HÍREK
A Rovatból

„Verték és áramütéssel kínozták őket” – 90 napig raboskodott egy 16 éves ukrán fiú az oroszoknál, brutális dolgokat tapasztalt

A kihallgató szobákat kellett takarítania, ahol elmondása szerint kegyetlenül bántalmazták és kínozták a fogvatartottakat.


Három hónap után szabadult ki a fogságból egy ukrán fiú, akit még április elején ejtettek túszul az oroszok. Mi is megírtuk, hogy Oleg Burjak, Zaporizzsja terület vezetője az európai közösséghez fordult segítségért, miután 16 éves fiát, Vladiszlavot elrabolták orosz katonák.

A fiú most a Guardiannek elmondta, akkor szakították el a családjától, amikor Melitopol városából akartak elmenekülni. Az ellenőrzőponton az oroszok átnézték a dokumentumaikat, ennek során pedig elvették Vladiszlav telefonját, hogy megnézzék, készített-e videót az ellenőrzőponton.

Miután találtak a mobilján egy ukrán Telegram-csatornáról származó videót, amin orosz katonák arról beszéltek, hogy nem akarnak harcolni, bedühödtek, fegyvert fogtak rá és beterelték egy "szűrősátorba". Ekkor tudták meg, hogy a kamasz egy ukrán területi vezető fia, aki értékes lehet számukra hadifogolyként, így nem is engedték el.

Elmondása szerint egy börtönként használt helyre vitték Vaszilivkába, ahol több mint 40 napig egy cellában raboskodott. Ezután átszállították egy hotelbe, ahol dolgoznia kellett. Az volt a feladata, hogy feltakarítson többek közt azokban a helyiségekben is, ahol az oroszok kihallgattak és kínoztak ukrán embereket. A cellája néhány méterre volt az egyik ilyen szobától, hallotta is az emberek kiabálását. Amikor pedig takarított, vérfoltokkal és átázott kötszerekkel találkozott. Munka közben néha láthatta is, mi történik a foglyokkal, sőt beszélni is tudott velük, amikor az őrök nem figyeltek.

"Hetente legalább háromszor hallottam kihallgatást. Azt kérdezgették tőlük: 'Van fegyvered? Kinek van még fegyvere?' Ordibáltak velük, a megkínzott emberek pedig nagyon hangosan sikoltoztak. Megverték és áramütéssel kínozták őket. Ha valaki nem mondott el valamit, tovább folytatódott a kínzás, néha több órán keresztül. Utána is láttam az embereket, az arcukon zúzódások voltak. Nagyon féltem, hogy engem is megvernek, ezért próbáltam leplezni az érzelmeimet. Soha senki nem mondta el, miért tartanak fogva, de sejtettem, hogy fogolycsere miatt"

- mesélte.

Apja, Oleg fia hadifogsága alatt folyamatosan próbált tárgyalni az oroszokkal, hogy visszakaphassa gyermekét. Már Vladiszlav elrablásának másnapján felhívták őt a megszállók, és közölték, hogy akkor adják vissza a fiút, ha az apa átad nekik egy másik, konkrét személyt.

"Egyértelmű volt, hogy a fiamat túszként tartották fogva. Tudtam, hogy ő értékes számukra, ezért valószínűleg nem fogják bántani. Nem tudtam vitatkozni velük arra hivatkozva, hogy ő még csak egy gyerek. Itt most nem volt helye vitának. Július negyedikén egyértelművé tették, hogy szabadon engedik, ha azt a bizonyos személyt is elengedik. A 90 nap alatt mindössze hatszor tudtam beszélni Vladiszlavval, és tudtuk, hogy akkor is lehallgatnak minket az oroszok"

- mondta a férfi.

Vladiszlav végül július 7-én szabadult a fogságból. Videón az első találkozása az édesapjával három hónap után:

Vladiszlav Burjak egyike volt annak a mintegy 500 civil túsznak, akikről az ukrajnai Polgári Szabadságjogok Központja információkat gyűjtött. A fiú részletes beszámolója is megerősítette azokat a híreket, miszerint az orosz és oroszbarát szeparatista erők brutálisan bántalmazzák és kínozzák a fogvatartottakat. Korábban az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet is kiadott egy jelentést ezzel kapcsolatban, amely szerint hiteles bizonyítékokat találtak arra, hogy az orosz katonák emberiesség elleni bűncselekményeket követtek el a háború során. Beszámoltak például arról, hogy betonfalakkal elválasztott kínzókamrák sorát fedezték fel egy nyári táborként használt területen Bucsában. Itt egy olyan helyiség is volt, amelyet állítólag kivégzésekre használtak a megszállók, ezt bizonyítják a golyólövés által keletkezett lyukak is a falakban. Egy másik helyiségben - ahol például vízbefojtást imitáló kínzás (waterboarding) nyomaira bukkantak -, pedig öt holttestet találtak tele égési sérülésekkel, zúzódásokkal és sebekkel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Megjelent a kormány rendelete a szombati nemzeti gyásznapról
A rendelet szerint a Parlament előtti nemzeti zászlót ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra eresztik. A szabályozás a rendezvények korlátozását nem említi.


Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy a települések jegyzői még nem kaptak információt arról, hogy szombaton Ferenc pápa temetése miatt lesz-e nemzeti gyásznap, és annak mik lesznek a szabályai.

Csütörtök estére jelent meg a Magyar Közlöny, melyből kiderül, hogy április 26-ra:

"A Kormány Őszentsége Ferenc pápa búcsúztatásának napjára a méltó megemlékezés érdekében nemzeti gyásznapot rendel el".

Azt nem említi, hogy a gyásznap miatt a rendezvényeket korlátozni kellene.

A rendelet szerint a Parlament előtti nemzeti zászlót ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra eresztik. A középületekre kiteszik a gyászlobogót, a magyar és az európai zászlókat félárbócra eresztik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Komoly szigorítás jöhet a műszaki vizsgáknál, az autókat, furgonokat és motorokat is érintené az új uniós szabályozás
A cél a balesetek és a környezetszennyezés csökkentése. A tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.


Az Európai Bizottság olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely jelentős változásokat hozhat a járművek műszaki vizsgáztatásában, nyilvántartásában és közúti ellenőrzésében – írja a Portfolio.

A cél az, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabbá váljon a közlekedés okozta környezetszennyezés elleni fellépés.

A tervek alapján

évente kötelező műszaki vizsga várna minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra. Emellett megszűnne a jelenlegi kivétel a motorkerékpárok esetében is:

a 125 köbcentiméter feletti motorokra szintén kötelező lenne a rendszeres vizsgálat. A bizottság indoklása szerint „a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki”.

A javaslat technológiai fejlesztéseket is tartalmaz. Az új járműtípusok – különösen az elektromos autók – esetében célzott ellenőrzések bevezetését írná elő. Vizsgálnák többek között a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is szigorítást terveznek: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járműveknél.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítására is kitér a javaslat. Ennek érdekében minden szervizelés és javítás során rögzíteni kellene a kilométeróra állását, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának. Ezek az adatok más uniós tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válnának például akkor, ha egy járművet újra kell regisztrálni.

A tervezet szerint a rendszer digitalizációja is fontos szerepet kap.

Bevezetnék az egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket, valamint összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartásait.

A jövőben lehetőség nyílna arra is, hogy az ideiglenesen másik országban tartózkodó járművezetők ott végezzék el a műszaki vizsgát, az eredményt pedig ideiglenes tanúsítvány formájában elfogadnák.

A bizottság számításai szerint a tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.Az Európai Bizottság olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely jelentős változásokat hozhat a járművek műszaki vizsgáztatásában, nyilvántartásában és közúti ellenőrzésében – írja a portfolio.hu. A cél az, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabbá váljon a közlekedés okozta környezetszennyezés elleni fellépés.

A tervek alapján évente kötelező műszaki vizsga várna minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra. Emellett megszűnne a jelenlegi kivétel a motorkerékpárok esetében is: a 125 köbcentiméter feletti motorokra szintén kötelező lenne a rendszeres vizsgálat. A bizottság indoklása szerint „a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki”.

A javaslat technológiai fejlesztéseket is tartalmaz. Az új járműtípusok – különösen az elektromos autók – esetében célzott ellenőrzések bevezetését írná elő. Vizsgálnák többek között a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is szigorítást terveznek: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járműveknél.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítására is kitér a javaslat. Ennek érdekében minden szervizelés és javítás során rögzíteni kellene a kilométeróra állását, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának. Ezek az adatok más uniós tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válnának például akkor, ha egy járművet újra kell regisztrálni.

A tervezet szerint a rendszer digitalizációja is fontos szerepet kap. Bevezetnék az egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket, valamint összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartásait. A jövőben lehetőség nyílna arra is, hogy az ideiglenesen másik országban tartózkodó járművezetők ott végezzék el a műszaki vizsgát, az eredményt pedig ideiglenes tanúsítvány formájában elfogadnák.

A bizottság számításai szerint a tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.

Forrás: 24.hu, Portfolio


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Az USA alelnöke húsvétkor a Sixtus-kápolnában is járt, az itt készült fotó nagy vihart kavart
JD Vance a húsvéti hétvégén látogatott a Vatikánba, ahol szigorúan tiltott dolgot tett a fiával közösen, miközben Michelangelo híres mennyezeti freskóját nézte.


JD Vance, az Egyesült Államok alelnöke húsvétkor a Vatikánba látogatott, ahol több fontos személlyel is találkozott. Köztük volt Ferenc pápa is, akivel alig néhány órával a 88 éves egyházfő április 21-i, húsvéthétfői halála előtt beszélt.

Vance – aki felnőttként lett katolikus – tisztelettel emlékezett meg a pápáról. Közben viszont

egy róla készült fotó is elterjedt a neten, amelyet a Sixtus-kápolnában készítettek, miközben fiával Michelangelo híres mennyezeti freskóját nézte.

Sokan dicsérték a képet a közösségi oldalakon. Egy hozzászóló például így fogalmazott: „epikus pillanat”, majd hozzátette: „Micsoda különleges módja ez a húsvéti hétvége eltöltésének.”

Többen viszont élesen kritizálták. Valaki azt írta: „Ez a fotó olyan, mintha bemutatnál Istennek.” Egy másik komment szerint Vance-nek „nincs tisztelete”.

A Vatikán hivatalos szabályzata szerint a Sixtus-kápolnában tilos bármilyen formában fotót vagy videót készíteni. A weboldalukon ez szerepel: „A Sixtus-kápolnában tilos bármilyen elektronikus eszközzel fényképezni vagy filmezni. A biztonsági személyzet jogosult arra, hogy jelenlétükben azonnal töröltessék a szabályszegő módon készült felvételeket.”

A múzeumok más részein a mobiltelefon használata megengedett, ha le van némítva, de a kápolnában még ez is tilos. A látogatóknak teljes csendben kell maradniuk, „a hely szentsége iránti tiszteletből”.

A szigorú szabályok célja Michelangelo lenyűgöző festményének megóvása. A freskót a művész 1512-ben, 36 évesen fejezte be. A több mint 300 alakot ábrázoló mű bibliai történeteket jelenít meg a Teremtés könyvéből – például Ádám teremtését, az özönvíz utáni bukást és az Utolsó ítéletet. A mennyezeten próféták és szibillák is láthatók, akik a Messiás eljövetelét hirdetik.

A Sixtus-kápolna emellett a konklávé színhelye is, ahol a bíborosok titkos ülésen választják meg az új pápát.

A képet valószínűleg egy hivatalos Fehér Házi fotós készítette, ami arra utal, hogy előzetesen engedélyezték. Hasonló fotók már más amerikai vezetőkről is készültek, például Michelle Obamáról 2009-ben, amikor a kápolnát látogatta.

Russell Crowe és Jason Momoa is osztott meg képet a Sixtus-kápolnából.

Forrás: Unilad


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Fotó: Leeresztett ifjabb Mészáros Lőrinc Ferrarijának gumija, egy felcsúti benzinkúton pumpálta fel
A jelenetről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő posztolt fotót. Szerinte 100-120 millióba került egy ilyen járgány.


Hadházy Ákos Matolcsy Ádám és Rogán Antal feleségeinek luxuséletmódja után most ifjabb Mészáros Lőrinc luxusautójáról posztolt

„Ifjú Mészáros Lőrinc a felcsúti benzinkúton pumpálja a Ferrari 488 kerekét. Egy újabb jelölt, akire a luxizós Lázár gondolhatott, amikor luxizó NER-kullancsokról beszélt. És egy újabb kép a magyar elitről”

– írja a Facebook-oldalán a független országgyűlési képviselő, aki fotót is posztolt a jelenetről.

„A típus árát nem tudom belőni, használt hirdetések szerint 100-120 millióért már Ön is vehet ilyenből 8-10 éves példányt”

– jegyezte meg Hadházy.


Link másolása
KÖVESS MINKET: