A világ leghíresebb erotikus festménye is magyar tulajdonban volt
Az arisztokrácia néhány kiemelkedő alakja világhírű műgyűjteményeket hozott létre Budapesten a Monarchia utolsó két évtizedében. Ilyen művész gyűjtő volt báró Hatvany Ferenc, Hatvany Lajos öccse is, aki hihetetlenül értékes műalkotásokat birtokolt egykor. A Kieselbach Galéria Elveszett Örökség című új tárlatán mi már megismerhettük az alábbi festmények kalandos történetét.
Paul Cézanne: Csendélet almákkal, 1893-94

A kifinomult ízléséről és tengernyi vagyonáról híres festő-gyűjtő, báró Hatvany Ferenc 1910 körül vásárolta meg a híres Cézanne festményt a kor egyik legjelentősebb műkereskedőjétől, a berlini Paul Cassirertől. Mivel Hatvany
előszeretettel festette le lakhelyének egyes részleteit, így képet kapunk arról is, hol helyezte el az értékes műalkotást otthonában.

Balra a Cézanne, jobbra Hatvany Ferenc 1910 körül készült enteriőrfestménye
1912-ben a fergeteges kölni Sonderbund kiállításon még az ő tulajdonaként szerepelt a kép, de pár évvel később túladott rajta. A festményt végül 1996 tavaszán került mai helyére, a Los Angeles-i Getty Centerbe. A múzeum 25 millió dollárt fizetett ki az anonim, svájci tulajdonosnak, ami a mai árfolyamon számolva körülbelül: 6,6 milliárd forint volt.
Hatvany minden bizonnyal egy másik rendkívül értékes festmény vásárlása vagy cseréje kényszerítette az eladásra. Az sem kizárt, hogy az alábbi alkotás egetverő árába számította bele:
Édouard Manet: A Folies Bergeres bárja, 1882

Hatvany az első világháború éveiben vásárolta meg Manet főművét, szintén Cassirertől horribilis 60 ezer márkás áron (mai árfolyamon kb. 9,6 millió forint). Annak ellenére, hogy a magyar gyűjtő imádta a képet, mégis viszonylag hamar meg kellett válnia tőle.
Hatvany ugyanis Párizsban elbüszkélkedett a legendás műkereskedőnek, Bernheimnek a Manet-gyöngyszem megszerzésével, aki erre
magából kikelve bizonygatta, hogy a kép valójában az ő tulajdona,
csak bizományba adta Cassirernek aki „elfelejtett” vele elszámolni. A dolog tisztázását nehezítette az is, hogy Cassirer a háború után tönkrement és öngyilkos lett. Hatvany tehát jobbnak látta mihamarabb eladni a remekművet. Samuel Courtauld vette meg 1925-ben 50 ezer fontért (mai árfolyamon 17 millió forint). A képet ma szintén Londonban, a Courtauld Institute of Art-ban tekinthetjük meg.
Gustave Courbet: Az élet eredete, 1866

A világ talán leghíresebb erotikus festménye szintén Hatvany tulajdonában volt egykor. Courbet-t a festmény elkészítésére Khalil Bey oszmán diplomata kérhette fel. Miután a nagykövet szerencsejátékon elvesztette vagyonát, A világ eredete több magángyűjtő tulajdonában is megfordult. Idővel Bernheim-Jeune műkereskedőhöz került, aki jó érzékkel, az eladhatóság érdekében egy dobozba rejtette a festményt, melynek tetejére egy másik, semmit sem sejtető Courbet-tájképet applikált.
E sajátos együttest Hatvany 1910-ben vásárolta meg. Fedlapját később eladta sógorának, de az ily módon kiszabadult pikáns festményt sem mutogatta mindenkinek.
Csak akkor vette elő a szekrényből, amikor a társaságában lévő serdülő ifjak erre kérték,
s természetesen csak az után, hogy a család hölgy tagjai elhagyták a házat, vagy visszavonultak a női szalonba.
A második világháború idején a bombázásoktól tartva a báró banki letétbe helyeztette a képet. A szovjet csapatok azonban lefoglalták, és magukkal vitték Hatvany gyűjteményét is. 1947-ben Hatvany emigrálásakor a szovjetek megengedték, hogy egy műtárgyat magával vigyen, ő pedig A világ eredetét választotta. Később a festményt 1,5 millió frankért vásárolta meg Jaques Lacan pszichiáter és felesége, 1995-ben a párizsi Musée d’Orsay gyűjteményébe került, ahol ma is láthatjuk.
KÖNYV ÉS KIÁLLÍTÁS
Elveszett örökség - Báró Hatvany Ferenc, A művész gyűjtő
Kieselbach Galéria nemrég megnyílt kiállításán bemutatkozik Molnos Péter legújabb, Elveszett örökség című kötete, amely megidézi a magyar műgyűjtés aranykorát. A hozzá kapcsolódó tárlat pedig nem csupán báró Hatvany Ferenc művész és gyűjtő festői életművét mutatja be, hanem megismerhetjük az egykor világszerte csodált Hatvany-gyűjteményt, létrejöttének és drámai felbomlásának izgalmas történetét is.
A kiállításon ráadásul „körberepülhetjük” a fényűző hatvani kastélyt. Sőt részt vehetünk egy virtuális tárlatvezetésen is a legendás Hatvany-villa termeiben, ahol egykor El Greco, Tintoretto, Degas, Renoir és Manet remekművei díszítették a falakat.
A kiállítást november 26-ig nézheted meg a Kieselbach Galériában, részletek a A galéria honlapján
Ha esetleg nem tudsz elmenni, vagy nem tudsz betelni a kiállítással, ezen a LINKEN otthonról is bejárhatod a kiállítást.
Videó: Betekintés – Hatvany Ferenc otthona
.
Forrás: Kieselbach.hu, Wikipédia