Szinte nem telik el hét, hogy a globális felmelegedéssel, és a Föld ökoszisztémájának ezzel összefüggő, aggasztó változásaival kapcsolatban ne kerülne nyilvánosságra egy újabb tudományos vészjelzés. A szakemberek gyakorlatilag folyamatosan kongatják a vészharangot.
Ezúttal a Hawaii Egyetem kutatócsoportja jelentette meg kutatásainak legfrissebb eredményét, amely a világ óceánjainak egyik legismertebb jelenségének, a korallzátonyoknak a jövőjéről fest ijesztő képet.
A kutatók szerint 2040-re, tehát húsz év múlva az óceánokból gyakorlatilag eltűnik a korallzátonyok 70-90 százaléka, az évszázad végére pedig teljesen kipusztulnak ezek a létfontosságú, tengeri életközösségek. Mindezt a vizek felmelegedése, és az ezzel összefüggő elsavasodás okozza.
Renee Setter, az egyetemi kutatócsoport biogeográfusa szerint "az óceánok tisztítása, amelyet a Föld minden pontján elkezdtünk, nagyon fontos, de a folyamatot már akkor sem állítja meg."
Szerinte az ember eddigi tevékenysége sajnos visszafordíthatatlanná tette a korallzátonyok pusztulását, most már akármit teszünk, 2100-ra elbúcsúzhatunk a korallzátonyoktól.
A korallzátonyok a Föld legnagyobb fajgazdagságú életközösségei közé tartoznak. A sekély, tiszta, sós vízben a legfeljebb néhány milliméteres korallpolipok évszázadok alatt hatalmas mészvázakat építenek fel, amelyek élő- és szaporodóhelyet jelentenek számos más állat- és növényfajnak is.
Szinte nem telik el hét, hogy a globális felmelegedéssel, és a Föld ökoszisztémájának ezzel összefüggő, aggasztó változásaival kapcsolatban ne kerülne nyilvánosságra egy újabb tudományos vészjelzés. A szakemberek gyakorlatilag folyamatosan kongatják a vészharangot.
Ezúttal a Hawaii Egyetem kutatócsoportja jelentette meg kutatásainak legfrissebb eredményét, amely a világ óceánjainak egyik legismertebb jelenségének, a korallzátonyoknak a jövőjéről fest ijesztő képet.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Orbán Viktor miniszterelnök szerdán egy pilisvörösvári lakossági fórumon vett részt, ahol röviden újságírói kérdésekre is válaszolt. A 24.hu arról kérdezte, megérti-e azokat, akik felháborodnak veje, Tiborcz István luxusautóján vagy Rogán Antal feleségének több tízmilliós táskáján. Orbán Viktor röviden úgy válaszolt: „Hát persze”, majd továbbment.
Az ügy előzménye, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter márciusban Kisvárdán arról beszélt: elege van a luxizásból, a repülőzésből és a jachtozásból. Orbán Viktor március 15-i beszédére is utalt, amikor azt mondta: „A kullancsokat is ki kell söpörni, és a poloskákat meg ideje volna lesöpörni magunkról”.
A kormány tagjai azóta sem nevezték meg, kinek az életmódjával elégedetlenek. Orbán Viktor az ÖT YouTube-csatornának adott interjúban azt mondta, megérti, ha valakit Matolcsy Ádám, a volt jegybankelnök fiának luxusautói háborítanak fel. Szerdán pedig arról is beszélt, hogy Tiborcz István életmódja is kiválthat hasonló érzéseket.
A hvg.hu megkereste Tiborcz Istvánt is az ügyben. A BDPST Group vezetője írásban válaszolt kérdéseikre, melynek közlését csak teljes terjedelmében engedélyezte:
„Annak, aki sikeres az üzleti életben, illetve kiemelten vagyonos, kutya kötelessége a köz javára fordítania, és az ezzel kapcsolatos magatartásával, viselkedésével szükséges példát mutatnia.
Én igyekszem így élni az életemet, hiszen mindig is fontosnak tartottam, hogy a BDPST Group tevékenysége valódi értéket teremtsen, ne csak üzletileg, hanem gazdasági, illetve társadalmi szempontból is. Cégcsoportunk a tevékenysége során jelentősen hozzájárul Magyarország és Budapest építészeti és kulturális örökségének megőrzéséhez – elég csak a Gellért Hotel jelenleg is folyó felújítását, a Hotel Dorothea világszínvonalon felújított épülettömbjét, vagy a turai kastélyt említenem –, ezekre a műemléki felújításokra pedig forint tízmilliárdokat fordítunk. Cégcsoportunk előbbi mellett számtalan módon támogat közcélú kezdeményezéseket is, ilyen például a Somogy vármegyei Kastélyosdombón az Ökumenikusokkal együttműködésben tavaly átadott közösségi épület és térségfejlesztési központ, amelynek a több mint 200 millió forintos beruházását a cégcsoportunk finanszírozta. A tavalyi árvíz idején pedig a történetének legnagyobb, koordinált támogatási akciója keretében vett részt a BDPST Group a nemzeti összefogásban, többek közt helyszíni segítségnyújtással, pénzbeli támogatással, adománygyűjtéssel, kamionok és logisztikai kapacitás felajánlásával.
De említhetném a közelmúltban nagyobb nyilvánosságot kapott, egy hátrányos helyzetű óvoda felújítására indított gyűjtést is, ahol a fennmaradó szükséges teljes összeget felajánlotta a BDPST a gyűjtést szervező alapítványnak – ebből az összegből végül más óvoda is megújulhat majd. Rendszeresen támogatunk gyermek egészségügyi intézményeket, gyerek- és anyaotthonokat – ezeket ugyanakkor nem verjük nagy dobra, illetve, ha nyilvánosságra is kerülnek, a sajtó valahogy kevésbé foglalkozik velük.
A jövőben is folytatni fogjuk hasonló programjainkat, akcióinkat, amelyek a társadalmi értékteremtést helyezik a fókuszba, és az ezzel kapcsolatos magatartásunkkal próbálunk példamutatóan eljárni, mind cégcsoport, mind személyes szinten.”
Orbán Viktor miniszterelnök szerdán egy pilisvörösvári lakossági fórumon vett részt, ahol röviden újságírói kérdésekre is válaszolt. A 24.hu arról kérdezte, megérti-e azokat, akik felháborodnak veje, Tiborcz István luxusautóján vagy Rogán Antal feleségének több tízmilliós táskáján. Orbán Viktor röviden úgy válaszolt: „Hát persze”, majd továbbment.
Az ügy előzménye, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter márciusban Kisvárdán arról beszélt: elege van a luxizásból, a repülőzésből és a jachtozásból. Orbán Viktor március 15-i beszédére is utalt, amikor azt mondta: „A kullancsokat is ki kell söpörni, és a poloskákat meg ideje volna lesöpörni magunkról”.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Egy nap alatt összegyűlt Pankotai Lili bírságának többszöröse
Az aktivista 123 500 forintos büntetést kapott egy demonstráción való részvétel miatt. A közösségi támogatásból a Pride-os bírságok kifizetésére is szánnak pénzt.
Pankotai Lili közösségi oldalán számolt be arról, hogy sikerült összegyűjteni a bírsága összegének többszörösét, vette észre a Blikk. A fiatal aktivista elmondta, hogy a támogatásnak köszönhetően nemcsak a saját büntetését tudja kifizetni, hanem más fiataloknak is tudnak majd segíteni.
„Nem tudom eléggé kifejezni a hálámat azért, hogy egy nap alatt a büntetésem többszörösét sikerült együtt összedobnunk, így más fiatalok számára is segíteni tudunk a büntetések kifizetésében”
Korábban kiderült, hogy Pankotai Lilit 123 500 forintra bírságolták meg, mert a gyülekezési törvény módosítása ellen szervezett demonstráción nem hagyta el az úttestet. A döntéssel nem értett egyet, posztjában így fogalmazott: „Az én bírságom is megjött: 123 500 forint. Az indoklásban szerepel, hogy többszöri felszólítás és utasítás ellenére sem hagytam el az úttestet, ami nettó hazugság.” A követőit arra kérte, hogy segítsenek neki a bírság kifizetésében.
A támogatás sikeres gyűjtéséről szóló bejegyzésében azt írta: „Szavakban nem visszaadható az az érzés, amit ez az összetartás és szeretet jelent, amit kaptam az elmúlt napban.” Hozzátette: „Az elmúlt 2 évben, amióta a közéletben vagyok, folyamatos lejárató kampányok, bírságok és gyűlölet, amit a hatalom rám és ránk zúdít. Mindezek után egy ilyen összefogást megtapasztalni olyan, mint a folyamatos nyomás és sarokba szorítás után újra levegőt kapni.”
Pankotai szerint az adománygyűjtés megmutatta, hogy érdemes kiállni a jogainkért. Mint fogalmazott:
„Ez a gyűjtés is azt bizonyítja be, hogy igenis félelem nélkül ki tudunk és ki is kell állnunk a jogainkért, mert ha történne is bármi, ott vagyunk egymásnak, és soha nem maradunk egyedül.”
A fennmaradó támogatásokból a Pride-on kiosztott bírságok kifizetésében is szeretnének segíteni a rászoruló fiataloknak, valamint hozzájárulni a 2026-os választásokon a mozgósításhoz.
Pankotai Lili közösségi oldalán számolt be arról, hogy sikerült összegyűjteni a bírsága összegének többszörösét, vette észre a Blikk. A fiatal aktivista elmondta, hogy a támogatásnak köszönhetően nemcsak a saját büntetését tudja kifizetni, hanem más fiataloknak is tudnak majd segíteni.
„Nem tudom eléggé kifejezni a hálámat azért, hogy egy nap alatt a büntetésem többszörösét sikerült együtt összedobnunk, így más fiatalok számára is segíteni tudunk a büntetések kifizetésében”
Hamarosan elindulhat a balatoni körvasút, valamint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely közötti vasútvonal villamosításának tervezése. Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter az InfoRádióban közölte, hogy a projektre idén 7,5 milliárd forintot biztosítanak az Építési és Közlekedési Minisztériumnál.
A miniszter elmondta, hogy a fejlesztések nemcsak a közlekedést könnyítenék meg, hanem hozzájárulnának ahhoz is, hogy a Balaton északi partja „sokkal élhetőbbé váljon”. Hozzátette: a balatoni körvasút megvalósítása jelentős segítséget nyújtana a tó környékén élők közlekedésében, és a térség turisztikai vonzerejét is növelné.
Navracsics Tibor kiemelte, hogy környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontból is fontos lépés lenne, ha az északi parton végig villamosvasút közlekedne. Jelenleg csak Balatonfüredig járnak villanymozdonyok, onnan Tapolcáig és Keszthelyig dízelvonatok húzzák a szerelvényeket. A miniszter arról is beszélt, hogy a villamosítás előtt már elkezdődtek a korszerűsítési munkálatok, így több mint egy hete modernebb dízelmozdonyok közlekednek Balatonfüredtől tovább.
A miniszter szerint a villanyvonatok beállításával nemcsak környezetbarátabb, hanem gyorsabb is lenne a közlekedés. Megszűnne a mozdonycsere Balatonfüreden, ami 20-30 perccel rövidítené a menetidőt.
Navracsics Tibor sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy Tapolca és Budapest között ma is szinte ugyanannyi ideig tart a vasúti utazás, mint száz évvel ezelőtt.
A tárcavezető arra is felhívta a figyelmet, hogy a Balaton két partja közlekedési szempontból „meglehetősen aránytalan”. Délen a vasútvonal teljesen villamosított, és az M7-es autópálya is megkönnyíti a közlekedést, míg az északi partra bonyolultabb eljutni, főként a mozdonycsere miatt. Az autós közlekedés sem egyszerűbb: a 8-as gyorsforgalmi út csak Herendig ér, onnan rosszabb minőségű utak vezetnek tovább.
A Balaton északi partjának turisztikai vonzerejét jelentősen növelné a vasútvonal villamosítása, de Navracsics Tibor szerint legalább ennyire fontos, hogy a Balaton-felvidék élhetősége is javuljon. Úgy fogalmazott,
a Balaton még nem aknázta ki teljesen a turisztikai lehetőségeit, ezért a közlekedés fejlesztése kulcsfontosságú.
A miniszter azt is elmondta, hogy sok turista egy esős nyári napon szívesen körbevonatozná a Balatont, de a jelenlegi körülmények között ez nehézkes, hiszen többször is át kell szállni, ami jelentősen megnöveli a menetidőt. Kiemelte, hogy mindössze két új deltavágány és néhány kisebb módosítás szükséges ahhoz, hogy egyetlen szerelvénnyel körbe lehessen utazni a tavat.
Navracsics Tibor közölte, hogy a 7,5 milliárd forintot elsősorban a tervezési munkákra, valamint a Balaton környéki vasútállomások felújítására fordítják. Hozzátette, hogy a következő években további forrásokra lesz szükség, amelyeket főként uniós pályázatokon keresztül szeretnének megszerezni. Bízik benne, hogy a vasútfejlesztés az Európai Unió céljaival összhangban áll, így a kötelezettségek teljesítése után Brüsszelből is érkezhet támogatás.
Hamarosan elindulhat a balatoni körvasút, valamint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely közötti vasútvonal villamosításának tervezése. Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter az InfoRádióban közölte, hogy a projektre idén 7,5 milliárd forintot biztosítanak az Építési és Közlekedési Minisztériumnál.
A miniszter elmondta, hogy a fejlesztések nemcsak a közlekedést könnyítenék meg, hanem hozzájárulnának ahhoz is, hogy a Balaton északi partja „sokkal élhetőbbé váljon”. Hozzátette: a balatoni körvasút megvalósítása jelentős segítséget nyújtana a tó környékén élők közlekedésében, és a térség turisztikai vonzerejét is növelné.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Sokkolta a kézilabdás közösséget is a hír, hogy 21 éves korában elhunyt Kiss Dorottya Zsófia. Az Érd egykori utánpótlás-válogatott játékosa szerdán vesztette életét Budafokon, a 6-os főúton történt közlekedési balesetben.
Egykori klubja csendes gyertyagyújtással emlékezett rá pénteken este az Érd Aréna előtt. A megemlékezésre gyertyákkal, és egy-egy szál virággal érkeztek az emberek, sokan feketében vagy a csapat mezét viselve búcsúztak Zsófitól.
Sokkolta a kézilabdás közösséget is a hír, hogy 21 éves korában elhunyt Kiss Dorottya Zsófia. Az Érd egykori utánpótlás-válogatott játékosa szerdán vesztette életét Budafokon, a 6-os főúton történt közlekedési balesetben.
Egykori klubja csendes gyertyagyújtással emlékezett rá pénteken este az Érd Aréna előtt. A megemlékezésre gyertyákkal, és egy-egy szál virággal érkeztek az emberek, sokan feketében vagy a csapat mezét viselve búcsúztak Zsófitól.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!