KULT

„Szerelmes vagyok Kern Andrisba!" – „Jól van, ezt tudjuk” – A Vígszínház évadnyitója felért egy vígjátékkal

Alföldi Róbert és Novák Eszter is rendez, Kern András Spirót játszik, de lesz Esterházy, Jane Austen és musical is az idei repertoárban.


A Vígszínházban még egy évadnyitó sajtótájékoztató is szórakoztató színházi élmény. Talán ezt ismerték fel Rudolf Péterék, és idén szimpatikus újítást vezettek be: a bérletesek is meghívót kaptak az eseményre.

A nézőtéren sötét van, csönd és izgalommal teli várakozás, mintha csak egy bemutatón lennénk. Ezt az érzést erősíti, hogy a közönség soraiban ott ülnek a színház színészei is – Halász Judit, Lukács Sándor, Fesztbaum Béla, Kövesi Zsombor, Brasch Bence, Kovács Patrícia, Bach Kata, Márkus Luca, akiket hirtelen összeszámolok a közvetlen közelemben. Aztán bebiciklizik két fiatalember. A Vígszínházban alig van most már olyan előadás, amelyik ne terjesztené ki a játékot a nézőtérre valamilyen formában. Bohóckodnak kicsit, majd felmegy a függöny és következik Ötvös András és Keresztes Tamás magánszáma. Előbbi egy fiókos komódból próbál előmászni, utóbbi blazírtan szemléli, és időnként fél szavakkal bíztatja, aztán a színpadon lévő csapóajtó alól előbújik Méhes László. Mint utóbb kiderül a díszlet és a kis jelenet is a Liliomfi előadáshoz tartozik.

A két biciklis fiatalember is ismerősnek tűnik, az SZFE-n láttam őket Bertolt Brecht A csúcsfejűek és gömbfejűek című darabjában, Zsótér Sándor rendezésében. Ők Molnár András és Nyomárkay Zsigmond, akiket több előadásban láthatunk a Vígszínház és a Pestiszínház reperotárjában, például a Liliomfiban is. Egyébként mindketten Hegedűs D. Géza és ifj. Vidnyánszky Attila osztályába járnak.

Ezután színpadra penderült Rudolf Péter igazgató, és elkezdődött a tényleges sajtótájékoztató, ami mi mással is kezdődhetett volna, mint Hegedűs D. Géza köszöntésével. Mint Rudolftól megtudtuk, a színház történetében először fordult elő, hogy aktív színészüket a nemzet színészei közé választották.

Hegedűs – aki 50 éve erősíti a Vígszínház társulatát – elmondta, hogy a díjnak a szomszédjai is nagyon örülnek, mert azóta a környékén mennek fel az ingatlan árak.

A direktor úr fontos bejelentést is tett: új játszóhellyel bővül a Vígszínház, a Hegedűs Gyula utcában nyílik meg a Víg Szalon, ahol elsőként egy irodalmi estet rendez Valló Péter. A színház olyan írókat kért fel, mint Dragomán György, Szabó T. Anna, Závada Pál, Grecsó Krisztián vagy Vámos Miklós, hogy a „szalon” szóból szabadon asszociálva alkossanak műveket.

Ekkor tulajdonképpen egy talk-show vette kezdetét, ahol Rudolf Péter beszélgetett az évadban várható bemutatók rendezőivel, színészeivel. A szakmában csak Rudinak becézett színész-rendező ebben a szerepben is brillírozott, nevetésből nem volt hiány.

Először a Liliomfi alkotóit hívta színpadra. Mint megtudtuk, Ifj. Vidnyánszki Attila már másodszor viszi színre Szigligeti Ede darabját (amit ezúttal Vecsei Miklós dolgozott át kicsit a Vígszínház színpadára). A rendező elismerte, hogy a Liliomfi nem a legbátrabb cím, amit egy rendező választhat magának. A generációjára jellemző szorongás miatt érdekli, azt próbálja feloldani a játékkal.

Ez a „furcsa szorongás akkor is bennünk lenne, ha körülöttünk minden rendben volna.”

Keresztes Tamásnak rögtön nekiszegezte Rudolf Péter azt a roppant udvarias kérdést, miszerint nem érzi-e magát túl öregnek Liliomfi szerepére, Megtudhattuk, hogy a színésznek hajszínpróbán is részt kellett vennie, amiből ő is azt szűrte le, hogy a kora talán mégsem predesztinálja erre a szerepre.

„Már nem vagyok fiatal” – vonta le a konklúziót –, „de azon leszünk, hogy ez ne tűnjön fel.”

Rudolf Péter empatikusan viszonyult a problémához, megjegyezte, hogy ő annak idején, 1983-ban Liliomfiként kezdte ebben a darabban, mostanra pedig Szilvai professzorrá öregedett.

Miután Vidnyánszky mellett Keresztes Tamás is szokott rendezni (például a Pinókkió című előadást jegyzi), adta magát a kérdés: a Kamillát alakító Szilágyi Csenge nem próbálná ki magát a másik oldalon? De a színésznő kurtán közölte, hogy egyáltalán nem érdekli a rendezés.

Szigligeti Ede: Liliomfi

Bemutató: 2024. szeptember 21. szombat 19.00, Vígszínház

A következő bemutató Wéber Kata: Egy nő anatómiája című darabja, amelyből Mundruczó Kornél filmet is készített Amerikában Pieces of a Woman címen. Alföldi Róbert sok év után tér vissza rendezőként a Vígszínházhoz, ahová rengeteg szép emlék köti. Mint elmondta, a filmet nem látta, és amikor kiderült, hogy ezt a darabot fogja rendezni, direkt nem is nézte meg.

Petrik Andrea örömét fejezte ki, hogy Wéber Kata darabjában játszhat, akivel kollégák voltak, Telekes Péter pedig derűs történeteket osztott meg saját gyermekei születéséről. Például, hogy a harmadik gyermeke születésekor vett egy GoPrót, amit gumipánttal a fejére erősített.

De a kamera rögtön az első percekben felcsúszott a feje tetejére, így 4 órányi felvételt készített a szülőszoba plafonjáról.

Wéber Kata: Egy nő anatómiája

Bemutató: 2024. október 5. szombat 19:00, Pesti Színház

Zsótér Sándor rendezi Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzt, amely az Esterházy család történetét követi végig a 17. századtól a 20. századig. A rendező külföldi tartózkodása miatt videó üzenetben mesélt az új előadásról. Többek mellett Lukács Sándor, Balázsovits Edit és Petrik Andrea lesz látható benne.

Esterházy Péter: Mercedes Benz

Bemutató: 2024. december 06. | Házi Színpad

Kern András és Igó Éva régi motorosok a Vígben, rengeteg darabban játszottak együtt. Igó Éva bevallotta:

„Szerelmes vagyok az Andrisba, ahová megy, megyek utána.” Amire a színész csak legyintett: „Jól van, ezt tudjuk.”

A színház házi szerzője, Spiró György Az imposztor című darabjában láthatjuk majd őket, Rudolf Péter rendezésében. Különlegessége, hogy a szerzővel egyeztetve Rudi az előadás végére beemelt részleteket Az ikszek című regényből is, amiből annak idején Az imposztor témája is kinőtte magát. Mindenképpen igazi színháztörténeti csemegének ígérkezik.

Rudolf először rendezi Kernt annak ellenére, hogy a színész 137 szerepéből 92-őt a Vígszínházban és a Pesti Színházban játszott el.

Ehhez kapcsolódva Kern felelevenítette Bulla Elma mondását:

„A korral az izgulás nem csökken, hanem nő.”

Spiró György: Az imposztor

Bemutató: 2024. december 07. | Pesti Színház

Bodó Viktor is a színház állandó rendezői közé tartozik. Ő is videó üzenetben tudott csak jelen lenni. Az ember, aki elvesztette az időt című előadásban többek között Dengyel Iván, Dino Benjamin, Ertl Zsombor, Halász Judi, Hegyi Barbara, Hegedűs D. Géza és Kovács Patrícia is színre lép, valamint nagy kedvencem a fiatal generációból, Kövesi Zsombor.

Bodó Viktor & Co: Az ember, aki elvesztette az időt

Bemutató: 2024. december 14. | Vígszínház

Esterházy és Spiró után egészen más műfaj következett: a Rémségek kicsinyboltja zenés horror vígjáték, amelyet Novák Eszter rendez Radnai Csillával és Orosz Ákossal a főszerepben. A szöveget Varró Dani fordítja – még ezekben a percekben is, ami okot ad némi izgalomra. A filmváltozatban annak idején Rick Morannis játszotta a főszerepet, és éppen Rudolf Péter szinkronizálta.

A történet egy húsevő növényről szól, amely egyre nagyobbra nőve lényegében mindenkit felfal. Ugye milyen vidám? :)

A főszereplő, Orosz Ákos elmondta, hogy nem szereti a horrort, mert utána mindig fél fogat mosni. (Remélem, nem nézi meg a Stranger Thingst.)

Howard Ashman-Ala Merken: Rémségek kicsiny boltja

Bemutató: 2025. február 21. | Pesti Színház

A Spiró darab mellett Jane Austen Büszkeség és balítéletét várom legjobban. Colin Firth és Jennifer Ehle helyett Wunderlich Józsefet és Waskovics Andreát láthatjuk majd. Valló Péter visszautalva Alföldi Róbert korábbi kijelentésére kifejtette, hogy ő a maga részéről gond nélkül megnézte a regény összes filmadaptációját. Nem félt attól, hogy befolyásolni fogják, mert úgysem lesznek angol dombjai, lovai, olyan ruhák és díszletek, mint a filmben.

És hogy mi teszi aktuálissá ez a művet?

Valló szerint a női sorsválasztások a mai napig nem változtak, még a #me too hatására sem.

A beszélgetés - és a sajtótájékoztató – egy némileg abszurd momentummal zárult. Rudolf Péter feltette a kérdést, hogy mit jelent a „balítélet”? Amiben az volt a meglepő, hogy a színpadon ülőknek szemmel láthatóan fogalmuk sem volt róla. Mindenféle okoskodásokba bonyolódtak, Valló Péter szerint például ez a szó kizárólag az alliteráció miatt szerepel a címben.

Nagyon bennem volt, hogy jelentkezem, mint az iskolában, és segítek nekik, mígnem Rudolf Péter – aki nyilván úgy tette fel a kérdést, hogy tudta a választ – megkegyelmezett, és elárulta, hogy előítéletet jelent.

Ezt az apró malőrt leszámítva nagyon szórakoztató órákat töltöttünk a színházban. Érdemes lesz látogatni a műfajukat és szereplőgárdájukat tekintve is nagyon változatos előadásokat, és mint látható, érdemes bérletet is váltani, mert akkor az ilyen különleges eseményeken is részt lehet venni.

Jane Austen: Büszkeség és balítélet

Bemutató: 2025. február 21. | Pesti Színház

Fotó: Nagy Bogi, SZMO


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: