Akár ki is vonulhat a Revolut Magyarországról, ha ez bekövetkezik
Elenyésző lehet az esélye annak, hogy bármelyik fintech is részt vesz a magyar ATM-kampányban, ugyanakkor ha az érdekei ezt kívánják, akkor nem elképzelhetetlen - írja az Economx.hu.
A kormány legutóbbi döntése szerint a bankoknak kétezer új ATM-et kell telepíteniük az országban. Emellett csökkenteniük kell az ügyfelekre hárított költségeket, például a számlavezetési díjakat is. Ez a lépés több milliárd forintba kerül a szektornak.
Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára szerint az MNB bankjegyrendelete alapján a fintech cégeknek is részt kellene venniük az ATM-programban. Horváth Balázs, a RowanHill Digital vezetője viszont úgy látja, hogy a Revolut és a Wise más EU-s országban bejegyzett vállalatként szolgáltat Magyarországon, uniós licensz alapján. Szerinte emiatt nem egyértelműen kötelezhetők arra, hogy bekapcsolódjanak a kampányba.
Horváth úgy fogalmazott, a neobankok nem a magyar piacra építik a termékeiket, hanem azt kapjuk tőlük, ami máshol már működik. Szerinte ezek a cégek digitális szolgáltatásokat építenek, így nem érdekeltek az ATM-hálózatban. Ugyanakkor ha az érdekeik úgy kívánják, akkor megteszik, ahogy a Revolut is tette más uniós országokban.
A szakértő azt is elmondta, hogy ezek a cégek próbálnak jó viszonyt ápolni minden ország jegybankjával, hogy elkerüljék a fogyasztóvédelmi fellépéseket vagy jogi retorziókat. „De a nap végén azért a költség-haszonszámítás alapján fognak dönteni.”
A RowanHill Digital alapítója szerint a sikeres neobankok azért működnek hatékonyan, mert modern, cloud based IT-megoldásokat használnak, és olcsó a működésük. Emellett a méretgazdálkodás is fontos tényező. A magyar felhasználók azért kapják meg olcsón a szolgáltatásokat, mert a cégek a nagyobb piacokra fejlesztenek.
Horváth szerint
Ugyanakkor mostani jelenlétük is pozitívan hat a piacra, mert ösztönzik a digitalizációt és fejlesztik a mobilbanki alkalmazásokat.
A szakértő szerint ha a neobankok leánybankot vagy fiókot nyitnának hazánkban, azzal nőnének az üzemeltetési költségeik. „Fiók, ügyfélszolgálat, kötelező jelentéskészítés, bizonyos szempontok szerinti auditkötelezettség önmagában a helyi létszám megtöbbszörözését jelenti” - fogalmazott a szakértő. Szerinte bár látszik a Revolut magyar operációjának fejlesztése, de „a pillanatnyilag futó három darab álláshirdetésük nem a jelentős létszámbővítési tervekről árulkodik.”
A Revolut és a Wise olyan felhasználói csoportokat szolgál ki, akiknek megéri a használatuk. A Revolut különösen népszerű a 18 év alattiak és a huszonévesek körében. Horváth úgy látja, ezek a felhasználók egyre kevésbé mennek be hagyományos bankfiókba, főleg ha fejlődik a termékkínálat. Ez azonban csak addig igaz, amíg a fiatalok nem jutnak el olyan élethelyzetbe, ahol például lakáshitelt kell felvenniük.
A szakértő szerint az is probléma, hogy egyéni vállalkozók vagy mikrovállalkozások nem tudnak Revolut-számlát hivatalosan használni, mert a számlának nincs magyar IBAN-ja, és így a NAV nem lát rá. Hitelezésre sem alkalmas.
– mondta Horváth Balázs.