Így nézett ki az elveszett magyar királyi vonat
A millenniumi udvari vonat néven híressé vált szerelvény az ezeréves magyar nemzet ajándéka volt az uralkodónak. Az 1896-os millenniumi ünnepségre készítették, hogy Ferenc József Bécsből ezzel a pompás vonattal érkezve nyissa meg a magyar kiállítást. A pompásan berendezett öt vagonból álló királyi vonatnak azonban 1919-ben nyoma veszett.
Most Klösz György fotográfus korabeli képeinek köszönhetően ti is megcsodálhatjátok e gazdagon díszített vagonokat.
A millenniumi udvari vonat egyik vagonja
A királyi vonat építését a Magyar Királyi Államvasutak Igazgatósága 1894-ben kezdeményezte. A szerelvény kocsijai pedig el is készültek 1896 tavaszára a Ganz Vagongyárban. A kocsik királyi igényeket kielégítő, reprezentatív belső kialakítását nem bízták akárkire. Georg (Jiří) Stibral, a prágai iparművészeti főiskola igazgatója kapta a megtisztelő megbízást, hogy megtervezze a vagonok enteriőrjeit.
A dohányzóterem
A királyi vonat öt kocsiból áll. A király és királyné egy-egy kocsijából, a kíséretnek szánt két kocsiból és egy étkezőkocsiból. Az öt vagonhoz tartozott még kettő, a konyhahelyiségek számára, ezek azonban a régebbi udvari vonatból maradt meg.
A királyné kocsijának belső tere XVI. Lajos stílusában készült. Sisi vagonjában helyet kapó előcsarnok, szalon, háló- és öltözőfülke, személyzeti fülke, illetve mellékhelyiség tehát késő barokk pompában ragyogott.
A királyné hálója
A király kocsijának termei, az előcsarnok, szárnysegédi szalon, királyi szalon, hálóterem, udvari vadász fülkéje, mellékhelyiség ezzel szemben neoreneszánsz stílusú belső kialakítást kapott, hasonlóan a további három kocsihoz.
A király hálója
A királyi szalon
A királyi vagon korabeli leírása
“A bútorzat itt is sötétzöld plüssel szegélyezett és kézi hímzéssel díszített posztóból való, a függönyök a legnehezebb sötétzöld selyem plüssből; beleszőtt szegélydíszt és pazar hímzést, a mennyezet középső mezeje szintén gazdag hímzést, a két szélső mezőn pedig a legváltozatosabb gyönyörű munkát tárja elénk.”
“Az íróasztalon az íróaljzat ő Felsége nevének kezdőbetűit viseli, az írókészülék, amely épen úgy, mint a villamos lámpák és a szellőztetési redőzetek, nehéz aranybronzból való. De ami leginkább bámulatot keltő, az a berakott famunka az ajtókon, falakon és homorú párkányokon, amelyekre nemcsak a legértékesebb fanemek: kőris, dió, juhar, thuja, ében, körte, puszpáng és tölgyfa, hanem arany, ezüst, elefántcsont békateknő és gyöngyház is vannak felhasználva. E munka a maga összeállításában diadaljelvényeket ábrázol, amelyek nyilvánvalóan híres fegyvergyűjtemények mintáinak utánzatai."
Vasúti és Közlekedési Közlöny 1896. május 24-i száma
A királyi kocsi belső terének gazdag burkolata, valamint az étkezőből és dohányzóból álló étkezőkocsi falburkolata Thék Endre bútorgyárában készült. A fából készült burkolat neoreneszánsz díszítőelemei mellett a textíliákban a magyaros motívumok is nagy hangsúllyal voltak jelen, főként függönyökön és bútorkárpitokon. A királyi fülkében millenniumi ornamentikával díszített Zsolnay díszedények álltak. Az étkezőkocsi mennyezetén pedig a kor népszerű művészének, Lotz Károlynak a festményei kaptak helyet.
Étkező
Lotz festmény az étkező mennyezetén
Az udvari vonatot a Nyugati pályaudvar területén őrízték, 1919-ben azonban nyoma veszett. Egyes feltételezések szerint a román hadsereg hurcolta el. A királyi kocsiból mindössze annak címeres dísztáblája maradt fenn.
Forrás: IMM, Orczy Kultúrkert Egyesület, huszadikszazad.hu
Fotók: Klösz György
Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!