HÍREK
A Rovatból

Orbán elárulta, hogyan szervezték meg titokban a moszkvai látogatását: Próbáltam szőnyeg alatt tartani a dolgot

A svájci Weltwochenek adott interjút a miniszterelnök, útban az azeri türk találkozóra. Szerinte ő az egyetlen nyugati vezető, aki képes tárgyalni Kijevvel és Moszkvával egyaránt.


Orbán Viktor magyar miniszterelnök Kijevben tett látogatása után pénteken meglepetésszerűen Moszkvába utazott, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnökkel tárgyaljon.

Ez az újabb oroszországi út sokkolta az uniós vezetőket, különösen azért, mert Magyarország tölti be július elsejétől az Európai Unió soros elnökségét. Ráadásul Orbán terveiről még Magyarország legfontosabb szövetségesei sem tudtak előzetesen.

A moszkvai találkozó után Orbán Azerbajdzsánba utazott, hogy részt vegyen a Türk Államok Szervezetének (TÁSZ) csúcstalálkozóján. A repülőúton a svájci Weltwoche készített vele interjút, amit a Telex szemlézett, és amelyben az orosz elnökkel való találkozójáról és az arra érkezett nyugati reakciókról is beszélt.

A Weltwoche újságírója először arról kérdezte Orbánt, milyen érzés volt tárgyalni Putyinnal, aki több mint 6000 nukleáris robbanófejjel rendelkezik.

„Különleges. Már csak azért is, mert el lehet képzelni, hogy mi minden felett uralkodik. A robbanófejeket említette, de ott van a terület, a lakosság és a hatalmas természeti kincsek, amivel rendelkeznek. Szóval egy igazi birodalom. Egy ember, aki egy valódi birodalmat irányít”

– mondta a magyar miniszterelnök. Hozzátette, már hozzászokott ehhez az érzéshez, mivel ez volt a 14. találkozója Putyinnal.

Orbán szerint ő maradt az egyetlen nyugati vezető, aki képes tárgyalni Kijevvel és Moszkvával egyaránt.

„A többiek olyan helyzetet teremtettek, ahol nincs lehetőségük a közvetlen kommunikációra a két szereplővel, különösen az oroszokkal”

– mondta Orbán, akit nem érdekelnek az útjával kapcsolatos kritikák, mert szerinte sokkal fontosabb, hogy a fronton minden percben százak halnak meg. Szerinte ezért van az, hogy bármit is mondanak Brüsszelben, ki kell használnia a helyzetét az unió soros elnöksége és amiatt, hogy képes tárgyalni az ukránokkal és az oroszokkal is.

Orbán elmondta, hogy teljes titokban készítették elő a moszkvai látogatást, és a szervezést a Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel Kijevben folytatott találkozója után kezdték meg.

„Küldtem egy titkos üzenetet Szijjártó Péter külügyminiszternek, hogy szervezzen meg valamit, mivel a telekommunikációt teljes mértékben megfigyeli a többi nagyfiú, ezért próbáltam szőnyeg alatt tartani a dolgot, amíg csak lehet.”

– mondta a miniszterelnök.

Orbán szerint akkor szivároghatott ki a terv, amikor egy magyar katonai gép engedélyt kért, hogy átrepüljön Lengyelország felett. Sejtelmesen hozzátette, hogy jövő héten a moszkvaihoz hasonlóan meglepő találkozói lesznek, amelyeket csak akkor jelentenek be, amikor már a helyszínen lesz.

Az újságíró felvetette, hogy sokan azért kritizálják, mert nem elég kritikus az oroszokkal szemben, és Putyin barátjának tartják. Orbán erre azt mondta, hogy ő a magyarok és a béke barátja.

„Azért tárgyaltam Putyinnal, mert keresem annak a módját, hogyan lehetne a leggyorsabban lezárni a háborút és békét kötni.”

– mondta.

A tárgyalás során Orbán megkérdezte Putyint, lát-e esélyt egy rövid fegyverszünetre a béketárgyalások megkezdése előtt. Putyin nem volt optimista, mert szerinte mindkét fél attól tart, hogy a másik kihasználná a fegyverszünetet.

„Én azt mondtam, legalább fontolja meg. Értem az érvelését, de gondolja meg. Minden nap számít, mivel minden nap fiatalok halnak meg, legalább gondolja meg, ne söpörje félre.”

– nyilatkozta Orbán.

Orbán azt is megkérdezte Putyintól, van-e elképzelése arról, hogyan alakulhat Oroszország és az EU viszonya az ukrajnai háború befejezése után. Putyin szerint erről még túl korai beszélni, de bárkivel hajlandó tárgyalni.

Orbán szerint az oroszoknak is reményt adhat, hogy „valaki idejön nyugatról, mert a nyugatot is ellenségnek tekintik, és azt mondja, hogy beszéljünk máshogyan”.

A svájci lap újságírója megkérdezte Orbántól, milyen embernek tartja Putyint, mert nyugaton sokan sértett, gyanakvó embernek látják. Orbán azt mondta, nem tudja, milyen, amikor Putyin sértett, mert ő még sosem sértette meg. A tárgyalás Putyinnal három órán keresztül zajlott, Putyin beszélt többet, de jó hangulatban telt.

„Putyin több mint száz százalékban racionális ember. Amikor tárgyal, amikor felajánlj valamit, akkor is hihetetlenül racionális. Hidegvérű, nagyon óvatosan fogalmaz. Igazi kihívás tárgyalni vele, és arra való felkészülés, ha az ember azonos intellektuális és politikai szinten akar vele lenni” – jellemezte az orosz elnököt.

Orbán szerint a békét nem lehet bürokratikus úton elérni, politikai megoldásra van szükség, ezért politikusoknak kell tenniük a békéért.

„Első lépésként meg kell nyitni a diplomáciai csatornákat, ezt történt ma, ami egy fontos előrelépés” – mondta Orbán, hozzátéve, hogy a következő meglepő lépése hétfő reggel következik, de nem árulta el, mi fog történni.

„Majd meglátja, figyelje a híreket”

– tanácsolta az újságírónak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Megjelent a kormány rendelete a szombati nemzeti gyásznapról
A rendelet szerint a Parlament előtti nemzeti zászlót ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra eresztik. A szabályozás a rendezvények korlátozását nem említi.


Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy a települések jegyzői még nem kaptak információt arról, hogy szombaton Ferenc pápa temetése miatt lesz-e nemzeti gyásznap, és annak mik lesznek a szabályai.

Csütörtök estére jelent meg a Magyar Közlöny, melyből kiderül, hogy április 26-ra:

"A Kormány Őszentsége Ferenc pápa búcsúztatásának napjára a méltó megemlékezés érdekében nemzeti gyásznapot rendel el".

Azt nem említi, hogy a gyásznap miatt a rendezvényeket korlátozni kellene.

A rendelet szerint a Parlament előtti nemzeti zászlót ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra eresztik. A középületekre kiteszik a gyászlobogót, a magyar és az európai zászlókat félárbócra eresztik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Még nem tudni, hogy lehet-e lagzit tartani szombaton – A kormány még nem hirdetette meg Ferenc pápa temetése miatt a nemzeti gyásznapot
A kormány szóban már említette a gyásznapot Ferenc pápa temetésére, de a hivatalos rendelet még mindig nem jelent meg. A jegyzők tanácstalanok, mi alapján kellene dönteniük.


A Jegyzők Országos Szövetségének elnöke, Tóth János a HVG-nek beszélt arról, hogy a nemzeti gyásznap elrendelésének szabályai egyértelművé teszik: a köztársaság zászlaját, illetve az intézményeken elhelyezett fekete lobogókat félárbócra kell ereszteni. Ugyanakkor van egy további rendelkezés is, amely lehetőséget ad a rendezvények korlátozására. Amíg azonban nem jelenik meg a rendelet, nem lehet tudni, pontosan milyen eseményeket érinthet ez – például méretük alapján.

A labdarúgóklubok már jelezték, hogy mindenképpen megtartják a szombati meccseket, de Tóth János szerint ez jogi szempontból még nem tekinthető teljesen egyértelműnek. Nem tisztázott az sem, hogy egy étteremben tervezett családi eseményt, például egy lakodalmat milyen feltételek mellett lehet megtartani Ferenc pápa temetésének napján.

A jegyzőknek a helyi lakosságot is tájékoztatniuk kellene, de mivel egyelőre nem jelent meg hivatalos jogszabály, nem tudják, pontosan mi alapján tegyék ezt meg. Csütörtök délben még mindig nem került ki a Magyar Közlönybe az erről szóló rendelet, noha a települési jegyzők folyamatosan frissítették a hivatalos jogszabályi felületet.

Tóth János arra is emlékeztetett, hogy hasonló helyzet alakult ki a koronavírus-járvány idején is. Akkor a kormány döntése alapján el kellett engedni a parkolási díjakat, azonban erről eredetileg a képviselő-testületek voltak jogosultak határozni. Ezt később azzal oldották meg, hogy a polgármestereket átmenetileg felhatalmazták arra, hogy saját hatáskörben rendeleteket hozzanak a járványhelyzet idején.

Mivel a döntések hétről hétre születtek, a polgármestereknek minden szombaton be kellett menniük a hivatalba, hogy az aktuális rendeletet aláírják és kihirdessék – a település hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján is.

A jegyző szerint most is hasonló a helyzet: másfél nappal a nemzeti gyásznap előtt még mindig nem jelent meg a szabályozás.

Frissítés:

Forrás: hvg.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
24.hu: Bede Zsolt tényleg rövidnadrágban ment a bazilikába, ahol Magyar Pétert zaklatta
A szemtanúk szerint többen próbálták megfékezni a kiabáló aktivistát a templomban. Bede végül bocsánatkérő posztban magyarázkodott a viselkedése miatt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Egészen szokatlan jelenet zajlott le a Ferenc pápa lelki üdvéért tartott gyászmisén a Szent István Bazilikában. A már szabadlábon lévő Bede Zsolt, akit fideszes és orosz propagandistaként is emlegetnek, rövidnadrágban jelent meg a szertartáson. A 24.hu fotósai a helyszínen le is képeket is készítettek arról, ahogy valóban lenge öltözékben jelent meg, és az is látszik a képeken, hogy beszélt Magyar Péterrel.

Egy rövid videó is készült az esetről. Ezen az látszik, hogy Magyar Péter éppen interjút ad, miközben Bede követi őt, és a telefonjával veszi. A beszélgetésből annyi hallható, hogy Bede azt kérdezi: „Miért kiabálsz?”

Bede Zsolt az incidens után nem tett közzé videót az esetről, csupán egy szelfit posztolt, amelyhez bocsánatkérő sorokat írt: „Bocsásd meg, Uram! De a Házadból ki kell verni a kufárokat… Az emberek gratuláltak… (szóljon mentségemre …)” – állt a bejegyzésében.

Ennek némileg ellentmond, hogy Magyar Péter korábbi posztjában azt írta:

„Egészen megdöbbentő jelenet volt az ünnepi gyászmise végén, amikor a már ismét szabadlábon lévő fideszes/orosz propagandista, Bede Zsolt rövidnadrágban berontott a Szent István Bazilikába és egészen minősíthetetlen, trágár dolgokat üvöltve próbált zaklatni. Köszönöm azon apácáknak és vendégeknek, akik megpróbálták leállítani és felhívták a fideszes politikusok kitartottjának a figyelmét arra, hogy ilyet egy ember nem tesz egy templomban, főleg nem egy gyászmisén.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Komoly szigorítás jöhet a műszaki vizsgáknál, az autókat, furgonokat és motorokat is érintené az új uniós szabályozás
A cél a balesetek és a környezetszennyezés csökkentése. A tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.


Az Európai Bizottság olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely jelentős változásokat hozhat a járművek műszaki vizsgáztatásában, nyilvántartásában és közúti ellenőrzésében – írja a Portfolio.

A cél az, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabbá váljon a közlekedés okozta környezetszennyezés elleni fellépés.

A tervek alapján

évente kötelező műszaki vizsga várna minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra. Emellett megszűnne a jelenlegi kivétel a motorkerékpárok esetében is:

a 125 köbcentiméter feletti motorokra szintén kötelező lenne a rendszeres vizsgálat. A bizottság indoklása szerint „a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki”.

A javaslat technológiai fejlesztéseket is tartalmaz. Az új járműtípusok – különösen az elektromos autók – esetében célzott ellenőrzések bevezetését írná elő. Vizsgálnák többek között a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is szigorítást terveznek: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járműveknél.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítására is kitér a javaslat. Ennek érdekében minden szervizelés és javítás során rögzíteni kellene a kilométeróra állását, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának. Ezek az adatok más uniós tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válnának például akkor, ha egy járművet újra kell regisztrálni.

A tervezet szerint a rendszer digitalizációja is fontos szerepet kap.

Bevezetnék az egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket, valamint összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartásait.

A jövőben lehetőség nyílna arra is, hogy az ideiglenesen másik országban tartózkodó járművezetők ott végezzék el a műszaki vizsgát, az eredményt pedig ideiglenes tanúsítvány formájában elfogadnák.

A bizottság számításai szerint a tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.Az Európai Bizottság olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely jelentős változásokat hozhat a járművek műszaki vizsgáztatásában, nyilvántartásában és közúti ellenőrzésében – írja a portfolio.hu. A cél az, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabbá váljon a közlekedés okozta környezetszennyezés elleni fellépés.

A tervek alapján évente kötelező műszaki vizsga várna minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra. Emellett megszűnne a jelenlegi kivétel a motorkerékpárok esetében is: a 125 köbcentiméter feletti motorokra szintén kötelező lenne a rendszeres vizsgálat. A bizottság indoklása szerint „a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki”.

A javaslat technológiai fejlesztéseket is tartalmaz. Az új járműtípusok – különösen az elektromos autók – esetében célzott ellenőrzések bevezetését írná elő. Vizsgálnák többek között a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is szigorítást terveznek: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járműveknél.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítására is kitér a javaslat. Ennek érdekében minden szervizelés és javítás során rögzíteni kellene a kilométeróra állását, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának. Ezek az adatok más uniós tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válnának például akkor, ha egy járművet újra kell regisztrálni.

A tervezet szerint a rendszer digitalizációja is fontos szerepet kap. Bevezetnék az egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket, valamint összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartásait. A jövőben lehetőség nyílna arra is, hogy az ideiglenesen másik országban tartózkodó járművezetők ott végezzék el a műszaki vizsgát, az eredményt pedig ideiglenes tanúsítvány formájában elfogadnák.

A bizottság számításai szerint a tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.

Forrás: 24.hu, Portfolio


Link másolása
KÖVESS MINKET: