HÍREK
A Rovatból

Kizárólagos lakossági parkolóhelyeket hoznak létre a VI. kerületben

Várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert. A V. kerületi önkormányzat kérelmét viszont elutasították, ezért szerintük diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése.


Hétfőn elkezdték kijelölni azokat a parkolóhelyeket Budapest VI. kerületének belső részén, amelyeket 18 óra és másnap 7 óra között kizárólag a helyi lakosok használhatnak; várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel.

Elsőként a VI. kerület belső részén kezdődött el az újfajta parkolóhelyek kijelölése: a Király utca - Nagykörút - Bajcsy-Zsilinszky Endre út határolta területen a parkolóhelyek mintegy 30 százalékát biztosítják a lakosság számára.

A kizárólagos lakossági parkolóhelyeket várakozni tilos tábla jelöli, amelyet a "Kivéve lakossági parkolási engedéllyel 18 és 7 óra között" kiegészítéssel látnak el. Ezeket a helyeket csak az engedéllyel rendelkező helyi lakosok használhatják a jelzett időintervallumban, a nap többi részében továbbra is bármely autós igénybe veheti azokat

- áll a témában tartott sajtótájékoztató után küldött közleményben.

A megváltozott parkolási rend egy átmeneti türelmi időszakkal lép életbe. A közterület-felügyelők eleinte csak figyelmeztetni fogják a szabálytalanul parkolókat, majd várhatóan októbertől élesben fog működni a rendszer.

A könnyebb felismerhetőség érdekében a kezdeti időszakot követően a parkolókat egységes, kék színű burkolati jellel is körbefestik.

Terézváros után három másik belső városrésszel, az V., VII. és XIII. kerülettel is egyeztet a kizárólagos lakossági parkolóhelyekről a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a Budapest Közút. Ezekben a kerületekben várhatóan még az ősz folyamán véglegesíthetők a tervek, majd megkezdődhet a táblák kihelyezése - írták.

Megjegyezték: a kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozása a belvárosban élők régi kérése. A megoldás nem példa nélküli, hiszen több nyugat-európai nagyvárosban - Milánóban, Bécsben, Prágában, Londonban - is ehhez hasonlóan kedveznek a lakosságnak.

Ezzel párhuzamosan elkezdődik a mikroMobilitási Pontok telepítése is: a kijelölt területen 100-150 méterenként helyeznek el kerékpártámaszokat, és alakítanak ki az e-rollerek tárolására szolgáló területeket. Az új rendszer célja, hogy megszűnjön "a városban jelenlévő rollerkáosz" - fogalmaztak. A tervek szerint a szolgáltatókkal történő megállapodásokat követően csak ezeken a helyeken lehet majd letenni a megosztott e-rollereket és kerékpárokat, de ugyanott lehetőség lesz saját kerékpárok, rollerek biztonságos lerögzítésére is.

Elsőként a mikroMobilitási Pontok is Belső-Terézvárosban jelennek meg. A szolgáltatókkal való megállapodások megkötése a következő hónapok feladata lesz.

A V. kerületi önkormányzat szerint diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése

Az V. kerületi önkormányzat diszkriminatív fővárosi döntésnek tartja, hogy bár a városrész polgármestere már tavaly novemberben előterjesztette kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozásáról szóló ötletét a fővárosnak, arra Belváros-Lipótváros még mindig nem kapott engedélyt, de a VI. kerületben elindulhatott az új parkolási rend.

Az önkormányzat az MTI-vel hétfőn azt közölte: Szentgyörgyvölgyi Péter (Fidesz-KDNP), Belváros-Lipótváros polgármestere 2020 novemberében elsőként nyújtotta be javaslatát a főpolgármesternek arról, hogy minden budapesti polgármester az általa vezetett kerület lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki. Ezt Karácsony Gergely akkor elutasította, arra hivatkozva, hogy a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást. Ennek ellenére több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában - írták.

A közlemény szerint az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét idén január 25-én nyújtották be a Budapest Közút Zrt.-hez jóváhagyásra. A cég az előírás szerinti 20 napos határidő helyett a polgármester által írt újabb levél után, csak július 26-án küldött "megdöbbentő választ".

Eszerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, amely már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerületét jóváhagyták.

Az önkormányzat hozzátette: egy a főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselőjével folytatott augusztusi egyeztetésen elhangzottak szerint a főváros olyan feltételekhez, mikromobolitási pontok létrehozásához kötné a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, amelyekre "semmilyen jogalapja nincsen". Emellett ezek létrehozása csak a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges. Továbbá a mikromobolitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra nem tudtak hivatkozni az egyeztetésen - írták.

