Veszélyben a nemzetközi áruforgalom: két hétre leállhat a fővárosi konténerszállítás
Képzeld el, hogy a magyar gazdaság ütőerének számító M1, M3, M5 és M7 autópályákat egy időre lezárják. Pont ilyen szintű káoszt okozna, hogy a főváros öt legnagyobb intermodális áruszállítási terminálját nem lehet majd vasúton elérni.
A Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat a tervek szerint augusztusban le fogják zárni, mert a fővárosi közútkezelő addig nem engedélyezi az út kétszer egy sávra szűkítését, amíg el nem érjük a téli iskolai szünetet, írja a G7.
Ezek a vágányok kötik össze Ferencváros állomást a Budapest-Belgrád vonal fővárosi szakaszával, és innen ágazik ki a Gubacsi híd szárnyvonala is,
Az ötödik, és egyben legnagyobb fővárosi konténerterminál, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) is ebből a vonalból ágazik ki délebbre.
A következő hónapokban négyszer három napra a Gubacsi hidat is lezárják, mert már szinte romokban hever.
A nemzetközi áruforgalomban különösen fontos szerepet játszik a konténerek és kamion-félpótkocsik kombinált szállítása.
A Gubacsi híd annyira rossz állapotban van, hogy a vonatok már évek óta lépésben haladnak rajta. Kisebb tömegű mozdonyokat kell használni, ami drága és lassú megoldás, teljes felújítás viszont nem lesz, mert nincs rá pénz.
Idén pedig egy újabb kormányhatározat szerint bruttó 44 milliárd forintból, közvetlen uniós (CEF) forrásból valósítanák meg a fejlesztést, de ez a pénz egyelőre nincs felfüggesztve.
A MÁV mozgástere a kormányzati pénzmegvonások és a rendkívül alacsony felújítási büdzsé miatt nagyon korlátozott. A Budapest-Belgrád vasútvonal kivitelezésének késése is hozzájárul a problémához:
Bár néhány nap lezárás nem tűnik tragikusnak, a szakemberek szerint hónapokon át késések várhatók a vonatközlekedésben, növekedhetnek a költségek az áruszállításban, rontva a magyarországi termelő vállalatok versenyképességét.
Ez pedig az amúgy is forráshiányos hazai vasúti infrastruktúra pályahasználati díjaktól és a költségvetés adóbevételektől való elesését eredményezheti.
A szakemberek szerint ráadásul a Soroksári út feletti híd egyelőre nincs kritikus állapotban, ezért teljes felújítása a Budapest-Belgrád vonal többi részének elkészülte után, 2026-ban is lehetséges lenne.