KULT

Megnéztük a Petőfi-film grandiózus díszletvárosát, ahol a madárszar és a sár is látványelem

A Most vagy soha! az 1848. március 15-i eseményeket dolgozza fel, az alkotók elmondása szerint különös figyelmet fordítva a korhű részletekre. A Fóton felépült díszletvárost valóban megkapó részletességgel dolgozták ki, de közben egy látványos kalandfilmet is ígérnek, fiktív szereplőkkel.


Szeptemberben fejezik a be a Most vagy soha! című, grandiózusnak ígérkező Petőfi-film forgatását a Fóton felépített díszletvárosban. A művet 4,7 milliárd forintos állami támogatásból forgatják, így ez minden idők eddigi legdrágább magyar filmje lesz. A jelenetek egy részét Sopronban, illetve Budapesten, a Nemzeti Múzeum előtt vették fel, de

Fóton felépült egy komplett díszletváros is, ami a korabeli Pestet és Budát jeleníti majd meg a vásznon.

Ide engedtek csütörtökön bepillantást az alkotók: Szente Vajk és Rákay Philip kreatív producerek, illetve a rendező, Lóth Balázs kalauzolt minket végig a díszleteken.

Rákay szerint ez a mű valóban grandiózus lesz, és egyfelől nagyon valóságosan jeleníti meg az eseményeket, másfelől tele van kalandfilmes elemekkel. A díszletek, jelmezek között „minden nagyon valódi próbál lenni”, és a kreatív producer szerint ezek „tűpontosággal idézik meg a korszakot”.

A sár is a díszlet része

Az alkotók a bejáráson hosszasan beszéltek arról, mennyire pontosan próbálták visszaadni a korabeli Pest és Buda látványát, a Landerer-nyomda homlokzatát vagy a Pilvax kávézó berendezését például korabeli metszetek alapján építették fel.

Mivel 1848. március 15-én borongós, esős idő volt, ezért az is szempont volt, hogy a film jelenetei is ehhez az időjáráshoz igazodjanak. A fóti díszletvárosban ezért például óriási darukkal emelték fel a 15 méter hosszú árnyékolókat, hogy a vásznon kellően borúsnak tűnjenek a képek, az esőről pedig egy kiépített rendszer gondoskodott.

Lóth Balázs rendező azzal illusztrálta a díszletváros hitelességét, hogy

a korabeli pontonhíd másolatának korlátján az általunk is kiszúrt madárszar valójában a díszlettervezők műve, az is a díszlet része.

Ahogy az utcák között lévő ragacsos sár is.

Szente Vajk szerint a forradalmi események kapcsán mindenkinek él egy kép a fejében a városról, azonban ez inkább a századvégi viszonyokat tükrözi. Pest és Buda ekkoriban ugyanis még egy, a két korszak határán megrekedt város volt, ahol csak kevés tér, utca volt lekövezve és nem voltak kétszintesnél magasabb lakóépületek sem.

Elmondása alapján a sárnak ráadásul nem csak a korabeli városkép megídézése miatt lesz fontos szerepe, hanem az elmaradottság egyfajta szimbóluma is lesz.

Beépített ügynök a márciusi ifjak között

A látottak alapján úgy tűnik, az alkotók valóban nem spóroltak azon, hogy látványos és korhű díszleteket építsenek a filmhez.

Egy film legfontosabb része azonban szerintem mégiscsak a történet, amiről az alkotók igyekeztek a spoilermentesen beszélni. Persze nehéz is lenne talán elspoilerezni a magyar történelem egyik legismertebb eseményéről szóló filmet, azt ugyanis mindenki tudja, hogy mi lett a végkimenetele és a következménye a 1848. március 15-i eseményeknek.

A film főszereplői a márciusi ifjak, illetve Petőfi lesz, akit Berettyán Nándor alakít majd, a történet pedig az 1848. március 14. estétől másnap estéig tartó 24 óra eseményeit dolgozza fel.

A Most vagy soha! azonban vállaltan egy kalandfilm lesz, egy „igazi hullámvasút” a nézők számára, ezért

a valós eseményeket fiktív szereplőkkel és történésekkel turbózták fel

- bár az alkotók azt hangsúlyozták, hogy a történelmi tényeken nem változtattak. A márciusi ifjak közé így például a filmben bekeveredik egy Farkas nevű figura is - Rákay megfogalmazása szerint „az antagonista” - aki a bécsi udvar egyfajta beépített embereként próbál majd keresztbe tenni Petőfiék akciózásának, és még ideje korán elejét venni a forradalomnak.

Biztos nem lesz kész jövő márciusra

Ezekkel a fiktív elemekkel fogják az ígéretek szerint a '48-as történéseket kalandfilmé átgyúrni. Lóth Balázs például azt mondta, hogy

több mint egy tucatnyi kaszkadőr jelenetük volt, a szereplők egy ponton például kivetik majd magukat az ablakon.

A forgatás idén áprilisban kezdődött és ahogy Lóth Balázs elmondta, még szeptemberben is dolgoznak majd Fóton. Ezután egy évet vesznek majd igénybe az utómunkálatok, így a rendező szerint

jövő március 15-én még biztosan nem lesz kész a film.

A Nemzeti Filmintézet korábban azt írta, hogy a film várható premierje 2024 tavaszán lesz, és a rendező szavai alapján is ez tűnik reálisnak. Azonban jövőre Petőfi Emlékév lesz, a költő születésének 200. évfordulója kapcsán, így talán szerencsésebb lett volna még abban az évben bemutatni egy róla szóló filmet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: