Nagy változások jöhetnek a KRESZ-ben: új szabályok lesznek a gyalogosokra, a rolleresekre és az autósokra is
Teljesen átalakulhatnak a közlekedési szabályok egy új kormányzati munkaanyag szerint: új előírások vonatkozhatnak majd gyalogosokra, biciklisekre, rolleresekre, autósokra és motorosokra is – írja a Telex. A lap birtokába jutott 27 oldalas jelentés a közigazgatási egyeztetéshez készült, és egyéves szakmai előkészítő munka eredményeit foglalja össze. A tervezet kialakításában száz közlekedési szakértő és hetven szervezet vett részt.
A cél az, hogy a bonyolulttá és nehezen tanulhatóvá vált KRESZ-t érthetőbbé tegyék.
Kiemelten foglalkoznának a biciklisekkel és az elektromos rolleresekkel.
A tervezet szerint gyalogosként az úttesten és a vasúti átjáróban tilos lenne mobilozni vagy olyan tevékenységet végezni, ami elvonja a figyelmet. Lakott területen kívül a három év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a tömegközlekedési eszközökön. Az iskolák és óvodák környékén pedig „suli/ovi” övezeteket hoznának létre, ahol tanítási időben nagyobb óvatosságot várnának el a sofőröktől, és a sebességhatárt is 30 km/órára csökkentenék.
Az autósokra vonatkozó szabályok is módosulnának. Egységesíthetik a sebességhatárokat, és
A teherautók, buszok és utánfutót vontató autók lakott területen kívül jelenleg 70-nel, autópályán 80-nal haladhatnak, de ezt egységesen 90 km/órára növelnék.
Ezen kívül csak olyan járművek hajthatnának fel autóutakra és autópályákra, amelyek legalább 70 km/órás sebességre képesek. A traktorok lakott területen kívül 60 km/órával, a villamosok pedig zárt pályán akár 70-nel is közlekedhetnének.
A biciklisek a járdán és a gyalogos övezetekben legfeljebb 10 km/órával tekerhetnének. A gyalogosoknak és bicikliseknek fenntartott szakaszokon 25 km/órás sebességkorlátozás lenne, máshol pedig az általános sebességhatárokat kellene betartani.
Az, hogy pontosan hol és mikor kell alkalmazni ezt a szabályt, attól függne, hogy a forgalom folyamatos vagy feltorlódott.
A tompított fényszóró használata is kötelezővé válhat lakott területen azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
Bevezetnék a szimulátoros oktatást, amely a gyakorlati vezetés kiegészítője lenne. A kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot lehetne szimulátoron teljesíteni, de az előírt óraszám felett korlátlanul lehetne használni ezt a lehetőséget. A tervek szerint a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető lenne egy legfeljebb 125 köbcentis motor is. A segédmotorok sebességhatárát 40-ről 45 km/órára emelnék.
Bevezetnék a családtagi vezetés lehetőségét is. Ez azt jelentené, hogy
A tanulásra használt autót meg kellene jelölni, de nem kellene átalakítani oktatóautóvá.
Új közlekedési táblák is megjelennének, például a „Puszi és haladj!” tábla, amely rövid megállást tenne lehetővé ki- és beszállásra. Az időseket, nagycsaládosokat és lovasokat előre figyelmeztető jelzéseket is bevezetnék.
A biciklisek számára kötelezővé tennék a bukósisak viselését 14 éves kor alatt. Az új szabályok szerint lakott területen kívül a biciklis csoportok egymás mellett is haladhatnának. A zebrán való áttekerést is engedélyeznék, de csak maximum 10 km/órás sebességgel, elsőbbség nélkül. A biciklis előzéseknél bevezetnék a kötelező oldaltávolságot: 50 km/órás sebességig legalább 1 métert, nagyobb sebességnél pedig legalább 1,5 métert kellene tartani. Ha ez nem lehetséges, akkor az előző jármű maximum 15 km/órás sebességkülönbséggel haladhatna el mellette.
A rollerekre is szigorúbb szabályok vonatkoznának.
Az erősebb elektromos rollerekre a segédmotorokra vonatkozó szabályok érvényesek lennének, így például 14 éves korhatárt és 45 km/órás sebességhatárt vezetnének be.
A motorosoknak lakott területen kívül kötelező lenne a zárt ruházat, zárt lábbeli és motoros kesztyű.