„Ez az egész sokkal többről szól, mint hogy ne használjunk eldobható evőeszközöket”
Pécsi Szabolcs már korábban is üzleti rendezvények szervezésével foglalkozott, 2019 végén viszont megfogalmazódott benne és cégtársában, hogy specializálódniuk kellene egy konkrét területre.
Mivel a magánéletükben mindketten egyre tudatosabban és fenntarthatóbban éltek, a szakmájukban viszont ez akkor még szinte egyáltalán nem volt jellemző – konkurenciát sem találtak –, arra jutottak, hogy megpróbálják betölteni a piaci rést. Így alakult meg a HighVibes.
– meséli. A pandémia alatt kapacitásuk is volt képezni magukat ezen a téren, egyik kollégájuk több nemzetközi online képzést is elvégzett a témában.
Rájöttek, hogy bár sok mindent tudnak, bizonyos területeken vannak náluk sokkal hozzáértőbb civil szervezetek is. Ezért felvették a kapcsolatot például a WWF-fel és Felelős Gasztrohőssel, hogy az ő tudásukat is lefordítsák rendezvényes nyelvre.
Alig pár év alatt lett az egyik legfontosabb szempont
Pécsi szerint már nem igaz, hogy a környezetvédelem csak viszi a pénzt és csökkenti a nyereséget. Fontosnak tartja leszögezni azt is, hogy nem sokkal kerül többe, ha valaki ilyen szemlélet mentén dolgozik.
„Karbonkompenzációra természetesen kell költeni, de mi azzal kapcsolatban is adunk tanácsot, mivel lehetne csökkenteni a költségeket. Például felmérjük, a résztvevők száma alapján mennyi ételre lesz szükség, hogy lehetőleg semmi ne menjen a kukába.”
Azt elismeri, hogy az elején még nehezebb volt, sokszor elakadtak beszerzőkön, akik annak ellenére nem akartak plusz kiadásokat bevállalni, hogy az adott cég elméletben nagyon zöldnek mondta magát.
Nagy cégek ajánlatkérése ma már alig jön ki anélkül, hogy ne ezt tartanák az egyik legfontosabb szempontnak.
„Legelőször azt kell szem előtt tartani, hogy minél inkább kerüljük az eldobható dolgokat. Bár ez nem mindig valósítható meg, fesztiválokon például nagy kihívás, egy nagyobb létszámú családi napon viszont ma már simán opció lehet, hogy porcelán étkészletet használjunk” – mondja Pécsi Szabolcs.
Tehát nagyon fontos, hogy minél kevesebb szemetet termeljünk, ami pedig elkerülhetetlen, annak meg kell találni az utóéletét. Ha ez sem opció, akkor legyen olyan anyagból, amit be lehet illeszteni a körforgásba, tehát újrahasznosítható.

A Covid-járvány kitörésével a teljes rendezvényszervező piachoz hasonlóan a HighVibes is nehéz helyzetbe került. Jobb híján online rendezvényekre álltak át, profi stúdióban és technikai stábbal készítettek egy mindig az adott megrendelő igényeire szabott műsort, amelybe online kapcsolódhattak be a cég dolgozói.
Az online rendezvényeknél is odafigyeltek a fenntarthatóságra, a csomagolóanyagoktól kezdve a szállítás karbonlábnyomán át a stúdió és az otthoni laptophasználat energiaigényéig. Ezeket mind megváltották karbonkompenzációval.
Mitől lesz fenntartható egy rendezvény?
A HighVibes ügyfelei főként multinacionális vállalatok, nekik szerveznek kis és nagy létszámú konferenciákat, családi napokat, Mikulás-ünnepségeket, termékbemutatókat, és bármi mást, ami csak felmerülhet.
Pontokba is szedték, mire kell odafigyelni ahhoz, hogy egy rendezvény zöld és fenntartható legyen. Az első a teljeskörű tervezés, a következő a helyszín- és hulladékmenedzsment az építéstől a bontásig. Nagy falat a catering, ahol a már említett Felelős Gasztrohős a partnerük: mindig szezonális alapanyagokat használnak helyi beszállítóktól, a tálalás pedig porcelán tányérokban, üveg- vagy repoharakban történik.
A következő nagy csoport a dekoráció és a berendezés, itt arra törekszenek, hogy lehetőleg mindent újra lehessen használni. Ha molinóra van szükség, nem tesznek rá évszámot, hogy egy évvel később is elővehessék, de szívesebben alkalmaznak LED-paneleket vagy televíziókat, így spórolva meg a nyomdai tevékenyéget.
Felmerül a kérdés, minden partnerük egyformán nyitott-e arra, hogy fizessen a fentiekért, vagy vannak olyanok, akik mondjuk a műanyagmentességbe belemennek, a karbonkompenzáció miatt viszont már húzzák a szájukat.
Pécsi Szabolcs szerint vannak olyan területek, amelyeket el tudnak engedni, ha valaki nagyon tiltakozik ellene – ilyen például a marhahús mellőzése –, a karbonlábnyom ellentételezéséhez viszont ragaszkodnak, de szerencsére a cégek többsége ma már nem akad fenn ezen.

Az edukációt is fontosnak tartják, ezért minden rendezvényükre összeállítanak egy rövid prezentációt érdekes adatokkal, ami aztán vagy egy tévén fut a háttérben, vagy a catering pultnál lehet nézegetni egy tableten. Ha az adott cégvezető nyitott rá, akár a saját beszédébe is beépíthet néhányat ezek közül.
A HighVibes csapatát jelenleg 5 rendezvényszervező alkotja, illetve kreatívok is dolgoznak mellettük. Pécsi szerint van még bennük növekedési potenciál, ha nem is akármeddig, de a mostani rendezvénymennyiség kétszeresét elérhető célnak tartja.
A cég összeállított egy fenntartható rendezvény-útmutatót is, amivel azoknak szeretnének segíteni, akik inkább nem vonnának be ügynökséget, de maga a témakör fontos számukra. Ezt bárki ingyenesen letöltheti innen.
Pécsi Szabolcs május 31-én a Rendezvény ReStart konferencián is előadást tart a témáról, ennek részletei itt olvashatók.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!