Ugorhat Orbán, Vucic és Hszi Csin-ping közös vonatozása is – brutálisan drágult a Budapest-Belgrád vasútvonal, műszaki problémák is akadnak
A Belgrád–Budapest vasútvonal magyar szakaszának átadása március 31-én lett volna esedékes, de a munkálatok nem készültek el időben. A Szabad Európa több, a beruházás részleteire rálátó forrása szerint az állam jelezte a kivitelező felé: június végéig kötbérmentesen elfogadják az alvállalkozói teljesítéseket. Ha ez teljesül, a fővállalkozó Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-nek további feladatai lesznek, hogy a műszaki átadásra sor kerülhessen. A tervek szerint ez november 30-án történhet meg.
A beruházás eredeti kivitelezői szerződése még körülbelül 470 milliárd forintról szólt, de a költségek azóta megközelítik a 800 milliárd forintot – tudta meg a portál több, egymástól független forrásból. A vasútvonal titkosított megvalósíthatósági tanulmányának tartalmáról is információhoz jutottak.
A magyar szakasz építése jelenleg is zajlik, de a források szerint a pálya várhatóan elkészül nyárra. A síneket már szinte mindenhol lefektették, néhány kisebb budapesti szakasz és a Kiskőrös melletti Csengőd térsége jelent kivételt. Egy forrás szerint a felsővezeték is majdnem teljesen elkészült.
Korábban felmerült, hogy július elején Hszi Csin-ping kínai elnök, pártfőtitkár, Aleksandar Vucic szerb elnök és Orbán Viktor magyar miniszterelnök közösen utazna végig a vasútvonalon Belgrádtól Budapestig. A műszaki átadás ugyan még nem történt volna meg, de a pálya már alkalmas lenne arra, hogy egy szerelvény végighaladjon rajta egy előfutó vonat után.
A szerb szakaszt eredetileg tavaly november 20-án adták volna át ünnepélyesen a magyar határig, de a tragédia miatt ez is elmaradt. A MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a portál megkeresésére azt közölte, hogy jelenleg nincs tervben ilyen esemény.
A kínai biztosítóberendezések telepítése folyamatosan zajlik az állomásokon, azonban a Szabad Európa forrásai szerint ezek „egészen biztosan nem működnek majd – nemcsak idén nyáron (ha mégis lesz elnöki-pártfőtitkári-kormányfői vonatozás), hanem akár még évekig”. A berendezéseknek ugyanis nincs működési engedélyük az Európai Unió területén.
A források szerint a vonatbefolyásoló rendszer hiányában a Belgrád–Budapest vasútvonal magyar szakasza elmarad a szerb oldaltól. Szerbiában a kínai szerelvények akár 200 km/órás sebességgel is közlekedhetnek, míg Magyarországon még 160 km/órával sem tudnak majd haladni. A biztosítóberendezés hiánya azt is jelenti, hogy egy időben csak egy szerelvény haladhat majd két állomás között. A források ezt a műszaki szintet „botrányosan alacsony műszaki tartalomnak” nevezték egy ekkora, 800 milliárd forintos beruházás esetében.