SPORT
A Rovatból

Világvárosokban repesztenek az elektromos csúcsautók – hamarosan indul a Formula E hatodik szezonja

Az elektromos autózás csúcsa, az elektromos Forma-1-nek vagy Zöld Forma-1-nek is nevezett Formula E egyre népszerűbb. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a sorozatról.
Malinovszki András - szmo.hu
2019. november 03.



Mint arról nemrégiben beszámoltunk, Extreme E néven elektromos hajtású tereprali versenysorozat indul 2021-ben, meglehetősen patinás mezőnnyel. A "zöld Dakar-rali" azonban nem az első csúcstechnikájú autóverseny lesz, ami környezetkímélőbb technológiával próbálja meg magához vonzani a sebesség szerelmeseit:

a Formula E 2014 óta jelenti az villanyautózás csúcsát

világvárosokban kialakított pályákkal, klasszis versenyzőkkel és igen komoly háttértámogatással. A november 22-i versennyel immáron hatodik szezonját kezdi meg a mezőny.

A 2014 ősze óta zajló Formula E nem különbözik alapvetően a Formula-1-től, vagy más hasonló, együléses versenysorozattól. 11 csapat 22 pilótája versenyez úgy nevezett "e-prix"-ken (a szokásos Grand Prix elnevezésre utalva)

1,9 és 3,4 km közötti hosszúságú városi pályákon, amelyeket többnyire nagy világvárosok központjában, egyszerű közútból alakítanak ki.

A hasonlóság és a nemzetközi automobil-szövetség szerinti szabályzat miatt olykor szokták "elektromos Forma-1-nek" vagy "zöld Forma-1-nek" nevezni. Kétségtelen, hogy a kasztni felépítése hasonló, és megtalálható a F1-ben már szabványosított fejvédő, az ún. HALO (magyar fordításban gyakran: glória) is, de a 2018 óta használt második generációs autók sok műszaki és aerodinamikai megoldásban eltérőek.

Úgynevezett Gen 2-es típusú Formula E autó. Forrás: Formula E

A technikai adatok igen sokatmondóak: az autósportban jól csengő McLaren cég által gyártott akkumulátorok a Dallara-kasztnis autókat 250 kW-os teljesítménnyel

2,8 másodperc alatt képesek 0-ról 100 km/órára gyorsítani, a végsebesség pedig eléri a 280 km/órát is

- ami városi pályákon nem jelentősen kevesebb, mint akár a Forma 1-es autóké. További érdekesség az úgynevezett fanboost-mód: a nézőknek a futam kezdete előtt (az új szezonban nem sokkal a rajt után is)

lehetőségük van a számukra szimpatikus pilótát extra kilowattokkal segíteni.

Különböző közösségimédia-felületeken szavazhatnak arról, ki legyen az az 5 pilóta, aki a verseny tetszőlegesen választott 5 másodpercében plusz energiával szállhat szembe riválisával. Ezen kívül a versenyirányítás minden pályán kijelöl egy olyan zónát, amit a versenyzők érinthetnek - letérve az ideális ívről -, ezzel nyerve újabb 25 kW plusz energiát. (Ezeket a zónákat csak nem sokkal a versenyhétvége előtt közlik a csapatokkal és a versenyzőkkel.)

Ha valaki csak a benzingőz és a hangosan bőgő motorok miatt szereti a technikai sportokat, annak a Formula E minden bizonnyal nem a legjobb választás. Az autóversenyeket kísérő efféle kötelező elemeken kívül azonban minden megvan az elektromos versenyzésben is: bátor, kockázatvállaló pilóták, csúcstechnológiájú autók, taktikai és kerék kerék elleni küzdelmek.

Az alábbi videó megmutatja, milyen autókkal fognak küzdeni a Formula E versenyzői a 2019/2020-as, őszi-tavaszi lebonyolítású szezonban. A bemutató annyiban csalóka, hogy a járművek külön-külön indítva természetesen még csendesebbnek hatnak, mint a versenyhétvégéken.

Az előremutató zöld technológia miatt nem csoda, hogy olyan emberek is elkötelezettek a versenysorozat iránt, mint a környezetvédelmi aktivitásáról híres Leonardo DiCaprio. A színész a Formula E "alapító atyái" közé tartozik, a sorozat kezdete óta résztulajdonosa a Venturi csapatnak, amely a korai évek nehézségei után 2019 tavaszán már futamgyőzelmet is tudott szerezni. Csapatának tagja a volt F1-es Ferrari-pilóta, Felipe Massa is. Rajta kívül egyébként számos ex-Forma-1-es pilóta volt vagy jelenleg is tagja a mezőnynek: pl. a több mint 250 F1-es rajttal büszkélkedő Jarno Trulli (ő saját csapatot is tulajdonolt), 1997 Forma-1-es világbajnoka, Jacques Villeneuve, vagy épp a tavalyi FE-bajnok, Jean-Éric Vergne. Autógyártók közül megtaláljuk a sorozatban az Audit, a BMW-t, a Jaguart vagy a Nissant is.

DiCaprio egyébként producere egy idén tavasszal elkészült dokumentumfilmnek is, amely a versenysorozat kulisszái mögé enged betekintést.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
Levelet írtak Mészáros Lőrincnek a fociklubja szurkolói, a vezetőség lemondását követelik
Hat pontban sorolták fel, miért tartják elfogadhatatlannak az NK Osijek jelenlegi működését. Szerintük a rossz döntések, botrányok és stratégiai hibák rombolták le a csapatot.


Pénteken jelent meg egy nyílt levél a Facebookon, amelyben az NK Osijek szurkolói egyesületei a klub jelenlegi vezetésének távozását követelik, vette észre a Telex. A levelet Mészáros Lőrincnek címezték, aki 2016 óta a horvát labdarúgócsapat többségi tulajdonosa.

A szurkolók hálásak a támogatásért, amit az elmúlt kilenc évben kaptak, de úgy érzik, eljött az idő, hogy megszólaljanak a csapat jelenlegi helyzete miatt. Azt írták: szerintük az NK Osijek nem a nagy eredményei, hanem a szurkolók hűsége és a több mint százéves hagyományai miatt tartozik a horvát futball „nagy négyeséhez”.

A levél szerint a klub hosszú ideje problémákkal küzd, ezek pedig már nem maradhatnak szó nélkül. A drukkerek hat pontban sorolták fel azokat a gondokat, amelyek szerintük megingatták a klub alapjait.

Kiemelték, hogy szerintük nincs sportstratégia, nem látszik a motiváció, és hiányzik az utánpótlás támogatása is.

A vezetők szerintük nem vállalják a felelősséget a hibás döntésekért, és játékosmegfigyelő rendszer sincs.

Az ifjúsági csapatok is gyengébben szerepelnek, mint korábban.

A szurkolók szerint az NK Osijek ma már csak alárendelt szerepet tölt be a horvát bajnokságban, és több botrány is megtépázta a klub hírnevét. Emiatt a szakemberek nem bíznak bennük, és a klub a szurkolóival sem foglalkozik.

A levelet aláírók úgy látják, a csapat ma már nem a bajnoki címért, hanem a puszta túlélésért harcol.

Azt is hangsúlyozták: mostanra elfogyott a türelmük. Mint írták: „a párbeszéd ideje lejárt”, és úgy érzik, hogy eddig csak üres, be nem váltott ígéreteket kaptak.

A G7 korábban részletesen foglalkozott azzal, milyen szerepet tölt be Mészáros Lőrinc az eszéki klub életében. Bár sokan úgy gondolják, ő a tulajdonos, a lap szerint valójában csak főszponzorként van jelen, és az NK Osijek hivatalos honlapján több, hozzá köthető cég is szponzorként szerepel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SPORT
A Rovatból
Rettenetesen megverték Borics Ádámot, először kapott ki TKO-val
A magyar MMA-harcost a korábbi bajnok Jesus Pinedo győzte le a PFL orlandói tornáján, a meccset az első menetben leállították.


Borics Ádám, a kevert harcművészetek (MMA) legismertebb magyar harcosa kiütéses vereséget szenvedett a Professional Fighters League (PFL) orlandói versenyén, írja a 24.hu.

A 31 éves sportoló az egymillió dollár összdíjazású torna első fordulójában lépett ketrecbe a perui Jesus Pinedo ellen, aki korábban már bajnok is volt. Borics jól kezdte a meccset, de az első menet közepén egy ütéskombináció után a földre került. Ezt kihasználva Pinedo rátámadt, és több ütéssel is eltalálta, mire a bíró félbeszakította a küzdelmet.

Borics a leállítás után felállt, és vitatkozott a döntéssel, de a bíró nem változtatta meg az ítéletet, így a magyar harcos kiesett a pehelysúlyú tornáról.

Ez volt Borics Ádám első olyan veresége, amit technikai kiütéssel (TKO) szenvedett el. Profi pályafutása során eddig 19 győzelem mellett ez volt a harmadik veresége.

A „Kölyök” becenéven ismert sportoló 2022 októberében első magyarként vívott világbajnoki MMA címmérkőzést, ahol a brazil Patricio “Pitbull” Freire ellen állt ki. Akkor ugyan súlyos sérüléssel küzdött a felkészülés során, mégis végigment a meccs, amelyet a brazil pontozással nyert meg.

Borics a meccs után a Facebookon egy videóban köszönte meg a szurkolást követőinek. Ebben többek között azt mondta, hogy „lett egy rohadt nagy szakadás a fején”, és hiába kapott ki, esze ágában sincs feladni a pályafutását:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Életnagyságú szobrot készítettek Szoboszlairól, de nem tetszett neki, amit látott, és nem is örült túlzottan – videó
A magyar válogatott csapatkapitányát igencsak meglepte a Telekom ajándéka. Szoboszlai arca nem igazán köszönt vissza a különleges „alkotáson”.
F. O. - szmo.hu
2025. április 01.



Szoboszlai Dominikot különleges ajándékkal lepte meg a Telekom az együttműködésük évfordulóján. A cég egy szűk körű ünnepséget szervezett a magyar labdarúgó válogatott csapatkapitánya számára, ahol egy életnagyságú szobrot mutattak be.

A különleges alkotást használt mobiltelefonokból készítették el.

A szobor nem aratott osztatlan sikert. Szoboszlai megjegyezte, hogy nem igazán ismer magára a szobron, mivel az arca nem köszön vissza rajta. A videó végén azonban kiderült, hogy

mindez csak egy áprilisi tréfa volt, amelynek a Liverpool játékosa lett az „áldozata”.

A Telekom a közleményében azt írta, hogy a szobrot Szoboszlai tiszteletére készítették. A középpályás az elmúlt időszakban a magánéletében is fontos változáson ment keresztül: a közelmúltban megházasodott.

Az április tréfáról készült videó:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Elképesztő baki: kanyarodás közben Alonso kezében maradt a kormány
A spanyol versenyző hiába tekerte, már csak a levegőben lobogott a kormány, a kocsi pedig ment tovább egyenesen. Szerencsére nem lett nagyobb baj a bizarr esetből.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 12.



Meghökkentő jelenet játszódott le a bahreni nagydíj pénteki szabadedzésén, vette észre a Player.

Kanyarodás közben egyszerűn Fernando Alonso kezében maradt az Aston Martin kormánya.

A kétszeres világbajnok gyorsan reagált a váratlan helyzetre, és a bukótérben lassítva visszaszerelte a helyére a kormányt, majd tovább ment. A spanyol versenyző szerencséjére éppen nem túl nagy sebességgel haladt, ezért is úszhatta meg nagyobb baj nélkül a szokatlan szituációt.

A jelenetet a lenti videó 38. másodpercétől lehet megnézni:

Nem úszta meg ennyivel a szombati időmérőn hibázó Ocon. A Haas francia pilótája az egyik kanyarban vesztette el uralmát az autó felett, és a falba csapódott. A baleset miatt le is állították az időmérőt, de szerencsére itt sem lett baja a pilótának. A kicsúszást itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: