Publicus: Lázárnak le kellene mondania minden második ember szerint, a Fidesz-szavazók sem nézik jó szemmel a vasút helyzetét
A Publicus Intézet felmérése szerint Lázár János közlekedési miniszterrel szemben egyre fogy a türelem a vasúti közlekedés állapota miatt. A megkérdezettek kétharmada úgy véli, hogy a kormány már nem hivatkozhat a „30 éves hátrányra” a MÁV helyzetével kapcsolatban, ahogy azt Lázár a nyári vonatkáosz után magyarázta.
– mondta a miniszter szeptember elején, miután egy vonat kisiklott a Keleti pályaudvarnál. Ezt az érvelést azonban egyre kevesebb ember fogadja el még a Fidesz-szavazók között is: negyedük már úgy véli, hogy a kormány nem hivatkozhat tovább a múlt örökségére.
A felmérés szerint a közlekedéspolitikát illetően komoly elégedetlenség tapasztalható. A megkérdezettek mindössze 9 százaléka tartja elegendőnek a vasútfejlesztésre fordított összegeket az elmúlt 14 évben, míg 77 százalék szerint nem költöttek eleget erre a területre. Még a Fidesz-szavazók közül is csak 29 százalék gondolja úgy, hogy megfelelő volt az ágazat finanszírozása, míg 40 százalékuk elégedetlen. A válaszadók 30 százaléka nem tudott vagy nem akart választ adni a kérdésre.
A MÁV és a vasúti infrastruktúra helyzetének megítélése különösen érzékeny téma a nyári vonatkáosz és a Keleti pályaudvari kisiklás után. Lázár János júliusban még 1200 milliárd forintos vasútfejlesztést ígért, de idén nyáron már csak 800 milliárdos tervről beszélt. A felmérés elkészülte után a miniszter megpróbálta tisztázni a különbséget, de sokak számára továbbra is kérdés, mi történt az eltűnt 400 milliárd forinttal.
Az utasok elégedettsége is vegyes képet mutat. Bár a válaszadók 47 százaléka összességében elégedett a vasúti közlekedéssel, 46 százalék viszont nem, vagy csak részben. A legnagyobb problémák között a késéseket, elavult járműveket, a klíma hiányát és a tisztasági gondokat említették a legtöbben. A biztonság tekintetében a válaszadók 53 százaléka tartja biztonságosnak a vasúti közlekedést, míg egyharmaduk nem érzi annak.
A megye- és országbérletek bevezetése ugyan népszerű volt a felmérés alapján – a válaszadók 61 százaléka támogatta –, ám a kérdés, hogy ezzel valóban javult-e a helyzet, továbbra is vita tárgya. A MÁV adatai szerint 2023 júniusában 62 százalékkal többen utaztak vonattal, mint egy évvel korábban, ami részben az olcsó bérleteknek köszönhető. Azonban a felmérés szerint a megkérdezettek nem biztosak abban, hogy ez pozitív változás, hiszen
Ugyanis az idei nyári túlterheltség egyik emlékezetes pillanata volt, amikor a MÁV egy forró hétvége előtt arra kérte az utasokat, hogy csak azok induljanak vonattal, akiknek valóban elengedhetetle, hogy utazzanak.
(via Népszava)