Feketelista: ezek a legveszélyesebb útszakaszok Magyarországon
Összesen 168 darab rendkívül veszélyes baleseti gócpontot sorol fel egy nemrég elkészült, minden korábbinál részletesebb lista. A Vezess.hu közölte a problémás útszakaszok élmezőnyét.
Gigantikus kutató-elemző munkát végzett a Magyar Közút Zrt. (MK) a közelmúltban: a 2017 eleje és a 2019 vége közötti baleseti statisztikák alapján feltárta és sorba rakta Magyarország 30 ezer kilométernyi közúthálózatának leginkább problémás szakaszait.

Az MK magyarázata szerint az ún. baleseti góchelyek olyan útszakaszok, ahol a balesetek száma szerint „valamilyen probléma van a közút geometriai kialakításával, az érvényben levő forgalomszabályozással (közúti jelzésekkel), vagy az út környezetével”.
Az alábbi táblázatok jobboldali hasábjában az adott úton történt halálos, súlyos és könnyű balesetek száma, valamint a „súlyozott balesetszám” összesített adata szerepel. Ez utóbbi magyarázata az, hogy minden egyes személysérüléses baleset rendelkezik egy ún. súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.
A feketelistát a 82-es út egyik szakasza vezeti, majd egy különösen sok súlyos balesetet eredményező, külterületi út következik Komárom megyéből, a harmadik pedig meglepő módon az M7-es egyik része.
Megye | Útszám | Szelvény | ||
1. | Veszprém | 82 | 25-26 | 54 eset |
2. | Komárom-E. | 1119 | 17 | 48 eset |
3. | Fejér | M7 | 62-63 | 42 eset |
4. | Komárom-E. | 117 | 5-6 | 36 eset |
5. | Baranya | 6 | 203-204 | 36 eset |
6. | Heves | 25 | 21-22 | 36 eset |
7. | Fejér | 7201 | 3 | 32 eset |
8. | Győr-M.-S. | 83 | 63 | 32 eset |
9. | Pest | 51 | 21-22 | 30 eset |
10. | Veszprém | 70 | 2 | 30 eset |
Megye | Útszám | Szelvény | ||
11. | Hajdú-Bihar | 33 | 108 | 30 eset |
12. | Jász-N.-Sz. | 4206 | 2 | 30 eset |
13. | Hajdú-Bihar | 33 | 108 | 28 eset |
14. | Győr-M.-S. | 83 | 62-63 | 28 eset |
15. | Győr-M.-S. | 1 | 125 | 28 eset |
16. | Heves | 21 | 2 | 28 eset |
17. | Baranya | 57 | 40 | 28 eset |
18. | Heves | 25 | 4-5 | 28 eset |
19. | Somogy | 7 | 114 | 28 eset |
20. | Hajdú-Bihar | 4 | 209 | 26 eset |
„A legveszélyesebb góchelyeken már megtörténtek a beavatkozások, illetve a nagyobb volumenű átépítésekhez szükséges tervezési munkákat is előkészítettük” – nyilatkozta a Közútkezelő a Vezess.hu-nak.
Konkrétan 11 helyszínen kezdték el a csomópontok jelzőlámpás forgalomirányításának kiépítését, vagy a meglévő forgalomszabályozás fejlesztését. 16 helyszínen végeztek kisebb beavatkozásokat (burkolatprizmák telepítése, burkolat érdesítése, sebességmérők telepítése, figyelmeztető villogók alkalmazása stb.). Valamint 25 helyszínen megerősítették a jelzésrendszert, például figyelemfelhívó táblázással, valamint burkolati jelek felfestésével.
A következő 2019-es év pedig a második legrosszabb adatot hozta (16 627), amióta az ORFK statisztikusai elkészítik évről évre az adatokat. Ebbe a rendkívül kedvezőtlen helyzetbe robbant be tavaly a járvány, amely különösen a tavaszi korlátozások idején látványos forgalomcsökkenéssel járt az utakon, ami éves szinten is határozottan mérsékelte a balesetszámot (13 745).