A lucernásban rohad a HM kiállítási darabnak szánt repülőgépe
Beleragadtak a földbe egy repüléstörténeti alapítvány gépei a NER kedvenc repülős cégének bázisán – írja a 24.hu. A Fly-Coop szerint jogtalanul tárolják náluk a katonai repülőket, az alapítvány viszont azt állítja: teljesíthetetlen feltételeket támasztottak velük szemben.
– mondta a portálnak Horváth István, az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány elnöke.
Az egykori magyar légierő öregfiúk csapatából verbuválódott alapítvány 2023 tavaszán állapodott meg a Fly-Coop Kft. vezetésével, és a hosszú távú együttműködés reményében a csehszlovák gépet átszállították Kadarkútra, ahol a cég egy kisebb, füves repteret tart fent.
A projektet akkor Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter is támogatta, sőt, a saját keretéből kétmillió forintot adott a gép elszállítására. A 24.hu cikkében azonban megjegyzi: az adakozó kedvvel összefügghet, hogy a gép egykor abban a cseh Aero Vodochody gyárban készült, amely néhány éve magyar többségi tulajdonba került, és egy ideig Szalay-Bobrovniczky volt a vezérigazgatója, valamint (egy holdingon keresztül) az egyedüli részvényese.
A Fly-Coop sem feltétlenül ismeretlen a magyar közéletben: helikoptereztette a főváros és a Nyírség között Rogán Antalt és akkori feleségét, majd később más, a kormányoldalhoz kötődő figurákat is.
A Fly-Coop ősszel felszólította az alapítványt a gépek elszállítására, de nem biztosított megfelelő körülményeket a hadianyagként nyilvántartott járművek szakszerű szétszereléséhez. Ezután a gépet az alapítvány tudta nélkül egy lucernásba vontatta, ahol a kerekei mélyen a talajba süllyedtek.
Az ügy rendőrségi nyomozásig fajult, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum pedig felmondta a haszonkölcsön-szerződést, és követeli az Albatros visszaszállítását Szolnokra.
Eközben a történelmi repülőgép a mezőn vesztegel, kitéve az időjárás viszontagságainak.