HÍREK
A Rovatból

Fóka-móka Szegeden

Szombaton stílusosan a Víz világnapja alkalmából avatják fel a Szegedi Vadaspark legújabb szenzációját, a fókabemutatót. Az első lakók már megérkeztek és a Fóka-móka rendezvényen már ti is találkozhattok velük.


Szombaton stílusosan a Víz világnapja alkalmából avatják fel a Szegedi Vadaspark legújabb szenzációját, a fókabemutatót. Az első lakók már megérkeztek és a Fóka-móka rendezvényen már ti is találkozhattok velük.

, Forrás: Szegedi Vadaspark

Fotó: Fülöp Tímea

Tovább bővült a Szegedi Vadaspark, beköltöztek az első borjúfókák, akiket a hétvégén már ti is láthattok. Egy éve találkozhattok tengervízben élő állatokkal is a parkban. Ezek a bemutatók bonyolultabbak, fenntartásuk, a tengeri hallal való etetésük is jóval költségesebb, mint sok más állaté. A park azonban a szórakoztatás mellett tudást, és környezetbarát szemléletet is szeretne nyújtani. A rajongás, amellyel a tavaly idekerült pápaszemes pingvineket fogadták a látogatók, még a vadasparkot is meglepte. Biztos, hogy az új lakók, a borjúfókák szintén hasonlóan népszerűek lesznek.

Az állatkertekben a fókák két faja a leggyakoribb: a kisebb méretű, a borjúfóka, és az állatshow-k legismertebb szereplői, a kaliforniai oroszlánfókák. Szegedre a kisebbek kerülnek. A borjúfóka mérete és eltérő természetes igényei, pl. hidegtűrése miatt sokkal gazdaságosabban tartható, miközben természetvédelmi és állatkertészeti szempontból egyaránt jelentős faj.

Fotó: Endrédi Lajos

Ahhoz, hogy megérkezhessenek a fókák, természetesen el kellett készülnie a helyüknek. Miután hazánk hidegebb hónapjai nem jelentenek számukra kihívást, házat nem kellett nekik építeni belső medencékkel. Egy nagyobb, 160 m2-es, 2 méter mély medence épült nekik, amelyben édesvíz található, emellett pedig egy kisebb, sósvizes medence.


A borjúfóka elsősorban tengeri halakkal, puhatestűekkel és rákokkal táplálkozik, természetesen Szegeden se kárászt kap, hanem heringet és kisebb mennyiségben tintahalat. A napi fejadagja 3-6 kg között van egy állatnak, de télen ez a kifejlett egyedeknél (amelyek hossza max. 2 méter) akár 10 kg-ot is elérheti.

Vadon kardszárnyú delfinek, cápák, jegesmedvék, de sok helyen még az ember is vadászik rájuk. Rengeteg fóka pusztul el halászhálókba gabalyodva. Ilyen veszély természetesen Szegeden nem fenyegeti a két svájci és a két német állatkertből érkezett, illetve rövidesen érkező fókákat. A fókákat nem kell vizes környezetben szállítani, hanem erre a célra kialakított száraz szállítóládákban, amelyeket a Fővárosi Állatkert és a Nyíregyházi Állatpark adott kölcsön, ezzel is mutatva a hazai állatkertek közötti együttműködést.

Sokan várják a fókashow-ot is Szegeden. Az állatkerti állatbemutatókat, beleértve a fókákét is, nem pusztán csak a látogatók szórakoztatására tartják. Ezek az állatok jólétét is szolgálják, amit a tudományos vizsgálatok is igazolnak: a tréningezett állatok jobb mentális és fizikai egészségnek örvendenek. Emellett az állatorvosi vizsgálatok és kezelések is sokkal egyszerűbbek.

Az állatkertekben általánosan elfogadott és alkalmazott módszer nem a kényszeren, hanem a pozitív visszacsatoláson alapul. Ezt megerősítéses tanulásnak nevezik. Ha a tréner egy adott viselkedés bemutatását (pl. a kéz megérintését) el akarja érni az állatnál, akkor arra figyel, hogy mikor jelenik meg a viselkedés véletlenszerűen. Ekkor jelez (pl. sípszó) és egyből jutalmazza az állatot. Idővel az állat rájön, hogy melyik viselkedés az, amiért jutalmat kap. Ezzel a módszerrel hatékonyan taníthatók az állatok, úgy, hogy maguk is élvezik a tréninget.

