A magyaroknak elegük van a tévéreklámokból, betiltanák őket egy friss kutatás szerint
Az Economx és a Pulzus Kutató friss kutatásából kiderült, hogy a magyar lakosság többsége nem szívesen nézi a reklámokat, de mégis sokan vásárolnak az ezekben bemutatott termékekből. Gelencsér András levegőkémikus szerint a reklámok komoly hatással vannak a túlfogyasztásra, ezért úgy véli, hogy „azonnal be kellene tiltani minden reklámot.” Egy korábbi tanulmány szerint, ha eltűnnének a reklámok, a fogyasztás akár 30 százalékkal is visszaeshetne.
Az Economx és a Pulzus felmérése során először megkérdezték a válaszadókat, hogy vásároltak-e már valaha reklám hatására. A többség, 51 százalék igennel válaszolt, különösen a férfiak, akiknél ez az arány 52 százalék.
A középkorúak 47, az idősek pedig 40 százalékban mondták ugyanezt. A diplomások 61 százaléka, a középfokú végzettségűek 58 százaléka, az alapfokú végzettségűek 44 százaléka is bevallotta, hogy vásárlásaikat reklámok is befolyásolták.
A kutatás azt is vizsgálta, hogy az emberek mennyire költenek többet a tervezettnél a reklámok miatt. A válaszadók 43 százaléka azt állította, hogy soha nem költ reklámok hatására, 36 százalék ritkán, 6 százalék pedig gyakran tesz így. A férfiaknál magasabb, 7 százalék azok aránya, akik gyakran költenek a reklámok miatt, a nőknél ez az arány 5 százalék. A legidősebbek 62 százaléka elzárkózik a reklámoktól, míg a fiatalok 11 százaléka gyakran költ többet a hirdetések miatt.
Különösen a 60 év felettieket zavarják a reklámok, 61 százalékuk minden esetben elkapcsol, míg a községben élők 19 százaléka szívesen nézi a hirdetéseket. A budapestiek 59 százaléka szintén minden esetben elkapcsol a reklámokról.
A kutatás során megkérdezték az embereket Gelencsér András felvetéséről is, miszerint be kellene tiltani a reklámokat a túlfogyasztás csökkentése érdekében. A válaszadók 23 százaléka szerint elég lenne korlátozni a reklámokat, míg 20 százalék teljes tiltást támogatna.
A diplomások viszont legkevésbé tartják szükségesnek a reklámok tiltását vagy korlátozását. A községben élők körében mind a tiltás, mind a korlátozás támogatottsága magasabb, mint más régiókban.
A kutatás rávilágított, hogy bár a reklámok sokakat zavarnak, mégis jelentős részük vásárol hirdetések hatására. Az azonban egyértelmű, hogy a reklámok hatása életkortól, végzettségtől és lakóhelytől függően jelentősen eltér.