ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Mindent kapni és mindent meg lehet kóstolni - Csoda-csomagolásmentes bolt

A Mi Csemegénk üzlet vezetőjével fantasztikus, olcsó termékeikről, és a hulladékmentesség előnyeiről beszélgettünk.


Tavaly csomagolásmentes bolt nyílt Gyömrőn Mi Csemegénk néven, aminek hamar híre terjedt a városban. Egyre bővül a kínálatuk, s amikor náluk jártam, lenyűgözött a kreativitásnak, a hasznosságnak és az igényességnek ez a tárháza. Egy teljesen másik világba lépünk be: van gyerekjátszósarok, csillog-villog minden a tisztaságtól, mosolygósak és segítőkészek az eladók. Vihetünk saját dobozt, de ők is adnak, vagy akár papírzacsit is az árunak. A zero waste jegyében működő boltban lehet kapni csomagolásmentesen vécépapírt, mosószert, és mindenféle alapanyagot: tésztákat, magokat stb., de kozmetikumokat, háztartási cikkeket, sütit és sajtokat is. A háromgyerekes anyukával, a kedves és lelkes tulajdonossal, Szörfi Diánával a vállalkozásáról és a sikerélményeiről beszélgettünk.

– Gratulálok az üzlethez, igazi élmény volt először belépni ide. Mikor pattant ki az ötlet a fejedből és milyen lépéseket tettél, mire eljutottál a megvalósításig?

- Köszönjük. Nagyjából 3 évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem, hogy milyen szuper lenne, ha Gyömrőn is nyílna egy csomagolásmentes bolt, majd addig rágtam a férjem fülét, hogy nyissunk egyet, amíg be nem adta a derekát. 2020 októberben nyitottunk, és ezt egy éves szorgos készülés előzte meg.

– Te vagy a tulajdonos, az üzletvezető, az eladó is?

- Inkább úgy fogalmaznék, hogy mindenből kiveszem a részem, de szerencsére remek segítőim vannak. Az üzletvezetésben a férjem rengeteget segít, aki egyébként pénzügyi területen dolgozik, a boltban pedig Erik a jobb kezem, akit szerencsére hamar megkedveltek a vásárlók.

– Eredetileg gyömrői vagy, vagy te is a fővárosból kiköltözőként, mint sokan? Hogyan látod, mennyire változott meg a város lakóinak hozzáállása az elmúlt években a zero waste-tel kapcsolatban? Én úgy tapasztaltam, pozitív változások indultak be, egyre többeknek fontos a hulladékmentesség.

– Mi is ki-/beköltözők vagyunk, 5 éve élünk Gyömrőn. Én egyébként egy kis Bács-Kiskun megyei faluból származom, férjem pedig mohácsi. Már kiköltözésünkkor is meglepődtem, hogy milyen sok család számára fontos a környezettudatos életmód, amikor csatlakoztam a helyi hulladékmentes Facebook-csoporthoz, valamint Flaisz Barbaráék példája is nagyon inspiráló volt számomra.

(Flaisz Barbarával 3 évvel ezelőtt készítettünk interjút)

Valóban azt látni, hogy egyre többen érdeklődnek egy fenntarthatóbb életforma iránt, egyre többeknek fontos, hogy legalább a saját környezetüket óvják azzal, hogy csökkentik a háztartási hulladékot, nem használnak környezetre káros vegyszereket, kerülik a pazarlást, sőt, egyre többen csökkentik vagy akár teljesen elhagyják a húsfogyasztást. És ez minden korosztályra ugyanúgy elmondható.

– Hogyan kerültél kapcsolatba a zero waste fogalmával és mi a legfontosabb szegmense a számodra?

- A környezettudatosság mindig is fontos volt számomra, de magával a zero waste-el a néhány évvel ezelőtti műanyagmentes július kapcsán találkoztam. Akkoriban jelent meg több cikk is azzal kapcsolatban, miszerint 2050-re bolygónk nagy eséllyel élhetetlen lesz, ha így folytatjuk.

Természetesen én is átéltem a klímaszorongás érzését, majd arra jutottam, hogy meg kell tennünk minden tőlünk telhetőt. Szerintem fontos, hogy tisztában legyünk azzal a veszéllyel, ami már most is jelen van,

valamint nem szabad homokba dugni a fejünket, és arra várni, hogy a nagyhatalmak majd megoldják a problémát. Minden apró lépés számít.

Ugyanakkor tudatosan kell cselekednünk, hiszen nem minden zöld, ami annak látszik. Nem szabad beugrani az úgynevezett greenwashing-nak: mérlegelni kell, hogy mivel hagyok minél kisebb ökológiai lábnyomot.

– Engem elképesztett, milyen sok mindent lehet nálatok kapni. Gyakorlatilag olyan, mintha bemennék egy közértbe, csak épp semminek nincs műanyag csomagolása. Részleteznéd a termékeidet? Nekem legjobban a csapos mosószerek és öblítők tetszettek, amiből tölthetek magamnak saját flakonba-üvegbe.

– A mosószerek valóban a legnagyobb kedvencek. Mindig ledöbbenünk, amikor belegondolunk, hogy október óta hány műanyag flakontól kímélték meg a vásárlók a szemeteseiket.

Mindamellett, hogy teljesen lebomló, parabén-, foszfát-, formadelhid- és enzimmentes mosó- és tisztítószerekről beszélünk,

amelyek egy kis szegedi családi manufaktúrából érkeznek teljesen hulladékmentesen, és még ár-érték arányban is verhetetlenek. De ezen kívül is gyakorlatilag tényleg be tudsz szerezni szinte mindent, amire a háztartásban szükséged lehet.

– Biztos vagyok benne, hogy fontos számodra, milyen készítők, forgalmazók termékei kerülnek a polcodra. Milyen szempontok alapján válogatsz?

- Elsődleges szempont, hogy amit lehet, minél közelebbről, a környékből szerezzünk be, valamint minél több hazai termékünk legyen. Nagyon fontos a minőség, hogy kerüljük az adalékokat tartalmazó ételeket, kozmetikumokat. Ugyanilyen fontos szempont a csomagolás, kiszerelés. Törekszünk arra, hogy amit lehet, hulladékmentesen szerezzünk be (pl újratölthető kannákban, vödrökben). Amit így nem tudunk, azt pedig igyekszünk minél nagyobb, és lehetőleg papír-, valamint újrahasznosítható csomagolásban beszerezni.

– Milyen a forgalom?

– Szerencsére egyre többen térnek be hozzánk, és reméljük, hogy megmarad ez a tendencia, hogy fent is tudjuk maradni, és bővülni is tudjunk.

– A nálad fellelhető kozmetikumok minősége is kiemelkedőnek tűnik. Mi alapján választod ki őket? Miket lehet nálatok kapni?

– Nagyon fontos volt, hogy olyan hazai készítőket válasszunk, akik valóban natúr alapanyagokkal dolgoznak, hogy megfizethető legyen, és hogy kerüljük a műanyag csomagolást, és hogy elnyerjék a vásárlóink elégedettségét. A kozmetikumok vagy papírban vagy üvegben vannak. Az utóbbi esetén az üvegeket visszaküldjük a készítőnek, aki újratölti azokat.

– Sok mozzanat nagyon szimpatikus a boltban. Elmesélnéd, milyen kedvességgel, figyelmességgel színesíttetted? Gondolok a kipróbálható termékmintákra, a kihelyezett papírtörlőkre, a higiénia fontos elemire.

– A kézfertőtlenítők mellett biztosítunk egy kézmosót is törlőkendőkkel. Természetesen szinte mindent ki lehet próbálni, meg lehet kóstolni, hogy ezzel is segítsük a választást. Amit még kiemelnék, az a játszósarok, ami a Pagony Sarok része. Ez a gyerekek (és persze a szülők) egyik kedvenc része az üzletben.

- Hazavittem a múltkor egy pici szappanmintát és kipróbáltam, és komolyan mondom, vert egy csomó márkás arctisztítót. Minden termék minőségi, csak természetes alapanyagokból készül?

- Örülök, hogy elégedettek voltatok vele. Így van, kerüljük az adalékokat tartalmazó termékeket minden formában.

Mindenből csak olyasmit tartunk, amit mi magunk is szívesen használunk vagy fogyasztunk, és olyan áron elérhető, ami nem terheli meg pénztárcát.

– Mennyire vagy elégedett a vállalkozás alakulásával? Mennyire látod hogy nyitottabbak az emberek a termékeitek iránt?

- Alapvetően elégedettek vagyunk, bár még mindig rengeteget ruházunk be új termékekre, szolgáltatásokra. Nagyon örülünk neki, hogy egyre többen nyitottak erre a vásárlási formára, és azt látjuk, hogy előbb-utóbb a legkritikusabb vásárló is elégedetten távozik.

