HÍREK
A Rovatból

979 év alatt térülne meg Magyarországnak a Budapest-Belgrád vasútvonal

A tényfeltáró írás a helyszínről tudósít arról, mennyibe is fog kerülni a magyar adófizetőknek a felújítás, és hogy mi értelme van valójában az egésznek.


Ha a legoptimistább verziót nézzük, akkor is csak évi 2,1 millió eurót, azaz 766 millió forintot fialhat a magyar államnak a Budapest–Belgrád-vasútfelújítás, így mai áron 979 év alatt van esély a megtérülésére – ez derül ki az Investigate Europe újságíróinak oknyomozó cikkéből, amely a Telexen jelent meg.

Az újságírók Budapesttől a görögországi Pireusz kikötőjéig járták végig az útvonalat, amelyen az áruszállító tehervonatok járnak majd. A Budapest–Belgrád vasútfejlesztési projekt egy sokkal nagyobb terv része, amely a kínaiak európai terjeszkedését segítené elő szerintük.

A projekt összköltsége körülbelül 1400 milliárd forint körüli, amiből 750 milliárdnyira becsülik mostani áron a 160 kilométeres magyar szakasz költségét. A beruházás 85 százaléka kínai állami hitelből valósulna meg, ennél többet sajnálatos módon nem tudni róla, mert tíz évre titkosították a hitelszerződést.

A szerbek nem ilyen titkolózóak, az ő adataikból az derül ki, hogy a saját, 183 kilométeres szakaszukat 610 milliárd forintból építik meg, azaz Szerbiában kilométerenként 1,4 milliárd forinttal lesz olcsóbb a projekt, mint a magyar szakaszon.

A Belgrád és a harmadik legnagyobb szerb város, Niš közötti 230 kilométeres szakasz ára 657 milliárd forint, ennek mintegy a harmadát állja az EU. Ez félmilliárd forinttal lesz olcsóbb kilométerenként, mint a Belgrádtól északra lévő, és közel kétmilliárddal kerül kevesebbe kilométerenként, mint a magyarországi szakasz.

Megemlítik azt is, hogy az Európai Bizottság vizsgálatai miatt kétszer kellett kiírni a közbeszerzést a felújításra, de a siker nem maradt el, hiszen a közbeszerzés nyomán a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., valamint a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. nyerte el.

Az alvállalkozók közt felbukkan természetesen három további Mészáros-érdekeltség, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. A kínai alvállalkozók közt sok olyan cég van, amellyel az amerikaiak már évek óta hadakoznak, ilyen például a ZTE és a Huawei is.

Régen a 150 éves egysínes pályán az Orient Expressz járt, de az utóbbi időben elég kevés utas tartott Budapestről a szerb főváros felé, elvileg tehát volt értelme a felújításnak, de nem feltétlenül a hatalmas utasszám miatt. Kicserélik a síneket, és második sínpárt is fektetnek 343 kilométer hosszan, teljesen villamosítják a vonalat, és 3,5 óra alatt lehet majd eljutni Belgrádba, ha valaha is elkészül.

Palkovics László miniszter nem olyan rég azt jósolta, hogy 2025-re kész lesz a beruházás, igaz, ezt árnyalja az a tény, hogy lényegében még semmi nem történt a magyar szakaszon, főleg úgy, hogy időközben a szerbek már felújítottak egy hosszabb részt.

Sokan mondják azt, hogy

"klasszisokkal olcsóbban ki lehetne úgy pofozni a pályát, hogy azon a tehervonatok kényelmesen futhassanak, néhány részen pedig meg lehetne úgy csinálni, hogy előzhessen a gyorsabb személyvonat." Emellett azt is megemlítik, hogy nem az optimális vonalon futnak majd a szerelvények, így a személyszállítás elenyésző lesz, és inkább a teherszállítás miatt épül majd a vonal.

Kik járnak jól? Természetesen a Fidesz-közeli Mészáros-cégek, a kínaiak, más nemigen. A cikk szerint legnagyobb vesztesek a magyar adófizetők: talán a harmadik évezred végére térül meg a befektetésünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán Viktor úgy van vele, hogy ha nem lehet az övé és az oligarcháké az uniós pénz, akkor inkább senkié ne legyen
Szerinte minden magyarnak az az érdeke, hogy a Tisza Párt nyerje a következő választást, és hazahozza a hazánknak járó uniós pénzeket.


Az uniós pénzekről posztolt Magyar Péter. A Tisza elnöke nem sokkal azután tette ki bejegyzését, hogy a kormánypárti médiumok többszöri kérdésére Gulyás Gergely a kormányinfón elmondta: szerinte a párt EP-képviselője, Kollár Kinga nem a magyarok érdekeit nézi, és korábbi kijelentései miatt távoznia kellene a posztjáról.

Magyar szerint „az Orbán-kormány ipari méretű korrupciója miatt nem érkezik meg a 8 ezer milliárd forint uniós forrás hazánkba. A TISZA még nem is létezett, amikor felfüggesztették a magyar embereknek járó uniós források kifizetését”.

„Orbán Viktor úgy van vele, hogy ha nem lehet az övé és az oligarcháké az uniós pénz, akkor inkább senkié ne legyen”

– tette hozzá a politikus.

Szerinte „ha Orbánék csatlakoznának az uniós ügyészséghez, akkor a magyar emberek azonnal megkaphatnák a fejenként 800 ezer forint uniós támogatást, amit egészségügyre, oktatásra, nyugdíjasokra, a magyar gazdákra és hazánk gazdaságának helyreállítására lehetne fordítani”.

Magyar Péter úgy fogalmazott:

„Minden magyar embernek az az érdeke, hogy Orbán Viktor és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere mielőbb elbukja a választást és így a TISZA hazahozhassa Brüsszelből a magyar embereknek járó uniós forrásokat.”

Hozzátette: „Nem maradt más számukra mint a gyűlöletkeltés, a megosztás és a hazugságcunami. Ebbe illeszkedik Orbán Viktor poloskázó gyűlöletbeszéde és a TISZA önkéntesei, nők és idős emberek ellen elkövetett fideszes fizikai erőszak is.”

Magyar Péter teljes bejegyzése:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Orbán fogorvosával került korrupciógyanús ügyekbe korábban a Tisza rendezvényigazgatója
Zelcsényi Miklós korábban sportversenyeket szervezett, ma már a Tisza rendezvényein tűnik fel. Egy régi triatlonos ügy miatt azonban még mindig nyomoz a rendőrség.


Zelcsényi Miklós ma már a Tisza Párt rendezvényigazgatójaként ad interjúkat, de korábban sportszervezőként dolgozott, ő volt az Ultrabalaton nevű verseny főszervezője is.

Korábban Zelcsényi bejelentette, hogy átadja a Balatonman nevű cégét és az Ultrabalaton verseny szervezését a fiának és üzlettársának. Ezt követően teljes lendülettel kezdett el dolgozni a Tisza programjain.

2017-ben nagyon sokan részt vettek a Budapestman Triatlon Országos Bajnokságon, amit a Budapestman Kft. szervezett, ennek a cégnek Zelcsényi Miklós résztulajdonosa és ügyvezetője volt. A verseny a nevével ellentétben magánrendezvénynek számított – írja a 444.

A szervezéshez az állami forrást a Magyar Triatlon Szövetség biztosította. A szövetség akkori elnöke Bátorfi Béla volt, akit „Orbán fogorvosaként” is emlegetnek.

A 444-hez eljutott dokumentumok szerint a támogatás egy része megbízásokon keresztül Bátorfi köreihez került vissza.

A verseny körüli pénzmozgások miatt valaki feljelentést tett. A rendőrségi nyomozás azóta is tart. Bátorfi Béla 2014 és 2021 között vezette a triatlonszövetséget. A feljelentés épp egy Zelcsényi-cég által szervezett esemény kapcsán született. A portál szerint

több mint 32 millió forint került olyan gazdasági társaságokhoz, amelyek összeköthetők Bátorfival, de van olyan szerződés is, amit egyenesen a Dr. Bátorfi Agria Kerékpár és Triatlon Klubbal kötöttek.

Zelcsényi Miklós a 444 kérdéseire azt felelte, nem kötött fiktív szerződést a Balatonman triatlonverseny kapcsán 2017-ben, és azt is hozzátette: nincs takargatnivalója.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Rosszul lett munka közben, mert a főnöke nem engedte pihenni – a mentők viszont munkát ajánlottak neki
A 40 év körüli nő összeesett a munkahelyén Budapesten, miután főnöke nem engedte szünetre. A mentők nemcsak megmentették, de új lehetőséget is kínáltak neki.


Egy 40 év körüli nő lett rosszul a munkahelyén Budapesten, miközben dolgozott. Szédülésre és fejfájásra panaszkodott, de a főnöke nem engedte el szünetre. Rövid időn belül összeesett, ezért a kollégái mentőt hívtak hozzá, írták az OMSZ Facebook-oldalán.

Az Országos Mentőszolgálat munkatársai gyorsan a helyszínre érkeztek, és ellátták a beteget. Magas, 200 feletti vérnyomást mértek nála, ezért kórházba akarták szállítani.

A nő azonban elmondta, hogy próbaidőn van, és fél, hogy elveszíti az állását, ha kórházba megy.

A mentőtiszt ezután felhívta a mentőszolgálat humánerőforrás-osztályát, és arról érdeklődött, van-e szabad adminisztratív munkakör. Kiderült, hogy éppen keresnek új munkatársat, így a nőt állásinterjúra várják, ha már jobban lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Csaknem 6 millió forintból portalanítottak egy földutat Zabaron - egy házaspár miatt
Az önkormányzat szerint a beruházás a népességmegtartást szolgálta. A Magyar Falu Program biztosította a támogatást.


A Nógrád megyei Zabar településen csaknem 5,8 millió forintból portalanítottak egy külterületi földutat – szúrta ki a Borsod24.hu egy keddi posztban.

A nagyjából négyszáz fős falu az országos hidegrekordjairól ismert, most azonban a Magyar Falu Program – Széchenyi 2020 – Széchenyi Terv Plusz keretében megvalósult beruházás miatt került a figyelem középpontjába.

A település északi részén fekvő Malompusztára vezető földút felújítása során a portalanítást végezték el, amelyet az önkormányzat szerint a közlekedési nehézségek indokoltak. Mint írták, „száraz időben is nehéz volt a közlekedés rajta, esős, sáros időben pedig szinte lehetetlen volt”.

A fejlesztést azzal is indokolták, hogy a külterületi részre fiatal házaspár költözött, akik hosszú távon is ott szeretnének maradni. Az önkormányzat szerint „a falu népességmegtartó erejéhez elengedhetetlenül szükséges volt ezen útszakasz portalanítása”.

A beruházás összesen 5 763 656 forintba került, amelyhez a forrást állami támogatásból biztosították.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET: