosra, Veleszre, ahonnan több mint 150 álhíroldalt működtetnek. Kiderült, hogy az ott élő fiatalok közül több is otthagyta a munkahelyét, és "ipari méretű" kamuhírgyártásba fogott. Közülük is a legsikeresebb a 18 éves Dmitri, aki álnéven nyilatkozott, és az arcát sem mutatta meg, ennek ellenére nem gondolja úgy, hogy bármi gond lenne azzal, amit csinált.
Az NBC helyszíni riportja:
Dmitri és társai felismerték az amerikai elnökválasztási kampányban rejlő, hogy is mondjuk... üzleti lehetőségeket. A macedón fiú elmondta, hogy a Trump-szavazók jelentették számukra a kincsesbányát. Csak rá kellett jönni, hogy milyen témákra, hívószavakra ugranak ezek a tömegek, és már dőlt is a pénz. Mindez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy minden nap megnézte az aktuális (valódi) híreket, és a legnépszerűbbek közül kiválasztotta azokat a témákat, amelyek a Trump-szavazókat érdekelhették. Majd utánanézett ezeknek a témáknak amerikai álhíroldalakon, és amit talált, átmásolta a saját kamu-hírportáljaira. Ezek után a szöveget átszerkesztette úgy, hogy a lehető legfigyelemfelkeltőbb legyen, és megfelelő - hatásvadász, kattintásra hívó - címet adott neki, majd posztolta a Facebookra a kész cikket. Például az American Politics Today nevű oldalra, amit ő hozott létre, és amit 86 ezren követnek.
Dmitri legsikeresebb cikkei többek közt olyan hazugságokat állítanak, mint hogy Obama a veteránoktól vont meg támogatásokat, hogy Clintont támogassa. Mivel állítása szerint a Trump-szavazók a legérzékenyebbek a közösségi médiára, a dolog tökéletesen működött. A bevételeket innentől kezdve pontosan úgy söpörték be, mint bármelyik "normális" hírportál. Regisztráltak a Google AdSense-re, amit bárki megtehet, a hirdetéseket azután kitették a cikkekbe, és már ömlött is a nem kevés kattintás utáni részesedésből származó bevétel.
Ezzel a módszerrel Dmitri fél év alatt 60 000 dollárt keresett, ami a mai középárfolyamon 17 760 000 forint. Mindez Veleszben, ahol az egy főre jutó átlagkereset 5000 dollár egy évben, kifejezetten jó pénznek számít.

Egy hír az American Politics Today-ről
Háromszázan élnek jól a kamuhírekből, a polgármester büszke rájuk
Az NBC riportere szórakozni is elment az álhírgyártásból megtollasodott veleszi fiatalokkal, méghozzá egy olyan klubba, ami kimondottan számukra nyílt. A milliomos kamuhír-írók most italra és bulira költik a pénzüket.
A dolog olyan sikeres, hogy az elnökválasztás lezárulta után is tovább működik. Dmitri szerint mintegy 300 fiatal dolgozik a környezetében hamis hírek gyártásán, közülük ötvenen "tisztességes" összegeket, egytucatnyian "sokat" keresnek a megtévesztéssel. Szerinte ebben semmi rossz nincsen, hiszen ők csak kiszolgálják az amerikai közvélemény egy részének az igényeit. A felelősség inkább ezeké a tájékozatlan embereké, akik nem foglalkoznak eleget a politikával, nem járnak utána az információknak, és így bármivel meg lehet őket etetni.
A kisváros közvéleménye is így látja: a város polgármestere egyenesen büszke a fiatalok teljesítményére. Szerinte már csak azért sem illegális, amit tesznek, mert a teljes bevételük után befizetik az adót, mint minden tisztességes polgár.
Forrás: Index