Szijjártó Péter: David Pressman diktálta a magyarországi korrupciót elítélő amerikai jelentést
Külgazdasági miniszterek tanácsülése volt hétfőn Luxembourgban - erről Szijjártó Péter számolt be a közösségi oldalán közvetített tájékoztatóban.
A magyar külügyminiszter szerint az Európai Bizottság hibázott, amikor nem tett időben lépéseket az Egyesült Államok vámintézkedéseinek megelőzésére. Azt mondta, hónapokkal ezelőtt is lehetett tudni, hogy Donald Trump a vámokat „patrióta gazdaságpolitikája részeként” kezeli. Úgy látja, az uniós intézmények nem tudnak hatékonyan reagálni a nehéz helyzetekre.
A tárcavezető szerint a testület már jó ideje tisztában volt a közelgő lépésekkel, de mégsem tudtak felkészülni rá. A magyar kormány korábban azt javasolta, hogy az Európai Unió csökkentse az amerikai elektromos autókra kivetett vámokat 10-ről 2,5 százalékra. Szijjártó szerint ezzel lehetőség nyílt volna a vámok elkerülésére, de az Európai Bizottság ezt nem használta ki. Azt is hozzátette: „azt várjuk el, hogy sikeres, eredményes tárgyalásokat” folytassanak, azonban szerinte nem került komolyan vehető javaslat az asztalra.
Elismerte, hogy az Európai Bizottság folytatott tárgyalásokat az amerikai kormánnyal, de szerinte ezek nem hoztak eredményt.
A külügyminiszter azt is mondta, hogy
Az ülésen Maroš Šefčovič, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa hangsúlyozta, hogy az autók és az ipari termékek esetében „nullát nulláért” ajánlottak. Készen állnak a tárgyalásokra, ha az Egyesült Államok is nyitott erre, de – mint fogalmazott – „nem fogunk a végtelenségig várni”.
A kereskedelemért felelős uniós miniszterek a „világkereskedelemben kialakuló”, „vámok formájában megjelent” feszültségről tárgyaltak. Az USA által kiadott lista közel 60 országot és területet érint, a vámokat az Egyesült Államok árukereskedelmi deficitje és az import aránya alapján állapították meg. Az Európai Unió esetében ez 25 százalékos vámot jelent, míg más országoknál – amelyek nem szerepeltek a listán – 10 százalékos vámot vetnek ki.
Szijjártó ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott:
Arról is beszélt, hogy az Európai Bizottság korábban vámokat vezetett be a kínai autókra, amit öt tagállam – köztük Magyarország – nem támogatott. A miniszter szerint az uniós zöld átállás nem lehet sikeres kínai együttműködés nélkül. Közölte, hogy több nagy kínai cég emiatt pert indított, és a magyar kormány úgy döntött, csatlakozik ezekhez az eljárásokhoz, és a kínai vállalatok oldalán lép fel az Európai Bizottság ellen. A miniszter szerint nem véletlenül léptek a kínai vállalatok jogi útra, és a magyar kormány támogatja őket ebben az ügyben.
A Válasz Online korábban arról írt, hogy az Egyesült Államok az Európai Unióra kivetett vámokat többek között a magyar közbeszerzési rendszer magas korrupciós kockázatával is indokolta. Szijjártó ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a jelentés 1974 óta évente jelenik meg, a legutóbbi még Joe Biden elnöksége alatt készült.
A miniszter azt is hozzátette, hogy a jelentés észrevételeit még Trump megválasztása előtt, 2024 októberéig lehetett benyújtani. Az információk pedig az amerikai nagykövetségektől származtak.
Úgy vélte, hogy egy éves, a Biden-adminisztráció alatt készült jelentést hazugság elnöki rendeletként bemutatni. Szijjártó hozzátette, hogy ő más hangulatú találkozókat folytatott az USA kormánytagjaival, és a jövőben szerinte nem fognak hasonló „hamis állításokkal, alaptalan vádakkal és rágalmakkal” találkozni.
A külügyminiszter azt mondta, a mostani dokumentumot március végén adták ki, tehát még Trump beiktatása előtt, és úgy véli, ezt az amerikai elnöki rendelethez kötni megtévesztő.
Az uniós ellenintézkedések listáját hétfőn küldik ki a tagállamoknak. A szavazásra szerdán kerül sor, az első intézkedések jövő kedden lépnek életbe, a többi május közepén. A cél, hogy az Európai Unió megvédje érdekeit, új egyezményekkel színesítse a kereskedelmet. Valamint megelőzze azt, hogy más országok - korábban az USA felé irányuló - exportja az EU piacát áraszthassa el.
VIDEÓ: Szijjártó Péter tájékoztatója