Ezért volt szomorú reggel Szijjártó Péter? Újabb szankciókat hozott Oroszországgal szemben az EU
Újabb szankciókról döntött az EU orosz, kínai és észak-koreai természetes és jogi személyek ellen – írja az MTI. Ezzel az Európai Unió Tanácsa hétfőn jóváhagyta az Oroszország elleni 15. szankciós csomagját. A szankciós listán kínai vállalatok és észak-koreai tisztségviselők is szerepelnek.
Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter hétfő délelőtt, még a szankciókról szóló közlemény előtt kétszer is posztolt a közösségi oldalára. Mindkét posztban hangot adott az elégedetlenségének, amiért Ukrajnát támogatja az EU abban, hogy tovább harcoljon az orosz megszállás ellen. A második posztban egy szomorkás emoji kíséretében például ezt írta a miniszter:
Kaja Kallas, az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselője a szankciókról nyilatkozva azt mondta: az újabb csomag célja „az orosz hadigépezet, valamint azon – mások mellett kínai – vállalatok meggyengítése, amelyek lehetővé teszik az ukrajnai háború folytatását”.
A szankciók a többi között a kijevi Ohmadit gyermekkórház elleni rakétatámadást elkövető katonai egységet, energiaipari vállalatok felső vezetőit, valamint az ukrán gyermekek deportálásáért felelős személyeket érintik, illetve két észak-koreai tisztségviselőt.
A listára a vállalkozások közül elsősorban az orosz védelmi iparral együttműködő cégek kerültek fel, illetve olyan hajózási társaságok, amelyek a gyanú szerint részt vesznek az orosz nyersolaj és olajtermékek tengeri szállításában, „fontos bevételekhez segítve ez által az orosz kormányt”.
A mostani szankciós csomag első alkalommal ró ki teljes körű szankciókat – egyebek között utazási tilalmat, vagyoni eszközök befagyasztását – olyan kínai személyekre, akik „drón -és mikroelektronikai alkatrészekkel támogatják Oroszország Ukrajna elleni háborúját”.
Emellett a Tanács újabb 52 hajót vett fel a kikötőkbe való belépési tilalommal sújtott hajók listájára, köztük olyan, nem EU-tagországokban bejegyzett tartályhajókat, amelyek az úgynevezett orosz "árnyékflotta" – azaz adatszolgáltatás és szakhatósági ellenőrzés nélkül közlekedő hajók – részét képezik, és megkerülik az olajár-korlátozási mechanizmust.