– Milyen termékeket szeretnétek még bevezetni? Mivel bővül a kínálat?

- Minden héten érkeznek újdonságaink. Szeretnénk tovább erősíteni a gluténmentes és a teljes értékű növényi étrendhez szükséges alapanyagokat, a hazai kézműves manufaktúrából származó finomságokat, valamint öko-kiegészítők terén a következő nagy termékcsalád a mosipelusok és az ehhez tartozó kiegészítők lesznek a tervek szerint. Ezen felül dolgozunk a webshopunkon, és sok-sok meglepetésen.

- Hogyan alakult a műanyagmentes július?

- Sok új vásárló tért be hozzánk, ami jórészt ennek is köszönhető. Felkészülten, saját tárolókkal érkeztek, valamint sok, rég nem látott vásárló is újra visszatért.

A műanyag-csomagolás kerülése mellett egyre többeknek fontos, hogy a fürdőszobában és a konyhában is a természetes alternatívákat válasszák. Szerintem ebben is szerepet játszhat egy-egy figyelemfelkeltő kampány.

– Házhozszállítást is vállaltok, úgy tudom.

- Házhozszállításunk többféleképpen is működik. Kérheti a vásárló, hogy vegyük fel a saját tárolóit, és azokat töltjük meg és szállítjuk ki, vagy a nálunk található ingyen elvihető üvegekbe és papírtasakokba töltjük a kívánt terméket. Gyömrőn igyekszünk kerékpárral kiszállítani a megrendelést, ha az időjárás is engedi.

- A Pagony Sarok kedves színfoltja a boltnak, valahogy illik ide a sok igényes gyerekkönyv és játék is.

- Régóta hiányoltunk egy könyvesboltot a környéken, és mivel nagy Pagony rajongók vagyunk, őket kerestük fel elsőre, akik örültek a megkeresésnek, és létrehoztunk a Pagony Sarkot. Mivel sok kisgyermekes vásárlónk van, akik számára fontos, hogy minél kisebb korban barátkozzanak meg a gyerekek a könyvekkel, így nagyon népszerű lett egy kis kincses-sziget az üzleten belül.

Csak egy példa, a sajátom: a beszélgetéskor vásároltam aszalt barackot, egy jó nagy adag arany mazsolát, húsz deka vörösáfonyát, kb. harminc deka vöröslencsét és mindezért összesen 1200 forintot fizettem, vagyis jóval kevesebbet, mintha csomagolva vásároltam volna mindezt egy szupermarketben.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
Megnéztük, mi történik a textilgyűjtő konténerbe dobott ruhákkal!
Megnéztük, mit jelent a valódi újrahasznosítás: mi történik a ruhákkal, ha nem a kukába, hanem a megfelelő helyre kerülnek. Videón mutatjuk, miért nem mindegy, hová dobod a textilt!


Valószínűleg a te szekrényed mélyén is lapul néhány kinőtt, kifakult, lyukas vagy egyszerűen csak megunt ruhadarab. És ha már tudatos vagy, akkor nem a kukába, hanem egy textilgyűjtő konténerbe dobod ezeket. De vajon mi történik velük ezután? Hova kerül a póló, amit öt éve már csak alváshoz hordtál? Vagy a kabát, amit még mindig sajnálsz, de tudod, hogy már kiszakadt és sosem veszed már fel?

Mi nemcsak feltettük ezeket a kérdéseket, hanem utánajártunk a pontos válaszoknak – testközelből! A székesfehérvári válogatóüzemben, a Textrade Kft.-nél jártunk, ahová a MOHU textilgyűjtő konténereiből származó ruhák kerülnek. A TikTok-videónkban megmutatjuk, mi történik a konténerbe dobott darabokkal – a válogatástól az újrahasznosításig.

VIDEÓ: Nézd meg, hogyan zajlik a válogatás, mi történik a darált anyaggal, és hova kerülnek a legmenőbb vintage ruhák!
@szeretlekmagyarorszag.hu #hirdetés te tudtad, hova kerülnek a ruhagyűjtőből a ruhák???? #mohu #gyűjtőkonténer #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Az első szűrő: ruhaként még használható?

A folyamat azzal kezdődik, hogy megvizsgálják: egyáltalán viselhető-e még az adott darab. Ha igen, akkor kategóriák szerint szétválogatják – nadrág, kabát, gyerekruha, szoknya, blúz, kiegészítők stb. Ezután több körös szortírozás következik, amelyben anyagminőség alapján döntenek a ruhák további sorsáról.

A jobb állapotú darabok európai second hand üzletekben landolnak, a gyengébb minőségűek pedig – lebálázva – afrikai piacokra kerülnek. Van azonban egy különleges szekció is: a „vintage válogató”, ahová a beérkezett ruhák legjobb 1%-a kerül. Ezek a darabok különösen keresettek a menő second hand butikokban, és nem ritkán újra divatot csinálnak abból, amit más már elfeledett.

Mi lesz a teljesen hordhatatlan ruhákból?

Ha a textil már nem hordható – például szakadt, foltos vagy nagyon elhasználódott –, akkor a darálóba kerül. Innen két út vezethet: az egyik az RDF, vagyis az energetikai hasznosítás. Az így ledarált ruhadarabokat erőművekben elégetik, és energiát nyernek belőlük. A másik lehetőség, hogy ipari célokra használják fel őket: például autók hangszigeteléséhez, töltőanyagként vagy tisztítórongyként. Ez már önmagában is sokkal jobb sors, mint a szeméttelep – de ehhez az kell, hogy te jól dönts: ne a kommunális hulladékba dobd a textilt!

Miért fontos ez az egész?

A ruháink előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár: rengeteg víz, energia és szennyezés kapcsolódik egy-egy új pólóhoz vagy nadrághoz. Ha ezeket a darabokat elhasználás után egyszerűen elégetjük vagy elásva tároljuk, azzal mindezt az erőforrást elpazaroljuk – ráadásul

sok műszálas textil lebomlás helyett mikroműanyagként szennyezi a földet és a vizeinket.

Hol találsz textilgyűjtő konténert?

A textilgyűjtő konténerek országszerte megtalálhatók. Jelenleg Magyarországon 3000 textilgyűjtő konténer érhető el, és a cél, hogy 2026 végére ez a szám elérje a 6000-et. Tavaly már 1200 új gyűjtőt helyezett ki a MOHU, és a tervek szerint minden 2000 főnél nagyobb településen elérhető lesz ilyen konténer, amennyiben a telepítési feltételek biztosítottak.

Az első ilyen konténerek már megtalálhatók hulladékudvarokban, kiskereskedelmi egységeknél és településeken, de a hálózat folyamatosan bővül. Ha szeretnéd megtudni, hol van a hozzád legközelebbi gyűjtőpont, keresd fel a MOHU térképes keresőjét.

A konténerek telepítésére önkormányzatok és kiskereskedelmi egységek online jelentkezhetnek a MOHU Gyűjtőkonténer igénybejelentő oldalán. Ha egy vállalkozás vagy település szerződést köt, a telepítés ingyenes, és a MOHU alvállalkozója rendszeresen üríti a konténereket.

És mit tehetsz te?

A legegyszerűbb dolog: ha megválsz egy ruhától, ne az otthoni szemetesbe dobd! Vidd el egy MOHU-s textilgyűjtő konténerhez. Ezekből már több mint 2800 van országszerte, és folyamatosan bővül a hálózat. A legközelebbi konténert könnyen megtalálod a MOHU térképes keresőjében. Ezzel egy apró, de nagyon is számító lépést teszel a fenntarthatóság felé. Minden egyes bedobott ruhadarab esélyt kap az újrahasználatra vagy újrahasznosításra – és közben te is teszel valamit a környezetért!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
KVÍZ: Te mennyire vagy tudatos megtakarító?
Infláció feletti hozam - de mivel is? Hogyan érdemes kezelni a megtakarításainkat? Töltsd ki kvízünket, és tudd meg, mennyire vagy tisztában a megtakarítási lehetőségekkel!


Pénzügyi öngondoskodás. Ismerősen hangzik a fogalom? Vagy nem csak a fogalom van meg, de a gyakorlatban is sikerül megvalósítani?

Egy korábbi videónkban ezzel a témával kapcsolatban kérdeztük az utca emberét, és bár kiderült, hogy nagyon különböző az egyes válaszolók tudásszintje, egy dologban mindenki egyetértett: hosszú távú céljaink eléréséhez elengedhetetlen a megtakarítások helyes befektetése, felhasználása.

A váratlan költségekre elkülönített pénz mellett öngondoskodásnak minősül egy konkrét célra félretett összeg is. Az OTP Bank 2024-es Öngondoskodási Indexe szerint pedig már

többen vannak azok, akik hajlandóak lemondani napi kiadásokról, hogy a jövőjükre félre tegyenek (58%), mint azok, akiknél a pénz csak jön és megy.

A Groupama és az OTP Bank tavalyi kutatása alapján ugyan a háztartások 40 százaléka rendelkezik megtakarítással, ám több mint harmaduk még mindig kizárólag csak készpénzben vagy tartja pénzét. A megtakarítással rendelkezők közül sokan állampapírba fektették a pénzüket: idén a 16 - 75 éves lakosság közel negyede számít állampapírból származó kifizetésre.

Tippek tudatos megtakarítóknak

Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős területének vezetője kiemelte, hogy már kisebb pénzügyi döntésekkel is tízezreket takaríthatunk meg. Ha pedig a régóta megtakarított, vagy az állampapírokba fektetett, most lejáró megtakarításunkat, illetve az állampapír kamatfizetésekből érkező összegeket szeretnénk okosan felhasználni vagy újra befektetni, akkor elengedhetetlen a tudatos tervezés.

Mielőtt döntést hozunk, érdemes mérlegelni a pénzügyi céljainkat, az elérhető befektetési lehetőségeket, az időtávot és a kockázatokat. Ha kérdésünk merül fel, ne féljünk szakértői segítséget kérni - az OTP Bank szakértői az élethelyzetünkhöz, céljainkhoz igazodva segítenek megtalálni a számunkra legmegfelelőbb megtakarítási megoldást.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül befektetési ajánlásnak, vagy ajánlattételi felhívásnak. Az OTP Bank Nyrt. által forgalmazott értékpapírokkal és befektetési formákkal kapcsolatos konkrét információkról, a költségekről és a lehetséges kockázatokról részletesen tájékozódjon az OTP Bank holnapján (www.otpbank.hu) elérhető hivatalos tájékoztatóból és a kezelési szabályzatból, valamint hirdetményből.

A megtakarításokról szóló egyszerre játékos és edukatív kvízünk segítségével tesztelheted, te mennyire vagy tudatos a témában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Húsvéti bevásárlás: teszteltük, hogy alakulnak az árak, és megnéztük, hogyan kerül a csokinyuszi a boltokba
Húsvét közeledtével kíváncsiak voltunk, hogyan készülnek fel az áruházak az ünnepi rohamra és teszteltük, mennyibe kerül vajon egy húsvéti bevásárlás. Videónkból kiderül, mennyit sikerült spórolni a kasszánál, de kulisszatitkokat is mutatunk: utánajártunk, hogyan kerül a csokinyuszi a Tesco polcaira.


Ahogy közeledik a húsvét, egyre többen indulnak útnak, hogy beszerezzék az ünnepi asztalhoz szükséges finomságokat – a sonkától kezdve a tojásig, a kalácstól a csokoládé nyuszikig. Idén mi is bevásárlókosarat ragadtunk, és ellátogattunk a Tesco budaörsi áruházába, hogy megnézzük, milyen árakkal és kínálattal számolhatnak a vásárlók húsvét előtt.

Vajon idén mennyire kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a klasszikus húsvéti finomságokkal szeretnénk feltölteni a kosarunkat?

A vásárlás során azonnal szembetűnt, hogy nem mindegy, hogyan válogatunk! A Tesco Clubcarddal ugyanis nemcsak a kosarunkat tölthetjük meg ínycsiklandó termékekkel, de jócskán spórolhatunk is. Egy-egy terméknél akár több száz forintot is, így érdemes beszerezni a digitális kártyát azoknak is, akik eddig nem használták. Az akciók a húsvéti szezonban különösen előnyösek, hiszen az ilyenkor jellemző nagybevásárlások során összeadódik a megtakarítás.

Nagybevásárlás olcsóbban

Szalámi, tészta, kukoricakonzerv, liszt, öblítő, mosogatószer, kutyaeledel. Tipikus bevásárlólista, ráadásul tipikusan 2-3 helyre is elmegyünk, hogy mindezt beszerezzük. A Tescónál viszont mindezt egy helyen, és még olcsóbban megvehetjük, mint tavaly ilyenkor. Az áruházlánc ugyanis áprilistól 260 olyan termék árát is csökkentette a tavalyinál alacsonyabb szintre, ami nagyobb bevásárláskor kerül a kosarakba. Legyen szó akár húsvéti készülődésről, nagytakarításról vagy a hűtőszekrény feltöltéséről, a Tesco Árgarancia programjában és kedvező Clubcard-árain mindent megtalálsz, amire szükséged van.

A húsvéti roham idején a polcok gyorsan ürülnek, a termékek pótlása azonban zökkenőmentesen zajlik – köszönhetően a Tesco hatalmas logisztikai hálózatának. Hogy megtudjuk, hogyan jutnak el időben a húsvéti termékek az áruházakba, ellátogattunk a Tesco logisztikai központjába is. Megnéztük, hogyan működik Szigetszentmiklóson, ahonnan az ünnepi kínálat java is útnak indul.

A húsvéti bevásárlásról és a logisztikai központban tett látogatásról készült videónkat nézd meg itt - a végén pedig az is kiderül, mennyit sikerült spórolnunk:

Belestünk a kulisszák mögé, és Melhardt Norbert raktárvezető vezetésével megnéztük azt az elképesztő,

100 ezer négyzetméteres komplexumot, amely nemcsak méreteiben és technológiai megoldásaiban lenyűgöző, hanem arra is képes, hogy 24 órán belül kiszolgáljon 198 Tesco áruházat országszerte.

Itt láthattuk, hogy milyen összehangolt munkára van szükség ahhoz, hogy az ország több száz üzletébe eljussanak az ünnepi áruk. A raktárakban már hetekkel az ünnep előtt megkezdődik a húsvéti áruk fogadása, rendszerezése, majd szétosztása. A precízen működő logisztikai rendszernek köszönhetően a polcokon mindig friss és megfelelő mennyiségű áru várja a vásárlókat – még az utolsó pillanatban is.

Miért kellett ez az új központ?

A válasz egyszerű: hatékonyság és fenntarthatóság. A korábbi herceghalmi és gyáli raktárakat egy központba vonták össze, hogy kevesebb megtett kilométerrel, kisebb környezeti terheléssel és gyorsabb kiszállítással működjön a Tesco logisztikája. A számok önmagukért beszélnek: az éves szén-dioxid-kibocsátás várhatóan 830 tonnával csökken, és a megújuló energiát több mint 8600 napelem biztosítja.

Mi van a színfalak mögött?

Március óta teljes kapacitással pörög a központ, ahol minden terméktípus külön zónát kapott: a hűtést nem igénylő szárazáru, a zöldség-gyümölcs, a tejtermékek, húsok és halak mind saját részlegben „laknak”, különböző hőmérsékletű csarnokokban.

Külső szemlélőként a legdurvább talán az 1 fokos hűtőcsarnok, ahol zsilipes dokkolórendszer akadályozza meg a hőveszteséget, és ahol egy kamion rakodása pont úgy történik, mint egy svájci óramű működése.

A logisztika teljes mértékben digitális: a termékek útja a beérkezéstől a kiszállításig nyomon követhető, a kollégák pedig PDA-val és vonalkódokkal dolgoznak. A csarnokban 32 ezer raklapnyi, azaz körülbelül 2,5 millió karton termék tárolható, és minden úgy van kialakítva, hogy még a targoncák is menetrendszerűen működjenek.

És hogy néz ki egy nap itt?

Az üzemben közel 900 munkatárs dolgozik folyamatos műszakokban, a pihenőidőben pedig masszázsfotelek, csocsóasztalok és meleg étel is várja őket. A biztonságról több száz kamera, mozgásérzékelő és tűzvédelmi rendszer gondoskodik – egészen elképesztő, milyen komplexitással működik ez az egész.

A telephely saját járműjavítóval, kamionmosóval és üzemanyagtöltő állomással is fel van szerelve. Ráadásul egy elektromos vontató is segíti a munkát, ami újabb lépés a környezetbarát működés felé.

És mi köze mindennek a húsvéthoz?

Nos, a Tesco üzletekbe március végétől már innen érkeznek a húsvéti termékek: több száz tonna sonka, több mint húszféle, magyar forrásból származó tojás (heti akár 2 millió darab!), friss zöldségek, kalács, torma, no meg persze a csokinyuszik és -tojások is itt indulnak útnak, hogy az ünnepi asztalra kerüljenek.

Mi pedig a látogatás során megtapasztaltuk: ez a központ nemcsak logisztikai bravúr, hanem egy aprólékosan megtervezett, jövőbiztos rendszer, ami mögött ott áll a technológia, az ember és a környezettudatos szemlélet – na meg az a csapat, amelynek köszönhetően a húsvéti reggeli (és minden más bevásárlás) tényleg gond nélkül az asztalodra kerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: