Hatalmas fordulat az oktatásban: Pintér Sándor jegyekre váltaná a kompetenciamérést! - Petícióval tiltakoznak a szülők
A kormány honlapján megjelent egy tervezet, amely szerint a 2025. március 1-je után megírt kompetenciamérések eredményei érdemjegyet érnének. A Pintér Sándor belügyminiszter által jegyzett módosítás célja, hogy a diákok nagyobb figyelmet fordítsanak a tesztek kitöltésére.
A rendelet hangsúlyozza, hogy a kompetenciamérés fontos szerepet játszik a tanulók alapkészségeinek felmérésében, valamint visszajelzést ad az iskolák és pedagógusok munkájáról is.
Az új szabályokat először a 2025/2026-os tanév középfokú felvételi eljárásánál alkalmaznák. A diákok az országos kompetenciamérés után érdemjegyet kapnának, amely az év végi osztályzat megállapításakor két érdemjegynek számítana.
„Tiltakozunk az intézkedés ellen, amely merénylet a gyerekekkel szemben, és tovább növeli a már most is nagyon nagy esélyegyenlőtlenségeket. Az intézkedés megnehezíti a gimnáziumokba való bejutást és a kormányzati tervek szerint a gimnáziumi képzés elsorvasztását vetíti előre, mely ellen a Szülői Hang petícióval tiltakozik” – írták sajtóközleményükben, majd kifejtették, hogy a kompetenciamérések célja nem a tanulók egyéni teljesítményének felmérése, hanem az iskola és az oktatási rendszer működésének megismerése. A kompetenciamérések nem alakíthatók át igazságosan érdemjeggyé, hiszen ezek nem kapcsolódnak a szorosan vett tananyaghoz.
„A kompetenciamérések eredményei jelentős regionális különbségeket mutatnak, melynek oka a gyerekek eltérő családi háttere és az iskolák eltérő színvonala. Az iskolák jelentős részében nincs elegendő szaktanár sem, az tanórákat folyamatosan helyettesítéssel látják el, melyeket sok esetben nem szaktanár tart.
– hagsúlyozták, majd emlékeztettek arra, hogy a kormányzat radikálisan csökkenteni kívánja a gimnáziumban továbbtanulók arányát. A szakképzésért felelős államtitkár kijelentette, hogy a gimnáziumi képzés részarányát a mostani 40%-ról 30%-ra, vagy akár 20%-ra kívánják csökkenteni, vagyis legalább minden negyedik gimnáziumi férőhelyet megszüntetnének.
A gyerekek már most is túlterheltek, a kompetenciamérés beszámítása és a felvételiben eljárásban való figyelembevétele tovább növeli az értelmetlen stresszt – fogalmaztak.
A Civil Közoktatási Platform (CKP) ugyancsak bírálta a tervezetet. Úgy vélik, hogy a kompetenciamérés eredményeinek felhasználása az iskolai értékelésben „funkcióidegen”. Rámutattak, hogy a mérési hibák miatt az eredmények jelentősen eltérhetnek, ami szerintük igazságtalanságot szülhet. A CKP szerint az érdemjegyek központi méréshez kötése tovább csökkenti a tanári autonómiát.