KULT

„Annyi minden elfért egy életben, most pedig kopogtat a harmadik világháború lehetősége” – Interjú Spáh Dáviddal

A Familia Kft. egykori sztárja elmondta, sosem tartotta magát gyerekszínésznek, mesélt arról mi késztette regényírásra, és mit gondol a nyolcvanas évek és a jelen kapcsolatáról.


A közelmúltban jelent meg Spáh Dávid első, Még egyszer című regénye a Libri Kiadónál. Úgy gondolom, a könyv sok kortársamban ébreszt nosztalgiát, mivel gyerekkorunkba, a 80-as évekbe repít.

– Láttunk már színészként, aztán valahogy megbékéltünk a gondolattal, hogy a kamera másik oldalára álltál, például A séf meg a többiek című sorozatot is te rendezted Anger Zsolttal közösen. Most pedig egyszer csak regényt adsz ki. Hogy van ez?

– Nem olyan hektikus vagy hisztérikus ez a részemről, mint ahogy hangzik. Mikor legutóbb sorozatot csináltam az RTL-nél, akkor már dolgoztam ezen a könyvön. Ezek a dolgok átfedik egymást. A mi szakmánkban nem nagyon csinálhat csak egyvalamit az ember. Színésznek soha nem tartottam magamat.

A gyerekszínész és a színész távolról sem ugyanaz a fogalom.

Az utóbbinak jó esetben egy pontosan kitanult mestersége van, az előbbi pedig akkor jó, ha csak létezik, és meg sem próbál szerepelni. Egyébként ez a regény is összefügg a filmrendezéssel, mert eredetileg forgatókönyv tervet kezdtem írni, ez hízott aztán regénnyé.

– A regény nagyon filmszerű, abszolút el tudnék képzelni belőle filmváltozatot is. Van ilyen törekvés?

– Részemről van. A könyv a majdani producereknek is jó mérőeszköz lehet arra, hogyan rezonál a közönség a történettel.

– Rendezőként talán jobban ismered a megfelelő csatornákat és az előkészítő munkában is jobban ki tudod venni a részedet, mint más írók.

– Szakmai szinten igen, de csatornákat nem ismerek.

– Azt gondolná az ember, hogy egy gyakorló rendező azért csak kapcsolatban van producerekkel...

– Igen, de nagyon másról beszélünk, amikor egy ilyen alkotás fejlesztéséről és legyártásáról van szó, mint azoknál az – elsősorban kereskedelmi céllal létrejött – produkcióknál, amelyekben van szerencsém dolgozni.

– Bevallom, amikor először kezembe vettem a könyvedet, voltak előítéleteim, hiszen manapság boldog-boldogtalan könyvet ír. De aztán elolvastam a fülszöveget, hogy miről szól a könyv, és azonnal elkezdett érdekelni. A történet lényege, hogy a főszereplő kap egy esélyt az élettől, hogy átértékelje, bizonyos mértékig újraélje és megváltoztassa az életét. Adja magát a gondolat, talán onnan jött az alapötlet, hogy szeretnéd újraélni az életedet, vagy legalábbis bizonyos aspektusait megváltoztatni.

– Nyilván van egy ilyen vetülete. Már csak azért is, mert amikor hozzáláttam az íráshoz, akkor lettem negyven éves, ami még a kevésbé hiú férfiaknak is megrázó tud lenni. Hát még az én számomra.

A könyvem igazából azt az élményt próbálja feldolgozni, amikor az ember végleg elfogadja, hogy felnőtt, vége a gyerekkornak.

Nem gondol saját magára gyerekként, olyan valakiként, aki az élete elején járna, sőt. Ilyenkor visszagondol az élete sorsfordító pillanataira és úgy érzi, most tudja igazán, mit kellett volna akkor tennie. Bennem az a kérdés fogalmazódott meg, hogy mi lenne, ha ez megtörténhetne.

– Kicsit nekem olyan ez a könyv, mintha egyszerre szeretnél kulcsregényt írni a mai korról és a 80-as évekről, a gyerekkorunkról. Én ugyan 4 évvel idősebb vagyok, de mondhatjuk, hogy ugyanabban a korban nőttünk fel.

– Ez a történet összefüggéseiből adódik. Nem volt célom belemerítkezni valamiféle 80-as évek nosztalgiába. Amúgy sem vagyok híve a nosztalgiának. Azt gondolom, hogy nagyon sok minden a 80-as években dőlt el. A ma gazdaságilag meghatározó nemzedék, az én nemzedékem életét nagyon meghatározta a rendszerváltás előtti utolsó évtized és a rendszerváltás maga is.

A kapitalizmus, az európai egység gondolata, és aztán az ezzel kapcsolatos szkeptikusság úgy, hogy a szocializmusból indulunk és minket még kisdobossá avattak, téged szerintem még úttörővé is.

Annyi minden elfért egy életben, most pedig kopogtat a harmadik világháború lehetősége...

Nagyon nehéz úgy beszélni a jelenről, hogy ezeket az időszakokat nem emlegetjük föl.

– Kaptál visszajelzést olyan fiataltól, aki nem élt még akkoriban, hogy mennyire tudta megérteni, megélni a 80-as éveket a regény segítségével?

– Nem tudom, hogy szerkezeti vagy nyelvi fogásnak minősül-e az a bizonyos zárójelezés, amit a regényben használok. Ebben többször felhívom a figyelmet rá, hogy tessék használni a Google-t. Nálam 10-15 évvel fiatalabb olvasóktól kaptam olyan visszajelzést, hogy megfogadták a tanácsot és ennek köszönhetően felfedeztek dolgokat, amik persze inkább a szüleik életét érintik, mint a sajátjukat. Próbáltam elmenni addig a határig, ahol még befogadhatóak ezek az ismeretmorzsák. Viszont úgy gondolom, hogy a könyv hangja az abszolút mai.

– A történetet a főszereplő meséli, aki sok tekintetben hasonlít rád. Hasonló korú, hasonló foglalkozású is. Mennyire jelentett nehézséget megkülönböztetni az ő hangját a te saját hangodtól?

– Sokkal modorosabb hangra törekedtem. Olyan hangot választottam, amit magamban nem tolerálnék. Az arrogancia, az önutálat folyamatos hangoztatása, ami valójában egy folyamatos nyafogás...

Azt hiszem, próbáltam a saját személyiségemnek egy olyan torz változatát előállítani, ami már messze nem én vagyok, de sokkal érthetőbb, ugyanakkor elég komplex élményeket lehetett feldolgozni a segítségével.

– Egy interjúban azt mondtad, írásfüggő lettél. Ez azt jelenti, hogy már dolgozol újabb regényen?

– Igen. Amikor befejeztem a Még egyszert, akkor már tudtam, hogy elő fogok venni egy történetet, amit jó tizenöt évvel ezelőtt vázoltam fel. Most ezzel kezdtem el foglalkozni. Vannak akadályai, ami miatt még nem tudom, ezzel fogok-e kijönni, de van egy másik tervem is, ami ugyanolyan érdekes és nagyon foglalkoztat. Tehát tulajdonképpen az a probléma, hogy legalább két dologgal foglalkozom a mindennapi munkám mellett, és el kell döntenem, mire szánom a következő egy-két évet.

De ez alighanem irigylésre méltó probléma.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: