Tíz százalékkal emelné a jegyárakat a BKK
Átlagosan 10 százalékkal emelné a jegyek árát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) idén júniustól - írja a Népszava. Ez évente 880 millió forintos bevételnövekedést eredményezne a társaság szerint. A BKK az erre vonatkozó javaslatait hétfőn terjeszti a fővárosi klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság elé.
A főváros vezetése korábban arra kérte a BKK-t, hogy vizsgálja meg a reptéri busz (100E) kihasználtságát, a járatsűrítés és a bérletesek számára biztosított kedvezmények lehetőségét, valamint az éjszakai közlekedés fejlesztését.
A 100E busz iránti kereslet folyamatosan nő. A becslések szerint az utasszám idén 15 százalékkal emelkedik, de ha a bérletesek kedvezményt kapnak, akkor már 35 százalékkal nőhet a forgalom. A reptéri busz esetén az emelés azt jelentené, hogy jelenlegi 2200 forintos viteldíj 2500 forintra nő. Az áremelés viszont csak részben fedezné a költségeket.
A megnövekedett forgalmat a jelenlegi végállomás, a Deák tér ugyanis már nem tudná kiszolgálni, ezért a BKK a járat Nyugati pályaudvarig történő meghosszabbítását tervezi. Ehhez 11 új busz beszerzése lenne szükséges, amelyek várhatóan 2026 végére állhatnak forgalomba.
Az éjszakai közlekedés átalakítása is a tervek között szerepel. Vizsgálták a metrók üzemidejének hajnali egy óráig való meghosszabbítását, de a BKK szerint az éjszakai forgalom nem indokolja ezt a lépést. Jelenleg a 6-os villamos, 47 éjszakai buszjárat, valamint a 100E és 200E buszok biztosítják a közlekedést. A módosítások szerint 46 éjszakai busz maradna, viszont kiegészülne 12 nappali járattal, további 4, a nappalihoz hasonló útvonalú busszal és három metrópótló járattal. Az 1-es és a 47-es villamos, valamint a kisföldalatti üzemidejét is meghosszabbítanák.
A Hungária körgyűrűn belül hétvégén akár kétszer annyian utaznak éjszaka, mint hétköznap, de a külvárosokban jelentősen kisebb a kihasználtság. A BKK adatai szerint az utasszám „1,2 százalékát szállítják éjjel 1,8 százalék költségarány mellett.” Az éjszakai közlekedés átalakítása akár 100 millió forintos éves többletköltséget jelenthet. A metró hétvégi üzemidejének 30 perces meghosszabbítása 20 millió, hétköznapokon pedig 140 millió forintos pluszkiadással járna. A BKK szerint „nincs olyan nagy forgalom éjszaka, amely feltétlenül metrót igényelne,” ezért inkább kisebb módosításokat javasolnak.
A BKK egy másik terve a metróbuszok indítása, amely szakmai vitákat váltott ki. Az úgynevezett „folyosók” kialakításának költsége járatonként 200-500 millió forint lenne, és a két kísérleti vonal éves fenntartása 400-1000 millió forintos kiadást jelentene.
A társaság számításai szerint ez évente 880 millió forint többletbevételt hozhat.
A javaslatokat első körben hétfőn tárgyalják a fővárosi bizottságban, a végső döntést a Fővárosi Közgyűlés március végén hozhatja meg.