Navracsics Tibor sajnálja, hogy ugyanannyi a vasúti menetidő Tapolca és Budapest között, mint száz éve
Hamarosan elindulhat a balatoni körvasút, valamint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely közötti vasútvonal villamosításának tervezése. Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter az InfoRádióban közölte, hogy a projektre idén 7,5 milliárd forintot biztosítanak az Építési és Közlekedési Minisztériumnál.
A miniszter elmondta, hogy a fejlesztések nemcsak a közlekedést könnyítenék meg, hanem hozzájárulnának ahhoz is, hogy a Balaton északi partja „sokkal élhetőbbé váljon”. Hozzátette: a balatoni körvasút megvalósítása jelentős segítséget nyújtana a tó környékén élők közlekedésében, és a térség turisztikai vonzerejét is növelné.
Navracsics Tibor kiemelte, hogy környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontból is fontos lépés lenne, ha az északi parton végig villamosvasút közlekedne. Jelenleg csak Balatonfüredig járnak villanymozdonyok, onnan Tapolcáig és Keszthelyig dízelvonatok húzzák a szerelvényeket. A miniszter arról is beszélt, hogy a villamosítás előtt már elkezdődtek a korszerűsítési munkálatok, így több mint egy hete modernebb dízelmozdonyok közlekednek Balatonfüredtől tovább.
A miniszter szerint a villanyvonatok beállításával nemcsak környezetbarátabb, hanem gyorsabb is lenne a közlekedés. Megszűnne a mozdonycsere Balatonfüreden, ami 20-30 perccel rövidítené a menetidőt.
A tárcavezető arra is felhívta a figyelmet, hogy a Balaton két partja közlekedési szempontból „meglehetősen aránytalan”. Délen a vasútvonal teljesen villamosított, és az M7-es autópálya is megkönnyíti a közlekedést, míg az északi partra bonyolultabb eljutni, főként a mozdonycsere miatt. Az autós közlekedés sem egyszerűbb: a 8-as gyorsforgalmi út csak Herendig ér, onnan rosszabb minőségű utak vezetnek tovább.
A Balaton északi partjának turisztikai vonzerejét jelentősen növelné a vasútvonal villamosítása, de Navracsics Tibor szerint legalább ennyire fontos, hogy a Balaton-felvidék élhetősége is javuljon. Úgy fogalmazott,
A miniszter azt is elmondta, hogy sok turista egy esős nyári napon szívesen körbevonatozná a Balatont, de a jelenlegi körülmények között ez nehézkes, hiszen többször is át kell szállni, ami jelentősen megnöveli a menetidőt. Kiemelte, hogy mindössze két új deltavágány és néhány kisebb módosítás szükséges ahhoz, hogy egyetlen szerelvénnyel körbe lehessen utazni a tavat.
Navracsics Tibor közölte, hogy a 7,5 milliárd forintot elsősorban a tervezési munkákra, valamint a Balaton környéki vasútállomások felújítására fordítják. Hozzátette, hogy a következő években további forrásokra lesz szükség, amelyeket főként uniós pályázatokon keresztül szeretnének megszerezni. Bízik benne, hogy a vasútfejlesztés az Európai Unió céljaival összhangban áll, így a kötelezettségek teljesítése után Brüsszelből is érkezhet támogatás.