Szombaton a Fóka-móka rendezvény stílszerűen a víz világnapjához kötődik. Sajnos, a hideg csak a borjúfókáknak kedvez, ők láthatóan élvezik az időjárást, de ennek ellenére a rendezvényre szívesen várnak minden játékos kedvű gyermeket és felnőttet egyaránt.

Ha örülsz a fókáknak, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Megjelent a kormány rendelete a szombati nemzeti gyásznapról
A rendelet szerint a Parlament előtti nemzeti zászlót ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra eresztik. A szabályozás a rendezvények korlátozását nem említi.


Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy a települések jegyzői még nem kaptak információt arról, hogy szombaton Ferenc pápa temetése miatt lesz-e nemzeti gyásznap, és annak mik lesznek a szabályai.

Csütörtök estére jelent meg a Magyar Közlöny, melyből kiderül, hogy április 26-ra:

"A Kormány Őszentsége Ferenc pápa búcsúztatásának napjára a méltó megemlékezés érdekében nemzeti gyásznapot rendel el".

Azt nem említi, hogy a gyásznap miatt a rendezvényeket korlátozni kellene.

A rendelet szerint a Parlament előtti nemzeti zászlót ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadás mellett felvonják, majd félárbócra eresztik. A középületekre kiteszik a gyászlobogót, a magyar és az európai zászlókat félárbócra eresztik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Komoly szigorítás jöhet a műszaki vizsgáknál, az autókat, furgonokat és motorokat is érintené az új uniós szabályozás
A cél a balesetek és a környezetszennyezés csökkentése. A tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.


Az Európai Bizottság olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely jelentős változásokat hozhat a járművek műszaki vizsgáztatásában, nyilvántartásában és közúti ellenőrzésében – írja a Portfolio.

A cél az, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabbá váljon a közlekedés okozta környezetszennyezés elleni fellépés.

A tervek alapján

évente kötelező műszaki vizsga várna minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra. Emellett megszűnne a jelenlegi kivétel a motorkerékpárok esetében is:

a 125 köbcentiméter feletti motorokra szintén kötelező lenne a rendszeres vizsgálat. A bizottság indoklása szerint „a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki”.

A javaslat technológiai fejlesztéseket is tartalmaz. Az új járműtípusok – különösen az elektromos autók – esetében célzott ellenőrzések bevezetését írná elő. Vizsgálnák többek között a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is szigorítást terveznek: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járműveknél.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítására is kitér a javaslat. Ennek érdekében minden szervizelés és javítás során rögzíteni kellene a kilométeróra állását, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának. Ezek az adatok más uniós tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válnának például akkor, ha egy járművet újra kell regisztrálni.

A tervezet szerint a rendszer digitalizációja is fontos szerepet kap.

Bevezetnék az egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket, valamint összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartásait.

A jövőben lehetőség nyílna arra is, hogy az ideiglenesen másik országban tartózkodó járművezetők ott végezzék el a műszaki vizsgát, az eredményt pedig ideiglenes tanúsítvány formájában elfogadnák.

A bizottság számításai szerint a tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.Az Európai Bizottság olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely jelentős változásokat hozhat a járművek műszaki vizsgáztatásában, nyilvántartásában és közúti ellenőrzésében – írja a portfolio.hu. A cél az, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma, valamint hatékonyabbá váljon a közlekedés okozta környezetszennyezés elleni fellépés.

A tervek alapján évente kötelező műszaki vizsga várna minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra. Emellett megszűnne a jelenlegi kivétel a motorkerékpárok esetében is: a 125 köbcentiméter feletti motorokra szintén kötelező lenne a rendszeres vizsgálat. A bizottság indoklása szerint „a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki”.

A javaslat technológiai fejlesztéseket is tartalmaz. Az új járműtípusok – különösen az elektromos autók – esetében célzott ellenőrzések bevezetését írná elő. Vizsgálnák többek között a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is szigorítást terveznek: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járműveknél.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítására is kitér a javaslat. Ennek érdekében minden szervizelés és javítás során rögzíteni kellene a kilométeróra állását, amelyet egy nemzeti adatbázisban tárolnának. Ezek az adatok más uniós tagállamok hatóságai számára is elérhetővé válnának például akkor, ha egy járművet újra kell regisztrálni.

A tervezet szerint a rendszer digitalizációja is fontos szerepet kap. Bevezetnék az egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket, valamint összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartásait. A jövőben lehetőség nyílna arra is, hogy az ideiglenesen másik országban tartózkodó járművezetők ott végezzék el a műszaki vizsgát, az eredményt pedig ideiglenes tanúsítvány formájában elfogadnák.

A bizottság számításai szerint a tervezett változások 2026 és 2050 között akár 7 ezer ember életét menthetik meg, és 65 ezer súlyos sérülés elkerüléséhez járulhatnak hozzá.

Forrás: 24.hu, Portfolio


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Az USA alelnöke húsvétkor a Sixtus-kápolnában is járt, az itt készült fotó nagy vihart kavart
JD Vance a húsvéti hétvégén látogatott a Vatikánba, ahol szigorúan tiltott dolgot tett a fiával közösen, miközben Michelangelo híres mennyezeti freskóját nézte.


JD Vance, az Egyesült Államok alelnöke húsvétkor a Vatikánba látogatott, ahol több fontos személlyel is találkozott. Köztük volt Ferenc pápa is, akivel alig néhány órával a 88 éves egyházfő április 21-i, húsvéthétfői halála előtt beszélt.

Vance – aki felnőttként lett katolikus – tisztelettel emlékezett meg a pápáról. Közben viszont

egy róla készült fotó is elterjedt a neten, amelyet a Sixtus-kápolnában készítettek, miközben fiával Michelangelo híres mennyezeti freskóját nézte.

Sokan dicsérték a képet a közösségi oldalakon. Egy hozzászóló például így fogalmazott: „epikus pillanat”, majd hozzátette: „Micsoda különleges módja ez a húsvéti hétvége eltöltésének.”

Többen viszont élesen kritizálták. Valaki azt írta: „Ez a fotó olyan, mintha bemutatnál Istennek.” Egy másik komment szerint Vance-nek „nincs tisztelete”.

A Vatikán hivatalos szabályzata szerint a Sixtus-kápolnában tilos bármilyen formában fotót vagy videót készíteni. A weboldalukon ez szerepel: „A Sixtus-kápolnában tilos bármilyen elektronikus eszközzel fényképezni vagy filmezni. A biztonsági személyzet jogosult arra, hogy jelenlétükben azonnal töröltessék a szabályszegő módon készült felvételeket.”

A múzeumok más részein a mobiltelefon használata megengedett, ha le van némítva, de a kápolnában még ez is tilos. A látogatóknak teljes csendben kell maradniuk, „a hely szentsége iránti tiszteletből”.

A szigorú szabályok célja Michelangelo lenyűgöző festményének megóvása. A freskót a művész 1512-ben, 36 évesen fejezte be. A több mint 300 alakot ábrázoló mű bibliai történeteket jelenít meg a Teremtés könyvéből – például Ádám teremtését, az özönvíz utáni bukást és az Utolsó ítéletet. A mennyezeten próféták és szibillák is láthatók, akik a Messiás eljövetelét hirdetik.

A Sixtus-kápolna emellett a konklávé színhelye is, ahol a bíborosok titkos ülésen választják meg az új pápát.

A képet valószínűleg egy hivatalos Fehér Házi fotós készítette, ami arra utal, hogy előzetesen engedélyezték. Hasonló fotók már más amerikai vezetőkről is készültek, például Michelle Obamáról 2009-ben, amikor a kápolnát látogatta.

Russell Crowe és Jason Momoa is osztott meg képet a Sixtus-kápolnából.

Forrás: Unilad


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Fotó: Leeresztett ifjabb Mészáros Lőrinc Ferrarijának gumija, egy felcsúti benzinkúton pumpálta fel
A jelenetről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő posztolt fotót. Szerinte 100-120 millióba került egy ilyen járgány.


Hadházy Ákos Matolcsy Ádám és Rogán Antal feleségeinek luxuséletmódja után most ifjabb Mészáros Lőrinc luxusautójáról posztolt

„Ifjú Mészáros Lőrinc a felcsúti benzinkúton pumpálja a Ferrari 488 kerekét. Egy újabb jelölt, akire a luxizós Lázár gondolhatott, amikor luxizó NER-kullancsokról beszélt. És egy újabb kép a magyar elitről”

– írja a Facebook-oldalán a független országgyűlési képviselő, aki fotót is posztolt a jelenetről.

„A típus árát nem tudom belőni, használt hirdetések szerint 100-120 millióért már Ön is vehet ilyenből 8-10 éves példányt”

– jegyezte meg Hadházy.


Link másolása
KÖVESS MINKET: