KULT

A Séf meg a többiek nem Amerikából merít inspirációt, ami egyáltalán nem baj

Magyarországon eddig kevés igazán jó sitcom készült, de A séf meg a többiek eddig kellemes csalódás, még akkor is, ha liszenszműsor.


A cikk kisebb spoilereket tartalmaz!

Magyarországon viszonylag kevés sitcom készül, és még kevesebb jó sitcom. A Família kft., a Pasik és a Munkaügyek kivételével hirtelen nem is tudnék felsorolni többet, ami emlékezetessé vált volna.

Persze azért ezek sem voltak tökéletesek, legalábbis a híres amerikai és brit mintákhoz hasonlítva. Nyilván nehéz egy Jóbarátokkal vagy Agymenőkkel versenyezni, az angolnyelvterületen sokkal több ilyen sorozat készül, és hozzánk nyilván abból is csak a legjobbak jutnak el.

Tehát olyan kicsit a helyzet, mintha a magyar éttermeknek állandóan a legjobb New York-i és londoni éttermekkel kéne versenyezniük.

Bár nálunk még a híres sorozatok remake-jei sem szólnak nagyot, lásd az Egy rém rendes család Budapesten rövid pályafutását, amely csupán egy évadot élt meg, szemben az eredeti széria 11 évadával. Úgy tűnik, még nem sikerült megtanulnunk a műfajt.

Talán nem véletlen, hogy Herman Péter producer nem vállalkozott eredeti sitcom fejlesztésére, hanem az orosz Igen, séf című sorozat liszenszét vette meg, és ennek „meghonosítását” bízta Hámori Barbara csapatára. Kimondottan szimpatikusnak tartom, ha valaki nem az USA-ból próbál inspirációt meríteni, kell a sokszínűség.

A sitcom furcsán hibridműfaj, átmenet a tévé és a színház között. Fontos jellemzője ugyanis, hogy a legfontosabb állandó helyszíneken játszódó jeleneteket közönség előtt veszik fel egy stúdióban, nem egyszer kimondottan színpadon, hogy a reakció, a nevetés és a taps minél autentikusabb legyen.

Épp ezért jó ötletnek tűnik, hogy a sorozat producerei egy színházi rendezőként már sokszor bizonyított színészt, Anger Zsoltot, és egy tévés rendezőt, Spáh Dávidot kérték fel – aki a Família kft színészeként „belülről” is látott már ilyen sorozatot.

A sitcomokban különösen fontos a tempó. A jó szituációs vígjátékok jellemzője, hogy sűrűn záporoznak a poénok, a dialógusok pörögnek, nincsenek hosszas monológok és körmondatok – kivéve, ha humoros funkciójuk van.

Az eddig látottak alapján  úgy tűnik, ezek működnek az új sorozatban.

Ehhez persze jó írói team is szükségeltetik. Bodzsár Márk (Drakulics elvtárs, Isteni műszak) keze alá olyan nevek dolgoznak, mint Esztergályos Krisztina (A miskolci boniésklájd) vagy például a Margó-díjas Fehér Boldizsár (Nagykarácsony).

Amint a címből kikövetkeztethető, a sorozat egy étteremben játszódik, azon belül is elsősorban a konyhában. Schneider Zoltán lubickol az alkoholista, fogadásfüggő séf szerepében, aki szigorú, robbanékony, mégis szerethető főnök.

Szakácsai a maguk műfajában mind a szakma legjobbjai. Válogatott társaság. Például a késekkel mesterien bánó Szabi (Mészáros Máté) és a halételek specialistája, Feri (Csonka András –n em Spáh Dávid tehát az egyetlen ex Família kft szereplő), akik egyben a sorozat tréfamesterei. Bárkit bármikor készek megtréfálni, igaz, a szivatás főnöküktől sem áll távol.

Ebbe a miliőbe csöppen bele a Jéger Zsombor által játszott Milán. A fiatal szakács, aki eddig egy laktanya menzáján dolgozott, a nagy kiugrás lehetőségét látja az előkelő étteremben, és persze azonnal a kollektív froclizás középpontjában találja magát.

A séf ellenpontját a Dobos Evelin által játszott üzletvezető, a merev és céltudatos Szederkényi Viktória jelenti.

Ez az a szál, amiről egyelőre úgy érzem, nem sikerült megfelelően eltalálni.

Volt egy kis rivalizálás, de az ember nem érzi úgy, hogy Viktória komoly ellenfele lehetne a robosztus, nagyhangú séfnek. Szembenállásuknak nincs igazi tétje. Természetesen két epizód alapján nem lehet egy egész sorozatot megítélni, remélhetőleg a későbbiekben ez a szál is erősödik.

A kisebb szerepekben is remek alakításokat láthatunk: a meleg francia szakácsot játszó Borsi-Balogh Máté, a tisztázatlan múltú orosz mindenes, Vlagyimir bőrébe bújó Fehér László, vagy épp a pincérnőket alakító Kiss Anna Laura és Bogdányi Titanilla egyaránt remek színészi képességekről és humorérzékről tesz tanúbizonyságot.

Egy epizódszerep erejéig a rendező, Anger Zsolt is feltűnik. Mikor utoljára láttam, épp a Post mortemben tűnt el a plafonon keresztül. Itt egészen más jellegű szerepet alakít, egy narcisztikus, erőszakos, féltékenykedő szeretőt, és ismét megmutatja, milyen sokoldalú színész.

Az kifejezetten tetszik, hogy (legalábbis eddig) nem vitték el sztorit túlságosan a humoros szappanopera irányába

– amiért például három évad után felhagytam a Jóbarátok nézésével, bármennyire zseniális is volt a humora.

Aki szereti a színvonalas sitcomokat, annak az eddig látottak alapján érdemes március 19-től szombat esténként leülni a tévé elé.

/div>

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: