Tényleg akkumulátorgyárat tervezhettek Győrszentivánra – egy előkerült tanulmányból derült ki, holott korábban tagadták
Újabb találgatásokat indított el egy, a Magyar Akkumulátor Szövetség honlapjára feltöltött dokumentum, amely szerint a Volkswagen akkumulátorgyár építését tervezi (vagy tervezheti) Győrszentiván közelében. A dokumentumot először a Szívügyünk Szentiván civil szervezet szúrta ki, majd a 444.hu szemlézte. Bár a tanulmány nem konkrét bizonyíték, az abból kirajzolódó kép ismét nyugtalanítja a helyieket.
Ez arra utalhat, hogy a szövetség szakértői tudtak ilyen lehetőségről, noha a gyárépítés hivatalosan eddig nem került bejelentésre. Korábban Dézsi Csaba András, akkori győri polgármester, valamint Alfons Dintner, az Audi Hungária igazgatóságának elnöke is azt állította, hogy ilyen beruházás nincs napirenden – bár Dintner elismerte, hogy a kormányt megkeresték az üggyel kapcsolatban.
A dokumentumban más, hivatalosan nem bejelentett projektekről is szó esik, például a Great Wall Motors pécsi autógyáráról, amely szintén csak spekuláció szintjén merült fel, majd elhalt.
A történet gyökerei 2022-ig nyúlnak vissza, amikor a kormány rendelettel ipari övezetté nyilvánított egy 400 hektáros területet Győr és Győrszentiván között. A korábban mezőgazdasági területként használt földek felvásárlása azóta megkezdődött, a város állítólag az eredeti ár ötszörösét kínálja a gazdáknak. Ezzel párhuzamosan a győrszentiváni lakosok egy része civil szervezetbe tömörült, és következetesen tiltakozik a beruházás ellen. A Szívügyünk Szentiván jelöltje az idei önkormányzati választáson képviselői helyet szerzett a győri közgyűlésben.
A helyiek elsősorban azt sérelmezik, hogy az önkormányzat – és különösen Dézsi Csaba András volt polgármester – semmilyen konkrét választ nem adott arra, milyen beruházás zajlik a háttérben. Dézsi többször is elutasította, hogy akkumulátorgyár építését terveznék, sőt fizetett provokátoroknak nevezte a tiltakozókat – akiknek a most napvilágot látott dokumentumok szerint végig igazuk lehetett.
A tanulmány újabb kérdéseket vet fel. Elképzelhető, hogy az Akkumulátor Szövetség szakértői csupán a sajtóhírek alapján feltételezték a győri beruházás lehetőségét, és ezért szerepeltették azt a táblázatukban. Az is lehetséges, hogy bennfentes információkkal rendelkeznek, amelyekről eddig sem a kormány, sem a győri önkormányzat nem számolt be nyilvánosan.
A győrszentiváni tiltakozók szerint a tanulmány csak alátámasztja azt a gyanút, hogy a területen valóban egy akkumulátorgyár építése zajlik a háttérben, amit a helyiek elől igyekeztek eltitkolni.