A Mercedes is imádja az újragondolt magyar büféebédet
A Mártogatós ötlete hirtelen pattant ki Prauda Gergő és Takács Gergő fejéből. Egyikük sem vendéglátós, egyáltalán nem foglalkoztak előtte gasztronómiával, egészen más volt a foglalkozásuk. Viszont mindketten ugyanannak a pantomim társulatnak voltak a tagjai.
Eleinte a mozik sajtszószos-salsás nachos kínálatát szerették volna megreformálni – a kiindulóötlet az volt, hogy ehhez kellene újhullámosabb vonalat kitalálni. Így maradtak a szószoknál, mártásoknál.
A Mártogatós ötlet szintjén már 2015-ben létezett, ám eleinte csak úgynevezett pop-up kísérleteik voltak, többek közt az Alap kávézóban lehetett megkóstolni a mártogatós fogásaikat. A valódi indulás két éve, 2016-ban történt.
Céljuk az elején könnyen fogyasztható, glutén- és laktózmentes opciókat is kínáló egészségesebb street food elkészítése volt – innen jutottak el a cateringig. Mára üzleti vállalkozássá nőtte ki magát a Mártogatós, és olyan vállalatoknak szállítottak már, mint Mercedes vagy a Fujitsu. Úgy gondolják, van élet a kaszinótojáson és a sonkatekercsen túl is, és újszerűen közelítik meg a büféebédet, az irodai cateringet. Prauda Gergővel, az egyik alapítóval beszélgettünk a Mártogatósról.

- Az utóbbi években rengeteg új, street foodot vagy újhullámos ételeket kínáló hely nyílt Budapesten. Nem tűnt őrültségnek még plusz egy gasztronómiai vállalkozást indítani?
- Ha néhány havonta alaposabban körülnézünk a Belvárosban, mi is látjuk, hogy erős a fluktuáció. Emiatt, és mert nem vendéglátós berkekből érkeztünk, óvatosan álltunk ehhez. Féltünk, hogyan állnánk meg a helyünket ismeretlenként a nagy budapesti gasztropiacon.
Nagy kérdés volt, nyissunk-e új helyet, ódzkodtunk ettől – ezért is csináltunk az elején inkább kísérleti, egy napos éttermeket, úgy, hogy kávézókba kéredzkedtünk be, hogy lássuk, milyen visszajelzéseket kapunk, mi lesz ebből, melyik lesz a jó irány. Így nem éttermet nyitottunk, hanem cateringgel foglalkozó háttérüzemet létesítettünk.
A cég alapfilozófiája az, hogy ezek a mártogatós fogások nem feltétlenül csak az előételek között szerepelhetnek, és nem csak kiegészítenek egy-egy étkezést, hanem egymagukban is megállhatják a helyüket. Éppen ezért egy-egy alkalomra komplett menüsort terveznek.
Az alapkoncepciójuk pedig az, hogy a bevált, mainstream catering mellett alternatívát nyújtsanak azoknak, akik valami másra, a szokásostól eltérőre vágynak.

- Mit tart az első jelentősebb sikerüknek?
- Azt, hogy még a kísérletezési fázis alatt, amikor még mindketten a főállásunkban dolgoztunk, a Vodafone keresett meg bennünket, és ebből végül közös munka lett. Biztató jel volt, hogy rögtön az elején egy ilyen jelentős cégtől kaptunk megrendelést.
Mivel a szolgáltatásunkat 90 százalékban a vállalati szektorba értékesítjük, és jellemzően ők azok, akik kiemelt figyelmet fordítanak a külső és belső márkaépítésre, a Mártogatós részben ilyen szerepet tölt be náluk. Minőségre, egészségesebb étkezésre, márkaépítésre, illetve a dolgozói elégedettség növelésére használják azt, hogy tőlünk rendelnek.
- Ha visszatekintenek az utóbbi 2-3 évre, akad, amit másként csinálnának?
- Sok mindent, de önmagában nem ez a fontos, hanem inkább az, hogy
ha vállalkozásba kezd az ember, döntések szülessenek, elinduljon, történjen valami, elmozduljon a holtpontokról.
Nagyon sok rossz, és ezek közt több nagyon rossz döntést is hoztunk ez alatt a néhány év alatt, de ez még mindig jobb, mintha még mindig azon gondolkodnánk, hogy mit kellene csinálnunk.
- Ezek szerint nem osztják azt a nézetet, hogy mindent hosszú ideig és alaposan át kell rágni?
- Bár hajlamos vagyok hosszasan morfondírozni lényegtelennek tűnő kérdéseken, úgy vélem, valójában az a lényeges, hogy egy-egy döntés megszülessen. Nyilván nem lehet teljesen átgondolatlanul meghozni bizonyos döntéseket, fontosabb, hogy elinduljon valami, mintsem egy helyben toporogjon az ember.
Ugyanis annyira felgyorsult a világ, hogy gyakran még csupán kísérleti stádiumban lévő termékekkel, béta verziókkal is piacra lépnek a cégek, hogy azonnali vásárlói visszajelzést szerezzenek.
Az már a múlté, hogy hosszú éveken át a háttérben fejlesszenek termékeket, hogy aztán hatalmas marketingköltséggel piacra dobják, és utána azt vizsgálják, érdekes-e az emberek számára.

- A hazai piacon hol helyeznék el a Mártogatóst?
- Álszerénység lenne, ha azt mondanánk, hogy nem vagyunk szakmabeliek, mert már két éve csináljuk a Mártogatóst. Viszont hiányzik az évtizedes tapasztalat és ismertség a catering piacon, ezért nehéz meghatározni, hová tartozunk; ha van egészséges office catering kategória, leginkább oda.
Azt látjuk, vannak a nagy, régi múlttal rendelkező cateringes cégek, és vannak új vendéglátóhelyek, mondjuk valahol a belvárosban, amelyek bisztróként működnek, de vállalnak cateringet is. Ezekkel nem tudjuk magunkat összehasonlítani, mivel egészen más, amikor az egész koncepció arra épül fel, hogy nem nálunk, helyben fogyasztják el az ételeket, hanem például egy irodai workshopon, vállalati rendezvényeken.
- A fenntarthatóság mellett az is fontos, hogy hazai kistermelőket és környékbeli őstermelőket is bevonjanak a munkába?
- Természetesen, és az utóbbi két évben is nagy változások történtek ezen a területen, jó az irány, amerre haladunk. Egyre több olyan kistermelő jelenik meg, amelyik jó minőségű terméket készít, és aki nem csak úgy kijár a piacra a terményeivel vagy termékeivel, és csak úgy mellesleg nagyobb mennyiséget állít elő, ha arra van szükség, hanem aki szívesen dolgozik együtt vendéglátóhelyekkel. Vannak, akik mára kifejezetten csak éttermeknek dolgoznak. Ugyanakkor még mindig hiány van ezen a területen, még mindig nem tudunk mindent kistermelőkön keresztül beszerezni.
- Mit gondol, mi volt a legnehezebb az eltelt 2-3 évben?
-Talán az, hogy olyan nevet és stabil vevőkört szerezzünk magunknak, amely önfenntartóvá teszi a vállalkozást. Ez részben azért volt nehéz, mert hiányzott ebben a szektorban a kapcsolatrendszerünk.
Részben pedig azért, mert háttérüzemet működtetünk, és hozzánk nem lehet csak úgy az utcáról bejönni, nem vagyunk a kirakatban, nem lehet beülni hozzánk ebédelni, és így nyilván lassabban terjed a hírünk.
A catering eleve háttérben maradó világ. Ahhoz képest egyébként, hogy elég nehéz tőlünk rendelni – például csak 10 főtől vállalunk el megrendelést és minimum 2-3 nappal a kiszállítás előtt –, azt mondhatom, túl vagyunk a kezdeti nehézségeken, és egyre többen ismerik a Mártogatóst.

- Mi volt a legszebb pillanat a Mártogatós eddigi pár évében?
- Meghívott bennünket Svájcba az Európai Catering Szövetség, az EPCAS az éves gyűlésére 2017 nyarán, és beválogattak bennünket a leginnovatívabbnak tartott fiatal európai vállalkozások közé. Nagyon nagy megtiszteltetésnek érezzük. A meghívásos eseményen való részvételre ugyanis összesen 5 gasztronómiával kapcsolatos vállalkozás kapott lehetőséget egész Európából.
- Milyen terveik vannak 2018-ban?
- Szeretnénk minél több, hazai kistermelőktől érkező alapanyagot használni. Folyamatosan keressük azokat, akikkel együttműködhetünk.
A kínálatot is szeretnénk bővíteni, és új termékeket bevezetni. Lehet, hogy elsőre meglepőnek tűnhet, hogy a Mártogatós nem csak krémeket, szószokat szeretne kínálni, hanem mondjuk salátákat is, de mostanra a nevünk sokak számára egyre inkább az egészséges catering vonallal kapcsolódott össze, és ebbe a jelenleginél jóval szélesebb termékpaletta fér bele.