Már a nyolcvanas években megvolt a világ első sofőr nélkül is működő autója
Már megjelentek az autonóm vagy önjáró, sofőr nélkül közlekedő kocsik, elég csak a Teslára vagy a Googel kísérleteire gondolni.
De azt nem sokan tudják, hogy már évtizedekkel ezelőtt megkezdődött a sofőr nélküli autók fejlesztése. Német kutatók egy csoportja Ernst Dickmanns vezetésével ugyanis az 1980-as években olyan kocsit fejlesztett, amely képes volt egyedül közlekedni.
Sőt: az 1960-as években a Stanford Egyetem kutatói már készítettek olyan eszközt, amely képes volt önállóan elindulni és megállni, illetve az akadályokat kikerülni, a japánok pedig az 1970-es években teszteltek olyan járművet, amely egyedül, vezető közreműködése nélkül tette meg 50 métert.
De kétségkívül a most 82 éves német tudós találmánya tekinthető az első autonóm kocsinak.
#SelfDriving cars aren't as new as they may seem. In 1986, Ernst Dickmanns and his team of German engineers developed the first autonomous vehicle. @politico takes you on a trip down memory lane: https://t.co/hXs68SI53h pic.twitter.com/zdqtorOFMw
— Cepton (@ceptontech) 2018. július 24.
A kamerákkal és érzékelőkkel felszerelt autót - jobban mondva furgont - hálózatba kötött számítógépek vezérelték. Az első autonóm kocsi még csak az egyetemi pályán mehetett, 1986-ban, a következő évben pedig egy még át nem adott autópályán tesztelték, 90 kilométer/órás sebességgel haladt.
Miután az idő tájt a maihoz képest hihetetlenül lassúak voltak a számítógépek, alacsonyabb volt az adatok számításának sebessége, Dickmanns olyan technikát alkotott meg, amely anélkül becsülte meg a térbeli helyzetet és a sebességet, hogy ehhez a korábban rögzített képeket tárolnia kellett volna.
The man who invented the self-driving car (in 1986) https://t.co/4pqmmGVKyd
— Osowo IAM (@OsowoIAM) 2018. július 28.
Long before Big Tech got behind the wheel, Ernst Dickmanns unleashed a driverless Mercedes onto the roads of Europe.#technology #tech #AI #ArtificialIntelligence #ML #MachineLearning #startup #Science pic.twitter.com/98h1HTM2FS
1994-ben mehetett először sofőr nélküli autó a forgalomban, Dickmanns járműve Párizsban tett meg néhány kilométert. a valódi forgalomba.
Az S Mercedes-e pedig 1995-ben 1678 kilométert tett meg autópályán Münchenből Dániába, 180 kilométer/órás sebességgel, és kb. 150 kilométeres távon sofőr nélkül ment.
First autonomous driving - Ernst Dickmanns’ VaMoRs Mercedes Van (1986-2003) https://t.co/gIAokLQwG8 #googlecar pic.twitter.com/cAfTBKtLHH
— Dr. Heinrich Heindl (@HeinrichHeindl) 2016. december 23.
Ebben az első típusban egyébként a biztonság kedvéért még minden alkalommal sofőr ült, azért, hogy közbeavatkozhasson, ha bármilyen váratlan esemény történik.
De akkor is a legelső autonóm kocsinak tekinthető, amely a 2000-es évekre feledésbe merült.