Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy jó ötlet-e egy robotra bízni a gyerekek felügyeletét. A tokiói óvoda vezetője viszont meg van győződve róla, hogy Vevo teljes értékű munkatársuk, hiszen úgy dolgozik velük, mint bármelyik kollégájuk, és eddig nem volt semmi probléma vele.
Sőt, a gyerekeken elhelyezett érzékelőkkel, amelyek összeköttetésben állnak a robottal, még jobban ellenőrizhetik, hogy minden rendben van-e a kicsikkel.
A Vevót kifejlesztő cég egyik munkatársa szerint a beszélő robotok a szülőkkel való kommunikációban is segítséget nyújthatnak, ezért dolgoznak azon, hogy minél fejlettebb beszédkészsége és szókincse legyen Vevónak és társainak.
Az óvodai robot egyébként nagyon népszerű a gyerekek körében. Sokszor beszélnek hozzá, mosolyognak, amikor Vevo válaszol nekik, és a fejét is megsimogatják.
The Tokyo nursery that's tackling a shortage of childcare workers in Japan by using a robot. Hear more about the issues facing Japan in #BBCWQ from...
Egyre nagyobb teret hódítanak maguknak a robotok, amelyek bizonyos helyeken akár az emberi munkaerőt is képesek lehetnek helyettesíteni. Nemrég például bemutattuk azt a robotot, amely takarít és közben vicceket is mond, Finnországban pedig már ki se kell szállni az autóból, hogy tankolj, mert a robotok megteszik helyetted.
Japánban már az óvodákban is megjelentek a robotok. A BBC be is mutatta, hogy dolgozik egy tokiói intézményben a Vevo névre keresztelt gép.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Hadházy Ákos a Facebook-oldalán jelentette be, hogy kedden délután öt órakor kiáll a Ferenciek terére, és kisétál az Erzsébet hídra, pedig a Kúria sem engedélyezte a rendőrség által korábban elutasított tüntetést.
A független országgyűlési képviselő azt írta: „Kádár rendszerében három főtől lehetett betiltani egy gyűlést, Orbán már két főtől is fél. Egy főt talán még nem tudnak betiltani.”
Hadházy május 1-jére is újabb tüntetést jelentett be a hídra, mivel az munkaszüneti nap, így a rendőrség nehezebben hivatkozhat a forgalom aránytalan zavarára. Úgy fogalmazott: „A betiltott keddi tüntetésre sok válasz adható, de csak egyetlen válasz az igazán csattanós: ha május 1-jén újra rengetegen, az eddigieknél is többen lesznek a hídnál!”
A Kúria szombaton utasította el Hadházyék fellebbezését. A képviselő erre azt írta, „mondvacsinált, zagyva indokokkal, politikai megrendelésre” tiltották be ugyanazt a tüntetést, amit egy hete még engedélyeztek.
„Bevallom, még engem is meglepett kicsit, hogy ennyire félnek ezektől a demonstrációktól. Másképp nem merték volna megtenni, hogy miután négy alkalommal tudomásul vették, most hirtelen tiltott lett az Erzsébet hídon tiltakozni.”
A rendőrség egyébként forgalmi okokra, valamint mások jogainak és szabadságának szükségtelen mértékű és aránytalan megzavarására hivatkozva nem engedte meg, hogy Hadházyék kedden újra elfoglalják az Erzsébet hidat. Ehelyett csak az I. kerületi Tabán területére adtak ki engedélyt. A képviselő levezette a posztban, hogy ezt miért nem tartja elfogadhatónak:
„Ha valaki esetleg nem érti, eddig miért a hídon tüntettünk, az ebből is megértheti: minden tüntetés annyit ér, amennyi látszik belőle. A propaganda számtalanszor bebizonyította, hogy képes a legnagyobb ellenzéki megmozdulásokat is törpe baráti összejövetelként bemutatni. Az Erzsébet híd lezárásával generált dugók nem öncélúak, pláne nem az autósok „szívatása” a cél: egy diktatúra határán táncoló országban ez az egyetlen módja annak, hogy a tiltakozásunk látható legyen.”
A honatya nem fogadta el a korlátozó határozatot, ezért fellebbezett, de a Kúria elutasította a kérelmet.
A bíróság szerint a bejelentőnek nincs alanyi joga arra, hogy ugyanazon a helyszínen tartson gyűlést, ahol korábban már négy alkalommal megtartotta. A Kúria szerint a gyülekezési szabadság kiterjed a helyszín megválasztására is, mert annak önmagában kommunikációs értéke lehet, de ez a jog sem korlátlan.
A hetek óta tartó megmozdulások oka az Alaptörvény 15. módosítása, amit a fideszes kétharmad elfogadott az Országgyűlésben és a köztársasági elnök is ellenjegyzett. Az egyik pont szerint a gyermekek védelme fontosabb, mint a gyülekezéshez való szabad jog. Ezzel indokolták, hogy a rendőrség ne engedélyezze a Pride-ot. Az alkotmányba ezzel a módosítással került be az is, hogy az ember vagy férfi, vagy nő, a drog használata és terjesztése tilos, és bizonyos esetekben felfüggeszthetik emberek magyar állampolgárságát.
Hadházy Ákos a Facebook-oldalán jelentette be, hogy kedden délután öt órakor kiáll a Ferenciek terére, és kisétál az Erzsébet hídra, pedig a Kúria sem engedélyezte a rendőrség által korábban elutasított tüntetést.
A független országgyűlési képviselő azt írta: „Kádár rendszerében három főtől lehetett betiltani egy gyűlést, Orbán már két főtől is fél. Egy főt talán még nem tudnak betiltani.”
Hadházy május 1-jére is újabb tüntetést jelentett be a hídra, mivel az munkaszüneti nap, így a rendőrség nehezebben hivatkozhat a forgalom aránytalan zavarára. Úgy fogalmazott: „A betiltott keddi tüntetésre sok válasz adható, de csak egyetlen válasz az igazán csattanós: ha május 1-jén újra rengetegen, az eddigieknél is többen lesznek a hídnál!”
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Máris dőlnek a dominók: összeomolhat a tengeri kereskedelem - Napok alatt óriási a zuhanás
A Kínából induló importáruk jó része már el sem jut Amerikába. A globális ellátás akadozik – és ez még csak a kezdet lehet. Az import egy hét alatt 64 százalékkal zuhant, miközben az export 30 százalékos csökkenést mutat az USA-Kína relációban.
Az amerikai vámháború hatására súlyos válság van kialakulóban a tengeri szállítás területén, és ez különösen igaz az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelemre - írja a Les Echos francia gazdasági lap nyomán a Portfolio.
Az import egy hét alatt 64 százalékkal zuhant, miközben az export 30 százalékos csökkenést mutat.
A hajózási társaságok sorra törlik a szállítmányokat, és sokan arról számolnak be, hogy a konténerkapacitásra vonatkozó megrendelések 50–60 százalékkal estek vissza. A forgalom „teljesen befagyott”, főként a Kína–USA útvonalon.
A helyzetet tovább súlyosbította az április 4-én bejelentett 145 százalékos amerikai vámemelés és Peking másnapi válaszlépése, amellyel 125 százalékos emeléssel sújtotta az amerikai árukat. Ezek után a szállítmányok 70 százalékát leállították vagy törölték, és a napokban már arra is akadt példa, hogy egy kínai légitársaság inkább nem vette át az amerikai Boeingtől rendelt és leszállított utasszállító repülőgépét, amit így vissza kellett küldeni az USA-ba.
A Kereskedelmi Világszervezet arra számít, hogy az áruforgalom az Egyesült Államok és Kína között akár 80 százalékkal is visszaeshet. Ezt a becslést a hajótársaságok foglalási adatai is alátámasztják: március 30. és április 8. között világszinten 18,4 százalékkal csökkent a konténerfoglalások száma.
A kínai exportőrök próbálják elkerülni az amerikai vámokat, így Indián, Vietnámon, Mexikón vagy Perun keresztül szállítanak Észak-Amerikába.
Bár Európát egyelőre kevésbé érinti a válság, a hatások hamarosan ide is elérhetnek. A Távol-Keletről Észak-Európába tartó szállítások mennyisége rekordszintre emelkedett, ami rövid időn belül túlterhelheti a már most is zsúfolt rotterdami, antwerpeni és hamburgi kikötőket.
A szállítmányozásban tehát dominóhatás indult el, de a következmények mértékét még senki nem látja előre. Egy biztos, hazánk sem marad érintetlen. Itt arról írtunk, hogy az Egyesült Államok által kivetett importvámok – különösen az európai autókat érintően –, valamint a még magasabb kínai vámokkal járó kereskedelmi háború egyik nagy vesztese lehet Magyarország. Ennek legfőbb oka az, hogy hazánk gazdasága jelentős mértékben épít a német autóiparra, illetve a kínai elektromos jármű- és akkumulátorgyártásra.
Az amerikai vámháború hatására súlyos válság van kialakulóban a tengeri szállítás területén, és ez különösen igaz az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelemre - írja a Les Echos francia gazdasági lap nyomán a Portfolio.
Az import egy hét alatt 64 százalékkal zuhant, miközben az export 30 százalékos csökkenést mutat.
A hajózási társaságok sorra törlik a szállítmányokat, és sokan arról számolnak be, hogy a konténerkapacitásra vonatkozó megrendelések 50–60 százalékkal estek vissza. A forgalom „teljesen befagyott”, főként a Kína–USA útvonalon.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Trump vámjai miatt repült vissza Kínából a Boeing – dollártízmilliók szálltak el
A kínai Xiamen Airlines számára gyártott gépet már majdnem átadták a vevőnek, de végül visszafordították az USA-ba. A légitársaság súlyos pluszköltségekkel nézett volna szembe a vámháború miatt.
Egy új Boeing 737 MAX repülőgép, amit a Xiamen Airlines számára gyártottak az USA-ban, 8000 kilométeres utat tett meg. Két kitérővel repült vissza az Egyesült Államokba, nem sokkal azelőtt, hogy átadták volna a kínai megrendelőnek. A gép a seattle-i Boeing Field repülőtéren szállt le, helyi idő szerint vasárnap. A repülő Kínából indult, majd Guam és Hawaii szigetén is megállt tankolni - számolt be a Reuters.
Ez a gép azon 737 MAX-ok egyike, amelyek a Boeing zhoushani központjában vártak rá, hogy elvégezzék rajtuk a végső munkálatokat, és átadják őket a kínai légitársaságoknak.
A gép azután kényszerült hazatérésre, hogy az Egyesült Államok 145 százalékra emelte az alapvámot a kínai árukra. Az ázsiai ország erre válaszul 125 százalékos vámot vetett ki amerikai termékekre, így a Xiamen Airlinesnak hatalmas többletköltséget jelentett volna a gép átvétele.
Az IBA repüléstechnikai tanácsadó cég szerint egy új Boeing 737 MAX piaci értéke körülbelül 55 millió dollár (kb. 19,6 milliárd forint).
A Reuters szerint nem lehet biztosan tudni, hogy ki döntött a gép visszaküldése mellett, mert a gyártó és a megrendelő sem válaszolt a megkeresésekre. A portál azt írja, az eset egyértelműen a repülőgépipar vámok okozta fennakadásainak első látványos jele.
Ez a Boeing számára nem is történhetett volna rosszabb időpontban, hiszen nemrég kezdett kilábalni abból, hogy Kína közel öt évig nem engedte be az országba a 737 MAX-okat, ráadásul a gépei és űrhajói körül az utóbbi években felmerült üzemzavarok sem használtak a cég korábbi jó hírnevének.
Egy új Boeing 737 MAX repülőgép, amit a Xiamen Airlines számára gyártottak az USA-ban, 8000 kilométeres utat tett meg. Két kitérővel repült vissza az Egyesült Államokba, nem sokkal azelőtt, hogy átadták volna a kínai megrendelőnek. A gép a seattle-i Boeing Field repülőtéren szállt le, helyi idő szerint vasárnap. A repülő Kínából indult, majd Guam és Hawaii szigetén is megállt tankolni - számolt be a Reuters.
Ez a gép azon 737 MAX-ok egyike, amelyek a Boeing zhoushani központjában vártak rá, hogy elvégezzék rajtuk a végső munkálatokat, és átadják őket a kínai légitársaságoknak.
A gép azután kényszerült hazatérésre, hogy az Egyesült Államok 145 százalékra emelte az alapvámot a kínai árukra. Az ázsiai ország erre válaszul 125 százalékos vámot vetett ki amerikai termékekre, így a Xiamen Airlinesnak hatalmas többletköltséget jelentett volna a gép átvétele.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Ha igaz, „az volt az utolsó napja a tagozat tagjaként” - Botrány a protézisműtétek körül: a korlátozás bevezetésében részt vett orvos a magánrendelését ajánlgatta
Új feltételekhez kötötték a túlsúlyos betegek állami protézisműtétjeit. Egy magánsebész ezt követő önpromóciója miatt egymásnak esett a tiszás szakpolitikus és az államtitkár.
Szakmai botrány van kialakulóban az új csípő- és térdprotézis-műtétek protokollja körül, amelyet a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő 2025. április 1-jén vezetett be. Eszerint azok a betegek, akiknek a testtömegindexe 35–40 fölötti, csak akkor kaphatnak műtétet, ha előbb lefogynak.
A protokoll kidolgozásában részt vett a szakmai tagozatban ülő Bálint Lehel ortopéd sebész is, aki április 4-én Facebook-posztban jelezte, hogy az állami ellátásban a túlsúlyos betegek számára leállítják a protézisműtéteket, majd hozzátette:
azok, akiket emiatt elutasítanak, nyugodtan fordulhatnak hozzá a magánrendelésén.
A bejegyzés időközben eltűnt, de Kunetz Zsombor fényképes bizonyítékokkal együtt megosztotta azt csütörtökön – vette észre a 24.hu. A portál azt írja, reagált az ügyre a Tisza Párt egészségügyi szakértője, Kulja András is. Erre Takács Péter egészségügyi államtitkár ugyancsak beszállt a vitába. A Telex szerint azt írta:
„Fejezd be a rémhírterjesztést, mert jogi lépéseket leszek kénytelen tenni ellened – ismét.”
A „rémhírterjesztő sajtótermékekkel” szemben is jogi lépéseket ígérő politikus válasza azzal folytatódik, hogy „NINCS olyan a protokollban, amit a cikk állít. Sem a túlsúlyos, sem a fogyatékossággal élő emberekre vonatkozóan NINCS OLYAN RENDELKEZÉS, AMELY SZERINT NE KAPHATNÁNAK PROTÉZIST VAGY LE KÉNE VENNI ŐKET VÁRÓLISTÁRÓL‼️”.
Takács Péter továbbá azt sugallta, hogy a „rémhírt” a DK-s Dobrev Klára kezdte el terjeszteni, akit a TISZA Párt „koalíciós partnereként” igyekezett feltüntetni, pedig a két szervezet között soha semmilyen együttműködés nem merült fel, mi több, Magyar Péter ennek lehetőségét többször nyilvánosan elutasította. Az államtitkár azt is közölte, hogy vannak kétségei afelől, hogy valóban Bálint Lehel írta-e a Kunetz által közzétett bejegyzést.
Ha mégis ő tette, akkor „úgy az volt az utolsó napja a tagozat tagjaként” – fűzte hozzá a politikus.
Bálint azóta a Népszavának megerősítette, hogy ő tette közzé a szóban forgó posztot, „segítő szándékkal”, de azt rosszul értelmezték. A sebész azzal védekezett, hogy az április 4-i bejegyzése egy jóval a protokoll megváltozása előtt, januárban készült betegedukációs videó és hanganyag „sűrített” változata, amihez csak annyit fűzött hozzá: „ha egy ilyen helyzet valakinek gondot okoz, keressen meg, és szívesen állok rendelkezésére. De ez nem azt jelenti, mint ahogyan sokan értelmezték, hogy az állami kórházakban műtétre nem kerülő betegek jöjjenek át a magánkórházba és majd ott lesznek megoperálva. Ezt le sem írtam és nem is gondoltam rá” – állította Bálint.
Szakmai botrány van kialakulóban az új csípő- és térdprotézis-műtétek protokollja körül, amelyet a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő 2025. április 1-jén vezetett be. Eszerint azok a betegek, akiknek a testtömegindexe 35–40 fölötti, csak akkor kaphatnak műtétet, ha előbb lefogynak.
A protokoll kidolgozásában részt vett a szakmai tagozatban ülő Bálint Lehel ortopéd sebész is, aki április 4-én Facebook-posztban jelezte, hogy az állami ellátásban a túlsúlyos betegek számára leállítják a protézisműtéteket, majd hozzátette:
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!