Kiemelték, hogy míg a VI. kerület 90 mikromobilitási pontot hoz létre a fővárossal kötött megállapodás értelmében, az V. kerület már jelenleg is mintegy ezer kerékpártámaszt üzemeltet, több mint kétezer kerékpár lerakására alkalmas kapacitással, emellett pedig 18 MOL Bubi állomásnak is helyet ad. Belváros-Lipótvárosban a biciklitárolók nem foglalnak el lakossági parkolóhelyeket, és a tervezett új tárolópontokat sem az útpályán alakítják ki, mint más kerületekben - hangsúlyozták.

Kitértek arra is, hogy a belvárosi önkormányzat Magyarországon elsőként szabályozta a segwayek és egyéb gépi meghajtású közlekedési eszközök használatát. Az elektromos közösségi rollerek kijelölt pontokon történő elhelyezése is V. kerületi kezdeményezés, amelynek előfeltétele az egyéb, biztonságra és rendezett közterületek megtartására vonatkozó feltételek teljesülése - sorolták.

Az V. kerület polgármestere a helyzet megoldása érdekében a főpolgármesterhez fordult, kérve, hogy hogy a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, "amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésében"

- áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Így teltek Ferenc pápa utolsó órái - Az ápolója osztotta meg a szívszorító történetet
A pápa húsvét hétfőn hunyt el, csendben és szenvedés nélkül. Utolsó kívánsága az volt, hogy még egyszer találkozhasson a hívekkel a Szent Péter téren.


A Vatican News olyan emberek segítségével rekonstruálta Ferenc pápa utolsó óráit, akik az elmúlt napokat vele töltötték. Ezekből a nyilatkozatokból tudjuk, hogy az egyházfő húsvétvasárnap délután pihent, este elköltött egy csendes vacsorát, majd hétfő hajnalban hirtelen rosszul lett. Az első tünetek reggel fél hat körül jelentkeztek. Körülbelül egy órával később, a Casa Santa Marta második emeleti lakásában, az ágyból még búcsút intett személyes ápolójának, Massimiliano Strappettinek (akivel a címlapképen látható), majd kómába esett.

Az utolsó pillanatokban mellette lévők szerint nem szenvedett, minden nagyon gyorsan történt.

Egy nappal korábban Ferenc pápa még utoljára meg akarta lepni a híveket. A húsvéti Urbi et Orbi áldást követően pápamobilba ült, hogy végighajthasson a Szent Péter téren. Ez volt az első alkalom, hogy a kórházi kezelése után ismét a hívek közé ment. Az út során különösen a gyermekekre figyelt.

Strappetti beszámolójából tudni lehet, hogy a pápa a körút végén, fáradtan, de elégedetten fordult hozzá, és így szólt: „Köszönöm, hogy visszavittél a térre.”

Az ápoló hosszú időn át vigyázott a főpapra, aki 2022-ben személyes egészségügyi asszisztensévé nevezte ki. Strappetti végig mellette volt a római Gemelli Klinikán töltött 38 nap alatt, majd a Casa Santa Martában, a felépülés során, illetve a húsvéti áldás napján is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Rendőrsorfal áll a Kossuth Lajos utca zebrájánál – azt sem engedik át, akinek csak arra lenne dolga
A tüntetők a gyalogátkelőn bénították volna meg a forgalmas utcát, amit azonban a nagyszámú rendőr folyamatosan akadályoz.


Ahogy arról korábban írtunk, Hadházy Ákos egy-kétszáz tüntetővel együtt megjelent a Ferenciek terénél annak ellenére, hogy a rendőrség korábban nem engedte újabb, hídfoglalással együtt tervezett demonstrációját.

A megjelentek ennek ellenére megpróbálták lezárni a Kossuth Lajos utcát a Ferenciek terénél, mégpedig úgy, hogy minden zöldnél tömegesen indultak el az úttestre.

A rendőrök azonban mindenkit visszatereltek a járdára, sőt:

háromnegyed hat körül egy jelentős méretű rendőrsorfal elállta a gyalogátkelőt, így ezután senkit nem engednek át, azt sem, akinek csak arra lenne dolga.

Az átkelni vágyókat a rendőrség az aluljárók felé tereli. Így az a helyzet állt elő, hogy nagyon régen lehetett a hétköznap koradélutáni órákban ennyire gördülékenyen közlekedni az Erzsébet híd-Szabad sajtó út-Kossuth Lajos utca útvonalon, hisz most akkor is haladhatnak az autók, amikor éppen zöld volna a gyalogosoknak.

A forgalom egyébként folyamatos rendőri irányítás mellett zajlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Tüntetők próbálják elfoglalni a Kossuth Lajos utcát, egyre több a rendőr – Hadházy Ákos demonstrációját korábban nem engedélyezte a rendőrség
Eközben a politikus egy internetes szavazást is bejelentett. Néha úgy tűnik, mintha a demonstrálóknak határozott elképzelése lenne, aztán mintha mégsem.


Korábban a rendőrség nem engedélyezte Hadházy Ákos "szokásos" keddi tüntetését erre a hétre az Erzsébet hídra, de még a Ferenciek terére sem. A független országgyűlési képviselő ennek ellenére megjelent a helyszínen, ahol egy-kétszáz jelenlévő támogatása és jelentős rendőri jelenlét mellett álldogált a Ferenciek tere sarkán.

A beígért Erzsébet hídi sétás "nemtüntetést" most is színesíti egy, a magyar közéletben mára elmaradhatatlan zebra, és a trombitáját lelkesen fújó, nemrég új pártot alapító Szabó Bálint.

Fél 6-kor aztán változott a helyzet: a helyszínen megjelentek a zöld lámpáknál kezdték elfoglalni a Kossuth Lajos utcát, amit végül néhány perc alatt sikerült is lezáratniuk. A helyszínen egyre több rendőr jelenik meg.

A tüntetés 17:40 körül így nézett ki:

Ezután a rendőrség azonban már senkit nem engedett át a gyalogátkelőn, miközben a megjeletek hangosan skandálnak az út két oldalán.

Hadházy Ákos közben Facebook-posztban közölte:

„megjelentem az Erzsébet hídnál, a Ferenciek terén.”

Három pontban hozzátette:

  1. Ugyanazt a bejelentést tiltotta meg a ide a rendőrség, amit korábban négy alkalommal engedélyezett. Így a tiltásnak csak egyetlen oka lehet: Orbán parancsa.
  2. Nem hagyjuk abba, május 1-én találkozzunk minél többen! A siker nem azon múlik, hogy hány hidat zárunk le, hanem hogy hányan vesznek részt a békés, de nagyon határozott megmozduláson.
  3. Mivel mára a május 1-re bejelentett tüntetést sem engedélyezik az Erzsébet hídra (mert szerintük a négynapos ünnep első napján nagyobb forgalmi zavart okoznánk, mint hétközben délután), holnap egy internetes szavazáson fogom megkérdezni Önöket, hogy hogyan menjünk tovább.

Közben hat órától kezdetét veszi majd egy egyórás, a jelenleginél is furcsább tüntetés: mint arról korábban beszámoltunk, a botrányos Munkácsy-díjáról elhíresült Vészabó Noémi volt férje, Dézsy Zoltán filmrendező egy demonstrációt jelentett be, aminek lényege, hogy az úttesten autósok, a járdán gyalogosok haladjanak át. Megfogalmazása szerint így akarja visszavenni a hidat Hadházytól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Elfoglalták a Szabadság hidat a tüntetők – a készenléti rendőrök is felvonultak, de így is piknikhangulat van
Néhány százan átvonultak az Erzsébet hídtól a szomszédosra, de kérdéses, meddig sikerül blokkolniuk azt a számos rendőr mellett. Igaz, a forgalom így is, úgy is áll.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, patthelyzet alakult ki a néhány száz tüntető és közel annyi rendőr között hétfőn koraeste. Míg a Hadházy Ákost támogató megjelentek el akarták foglalni a Kossuth Lajos utcát, így bénítva meg a forgalmat, a rendőrök sorfalat állat a gyalogátkelőnél és jó negyed órán keresztül senkit nem engedtek át.

A demonstrálók végül megunták a helyzetet, és elindultak a Szabadság hídra. Útközben céljuk végül sikerült, mert az úttesten haladva meg tudták bénítani a Vámház körút és a Fővám tér forgalmát.

A néhány száz fős tömeg végül negyed 7 után valamivel sikeresen elfoglalta a Szabadság hidat.

A híd két oldalát közben rendőrök lezárták, miközben folyamatosan újabb szirénázó autók érkeztek. A tüntetők innen valószínűleg nem mennek majd tovább, de a pontos terv egyelőre nem ismert. Ahogy az sem látszik még, hogy ennyi embernek sikerül-e blokkolnia majd a híd forgalmát.


Link másolása
KÖVESS MINKET: