HÍREK
A Rovatból

Vitézy Dávid: „8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz az 5-ös metró alagútja”

Az államtitkár szerint 2023 végén már egységes zónás tarifák alapján és egységes busz-vonat bérlettel utazhatunk az országban.


A Telexnek adott interjút Vitézy Dávid közlekedési államtitkár, amiből kiderült, hogy míg a BKV-nak közel 40 milliárd forintnyi a vesztesége idén, addig az energiaárak emelkedése miatt a MÁV-nál és a Volánbusznál 130-140 milliárd forint is lehet.

A MÁV-Volán-csoport a takarékoskodást magán kezdi, például felére csökkentik a vasúttársaság cégautó-flottáját, ami havi 39 millió forintos megtakarítást jelent.

Lesznek vonalak, ahol a csúcsidőn kívül kevesebb kocsi fog közlekedni.

Míg korábban nem érte meg kocsikat fel-le csatolgatni napközben, addig a nyolcszoros áramár mellett ezzel a lépéssel több mint 120 millió forintos megtakarítást értünk el a budapesti elővárosi vonalakon.

Mindezzel együtt Vitézy Dávid ígéri, csúcsidőben egy darabbal kevesebb ülőhellyel sem lesz kevesebb, mint eddig.

A mozdonyvezetőknek is spórolniuk kell az energiával. Eddig nem mérték az áramfogyasztásukat, de később az eredményekből tanulva optimálisan kell gyorsítaniuk és lassítaniuk.

Ha megérkeznek az uniós források, abból a közlekedésfejlesztésre szánt 2000 milliárd forintból, több mint 90 százalék vasútfejlesztésre fog menni az államtitkár ígérete szerint.

Ez tartalmazza az infrastruktúra fejlesztés, ami miatt részben csökkenhet a késések száma, de arra is fordítanak pénzt, hogy fejlesszék a MÁV-nak azt a képességét, hogy ha baj van, akkor miként és hogyan avatkozzon be.

Az utastájékoztatás hiányosságai miatt is tesznek lépéseket.

"Decembertől például lesz egy új, utastájékoztatási fődiszpécser a MÁV-nál, akinek az lesz a dolga, hogy összefogja a tájékoztatást, amit ma az egyes állomásokon ülő emberek végeznek a központtól sokszor függetlenül és percre kész információk nélkül. A helyközi buszközlekedésben is lesz egy új, országos fődiszpécseri rendszer, ha vonatpótló buszokat kell szervezni, akkor az az eddiginél sokkal jobban menjen."

- ismertette a részleteket Vitézy Dávid.

Jogos elvárásnak tartja, ha valaki kártérítést kér a késések miatt. Az applikációban meg fogják oldani, hogy ez automatizált legyen, ne kelljen kérni emailben a visszatérítést, ha például kiesik az intercity.

Egyszerűsödne a jegyvásárlás is 2023 végétől, különösen, ha valaki egyszerre több szolgáltató segítségével jutna el a célállomásig.

"A cél az, hogy ezt a jegyet egyben az országos közlekedésszervező applikációjában, honlapján, automatájában meg tudja venni, egy lépésben, kombináltan vonatra, távolsági buszra, helyi buszra, hévre."

A szabálytalan taxist legkevesebb 3 hónapra de akár 3 évre is el lehet tiltani. Az eltiltás nem csak cégre vagy autóra, hanem magára a taxisra is vonatkozna.

Ha az uniós források meglesznek a HÉV-re, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért 10 éven belül, ami a HÉV-ek meglevő szakaszainak felújítását jelenti, de már az új emelt szintre, akadálymentes állomásokkal, emelt sebességre, jobb kapcsolatrendszerrel.

Az új alagút viszont ennél egy távlatibb feladat.

"Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötjük a város alatt. Ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz, de ezt két éve sem gondoltam másként. Ettől még úgy kell tervezni ma, hogy húsz vagy harminc év múlva reális fejlesztések lehetőségét biztosítsuk, rendszerben gondolkodjunk, mert minden nagy kötöttpályás beruházás száz évre előre kötöttséget jelent. "

- mondta az államtitkát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Így teltek Ferenc pápa utolsó órái - Az ápolója osztotta meg a szívszorító történetet
A pápa húsvét hétfőn hunyt el, csendben és szenvedés nélkül. Utolsó kívánsága az volt, hogy még egyszer találkozhasson a hívekkel a Szent Péter téren.


A Vatican News olyan emberek segítségével rekonstruálta Ferenc pápa utolsó óráit, akik az elmúlt napokat vele töltötték. Ezekből a nyilatkozatokból tudjuk, hogy az egyházfő húsvétvasárnap délután pihent, este elköltött egy csendes vacsorát, majd hétfő hajnalban hirtelen rosszul lett. Az első tünetek reggel fél hat körül jelentkeztek. Körülbelül egy órával később, a Casa Santa Marta második emeleti lakásában, az ágyból még búcsút intett személyes ápolójának, Massimiliano Strappettinek (akivel a címlapképen látható), majd kómába esett.

Az utolsó pillanatokban mellette lévők szerint nem szenvedett, minden nagyon gyorsan történt.

Egy nappal korábban Ferenc pápa még utoljára meg akarta lepni a híveket. A húsvéti Urbi et Orbi áldást követően pápamobilba ült, hogy végighajthasson a Szent Péter téren. Ez volt az első alkalom, hogy a kórházi kezelése után ismét a hívek közé ment. Az út során különösen a gyermekekre figyelt.

Strappetti beszámolójából tudni lehet, hogy a pápa a körút végén, fáradtan, de elégedetten fordult hozzá, és így szólt: „Köszönöm, hogy visszavittél a térre.”

Az ápoló hosszú időn át vigyázott a főpapra, aki 2022-ben személyes egészségügyi asszisztensévé nevezte ki. Strappetti végig mellette volt a római Gemelli Klinikán töltött 38 nap alatt, majd a Casa Santa Martában, a felépülés során, illetve a húsvéti áldás napján is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Tüntetők próbálják elfoglalni a Kossuth Lajos utcát, egyre több a rendőr – Hadházy Ákos demonstrációját korábban nem engedélyezte a rendőrség
Eközben a politikus egy internetes szavazást is bejelentett. Néha úgy tűnik, mintha a demonstrálóknak határozott elképzelése lenne, aztán mintha mégsem.


Korábban a rendőrség nem engedélyezte Hadházy Ákos "szokásos" keddi tüntetését erre a hétre az Erzsébet hídra, de még a Ferenciek terére sem. A független országgyűlési képviselő ennek ellenére megjelent a helyszínen, ahol egy-kétszáz jelenlévő támogatása és jelentős rendőri jelenlét mellett álldogált a Ferenciek tere sarkán.

A beígért Erzsébet hídi sétás "nemtüntetést" most is színesíti egy, a magyar közéletben mára elmaradhatatlan zebra, és a trombitáját lelkesen fújó, nemrég új pártot alapító Szabó Bálint.

Fél 6-kor aztán változott a helyzet: a helyszínen megjelentek a zöld lámpáknál kezdték elfoglalni a Kossuth Lajos utcát, amit végül néhány perc alatt sikerült is lezáratniuk. A helyszínen egyre több rendőr jelenik meg.

A tüntetés 17:40 körül így nézett ki:

Ezután a rendőrség azonban már senkit nem engedett át a gyalogátkelőn, miközben a megjeletek hangosan skandálnak az út két oldalán.

Hadházy Ákos közben Facebook-posztban közölte:

„megjelentem az Erzsébet hídnál, a Ferenciek terén.”

Három pontban hozzátette:

  1. Ugyanazt a bejelentést tiltotta meg a ide a rendőrség, amit korábban négy alkalommal engedélyezett. Így a tiltásnak csak egyetlen oka lehet: Orbán parancsa.
  2. Nem hagyjuk abba, május 1-én találkozzunk minél többen! A siker nem azon múlik, hogy hány hidat zárunk le, hanem hogy hányan vesznek részt a békés, de nagyon határozott megmozduláson.
  3. Mivel mára a május 1-re bejelentett tüntetést sem engedélyezik az Erzsébet hídra (mert szerintük a négynapos ünnep első napján nagyobb forgalmi zavart okoznánk, mint hétközben délután), holnap egy internetes szavazáson fogom megkérdezni Önöket, hogy hogyan menjünk tovább.

Közben hat órától kezdetét veszi majd egy egyórás, a jelenleginél is furcsább tüntetés: mint arról korábban beszámoltunk, a botrányos Munkácsy-díjáról elhíresült Vészabó Noémi volt férje, Dézsy Zoltán filmrendező egy demonstrációt jelentett be, aminek lényege, hogy az úttesten autósok, a járdán gyalogosok haladjanak át. Megfogalmazása szerint így akarja visszavenni a hidat Hadházytól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Szándékosan tartják alacsonyan a nyugdíjakat? Zsiday Viktor szerint így spórol a kormány az időseken
A közgazdász szerint a nyugdíjrendszer fenntarthatatlan, ezért a korhatáremelés is elkerülhetetlennek tűnik. Úgy véli, a jövőben még ennyi emelésre sem lesz pénz.


Zsiday Viktor a Kontroll podcastban osztotta meg a véleményét, amely szerint a kormány szándékosan növeli a jövedelmi különbséget az aktív dolgozók és a nyugdíjasok között, hiszen ez segíthet kordában tartani a nyugdíjkiadásokat.

A Citadella befektetési alap portfóliómenedzsere hangsúlyozta, hogy a kormány 2010 óta csak inflációkövető emelést alkalmaz. A bérek viszont gyorsabban nőnek, mint az infláció, ami azt jelenti, hogy a nyugdíjak értéke sokkal kevésbé emelkedik, mint a béreké.

Zsiday szerint ez előnyös a kormányzatnak, mert így csökkenteni tudja a nyugdíjkiadásokat a költségvetésen belül.

Példaként felhozta: ha a gazdaságban három százalék az infláció, és két százalék a reálnövekedés, akkor a költségvetés bevételei évente körülbelül 5 százalékkal nőnek – mivel a nyugdíjak csak inflációkövetően emelkednek, a kiadások viszont csak évi 3 százalékkal nőnek.

„Tehát a kormány valójában folyamatosan mérsékli a nyugdíjra fordítandó összegeket, miközben azt kommunikálja a nyugdíjasoknak, hogy megvédi őket” – idézi a szakembert a Portfolio.hu. Hozzátette: ez nemcsak Magyarországon probléma, hanem minden fejlett országban, aminek a legfőbb oka az, hogy a társadalom öregszik.

„Hogy fogjuk tudni kifizetni ezeket a nyugdíjakat? Nem fogjuk tudni, nem árulunk zsákbamacskát” – fogalmazott.

Zsiday úgy véli, szükség lesz a nyugdíjkorhatár emelésére is, miközben 10–20 év múlva még ekkora nyugdíjemeléseket sem lehet majd fizetni, és ez egy nagyon nagy gondot okoz majd a jövőben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Rendőrsorfal áll a Kossuth Lajos utca zebrájánál – azt sem engedik át, akinek csak arra lenne dolga
A tüntetők a gyalogátkelőn bénították volna meg a forgalmas utcát, amit azonban a nagyszámú rendőr folyamatosan akadályoz.


Ahogy arról korábban írtunk, Hadházy Ákos egy-kétszáz tüntetővel együtt megjelent a Ferenciek terénél annak ellenére, hogy a rendőrség korábban nem engedte újabb, hídfoglalással együtt tervezett demonstrációját.

A megjelentek ennek ellenére megpróbálták lezárni a Kossuth Lajos utcát a Ferenciek terénél, mégpedig úgy, hogy minden zöldnél tömegesen indultak el az úttestre.

A rendőrök azonban mindenkit visszatereltek a járdára, sőt:

háromnegyed hat körül egy jelentős méretű rendőrsorfal elállta a gyalogátkelőt, így ezután senkit nem engednek át, azt sem, akinek csak arra lenne dolga.

Az átkelni vágyókat a rendőrség az aluljárók felé tereli. Így az a helyzet állt elő, hogy nagyon régen lehetett a hétköznap koradélutáni órákban ennyire gördülékenyen közlekedni az Erzsébet híd-Szabad sajtó út-Kossuth Lajos utca útvonalon, hisz most akkor is haladhatnak az autók, amikor éppen zöld volna a gyalogosoknak.

A forgalom egyébként folyamatos rendőri irányítás mellett zajlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET: