Szorult helyzetben a Spar: a nagy veszteség miatt árengedményt kér a cég a beszállítóktól
A Spar levélben fordult több hazai beszállítójához, amelyben azt kérte, hogy csökkentsék az általuk kínált termékek átadási árát. A kiskereskedelmi lánc szerint
ezért kérte partnerei segítségét.
A Telex információi szerint a Spar 5 százalékos árengedményt kért beszállítóitól, és nemcsak egyes partnereket, hanem nagy és kisebb szereplőket is elért a megkeresés. A cég elismerte, hogy valóban több partnerhez is eljuttatták a levelet. A Spar közlése szerint: „A Spar több tízezer árucikket forgalmaz és közel 1400 hazai beszállítóval áll kapcsolatban. Célunk pedig a fogyasztók folyamatos kiszolgálása. Ennek megfelelően
A levél tárgya már egyértelműen jelezte, hogy az árak mérséklése a cél. A dokumentumban az állt: „a külső körülmények folyamatosan és jelentősen romlottak, ez már a kiskereskedelmi tevékenység észszerű folytatását veszélyezteti”.
valamint hogy a vállalat támogassa a kormány inflációcsökkentő törekvéseit. A cég úgy véli, mindezt csak a beszállítókkal közösen lehet megvalósítani.
A Telex megkereste a céget, hogy megtudja, milyen következményekre számíthatnak azok a partnerek, akik nem tudják teljesíteni a kért árengedményt. A Spar így válaszolt: „Kérésként fogalmaztuk meg a minden tekintetben indokolt átadási ár csökkentését, mert mindannyiunk érdeke, hogy az élelmiszer-infláció csökkenjen. Fontos megjegyezni, hogy a jogszabályok és a hatóságok is kizárólag a beszállítókat védik ma Magyarországon az ilyen és ehhez hasonló helyzetekben, és a Spar mindenkor a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően jár el.”
A lap információi szerint több beszállító nem örült a megkeresésnek. Egyikük azt jelezte, hogy az éves 18 milliárd forintos veszteség – amit a Spar a levelezésben említett – az éves árubeszerzésükhöz viszonyítva nem indokolja az 5 százalékos egységes árengedményt. Mások úgy vélik, a Spar nem kizárólag az árrésstop hatásait próbálja kompenzálni.
A beszállítók szerint nem ez az első eset, hogy kereskedelmi láncok árcsökkentést kérnek. Már a kiskereskedelmi különadó bevezetésekor is történtek hasonló megkeresések, és előfordult, hogy azt kérték a partnerektől, olyan kommunikációt folytassanak, mintha ők önként döntöttek volna az árengedményről.
A vállalat szerint a beszállítók együttműködése nélkül nem lehet csökkenteni az élelmiszer-inflációt.
A beszállítók között volt olyan is, aki kifogásolta, hogy a kereskedők időnként utólag is kérnek pénzt különféle jogcímeken, mint például marketing-hozzájárulás vagy év végi bónusz. Emellett jelezték, hogy az árcsökkentés nem egyszerű feladat, mert őket is sújtják a magas energiaköltségek és a növekvő bérköltségek.
A partnerek szerint problémás lehet, ha egy kereskedelmi lánc egységes árengedményt kér mindenkitől, figyelmen kívül hagyva az adott beszállító helyzetét. Azok, akik korábban alacsonyabb áron dolgoztak, könnyen kiszorulhatnak a piacról, ami munkahelyek megszűnéséhez is vezethet.