KULT

A hányás és hasmenés művészete – A szomorúság háromszöge nem kíméli a gazdagokat

Képzeljünk el egy viharban hánykolódó luxusjachtot, amelyen a fennhéjázó gazdagok kissé romlott herkentyűket habzsolnak. Kiadós szórakozásban lesz részünk!


A szomorúság háromszöge Ruben Östlund (Akaratlanul, Play – Gyerekjáték?, Lavina) svéd rendező második Arany Pálma-díjas filmje a 2017-es A négyzet után, ami a dögös modellpárt, Carlt (Harris Dickinson) és Yayát (Charlbi Dean) követi, akik egy szupergazdagoknak szánt, exkluzív álomhajón találják magukat, ahol mindenféle emberekkel találkoznak, köztük egy kissé perverz alkalmazásfejlesztővel (Henrik Dorsin), egy orosz műtrágyabáró oligarchával (Zlatko Burić), valamint egy udvarias, idős brit házaspárral (Oliver Ford Davies és Amanda Walker), akik "precíziós mérnöki tevékenységgel" foglalkoznak, vagyis kézigránátokat gyártanak.

A lustálkodásra vágyó gazdagokat egy teljesen fehér kiszolgáló személyzet várja, akik a nagy borravalóra hajtanak, alattuk (a szó valós és átvitt értelmében is) pedig az etnikailag sokszínűbb karbantartó személyzet helyezkedik el.

A csoportok közötti interakciók adják a film savát-borsát, az emberi kicsinyesség szakavatott ismerője, Ruben Östlund pedig élvezettel lubickol ezekben a jelenetekben.

Kapásból bepillantást kapunk a felszínes és álságos modellszakmába, majd egy Carl és Yaya közti éttermi diskurzusba, amelyben hosszan beszélgetnek arról, hogy kinek is kéne kifizetnie a számlát. A jobban kereső, de mégis a férfitől gesztust váró nőnek, vagy a nőtől a következő ceh kifizetésére ígéretet kapó férfinak? Ilyen és ehhez hasonló, hétköznapi, mégis húsbavágó párbeszédek és szituációk várhatók Östlundtól, ahogy azt a korábbi filmjeiből megszokhattuk.

A szomorúság háromszögével a rendező mégis egy populárisabb irányba kanyarodott el. Egyrészt ez az első angol nyelvű filmje, amelyben a mostanában egyre népszerűbbé váló Harris Dickinson (Kingsman – A kezdetek, Ahol a folyami rákok énekelnek, Ecc, pecc, ki lehetsz?) mellett a hajó flegma kapitányának szerepében egyenesen Woody Harrelsont instruálhatta, a Yayát alakító Charbli Dean pedig minden bizonnyal nagy karriert futhatott volna be e film után, sajnos azonban a 32 éves dél-afrikai modell-színésznő 2022. augusztus 29-én tragikusan fiatalon hunyt el egy a szervezetét megtámadó fertőzés miatt.

Másrészt könnyedebb talán a hangvétel is, a direktor a korábbi munkáira jellemző erősebb drámai élt most feláldozta a humor, a polgárpukkasztás és a szatíra oltárán.

A luxusjachtos etap az amúgy nem rövid, két és fél órás játékidő lényegi része, amelyben az utasok és a személyzet közti szóváltások és kényelmetlen, kínos momentumok végül az előbbiek durva megalázásához vezetnek. Talán ez a film mutatja be a legérzékletesebben, hogy milyen lehet a tengeribetegség. A folyton a kabinjában piáló és punnyadó kapitány ugyanis egy félreértés miatt épp egy viharos estére tűzi ki a kapitányi vacsorát. S miközben a hajó folyamatosan ide-oda imbolyog az óriási hullámok hátán, a magukat puccba vágó utasok nem éppen gyomorkímélő gourmet-cunamival szembesülnek: a nem túl friss tengeri herkentyűk pedig ki is fejtik hatásukat, amely a filmtörténelem egyik leghosszabb és legviccesebb, a hajón addig irritálóan „jabbáskodó” gazdagok felé a nézőkből kellemes kárörvendést kiváltó hányós és fosós jelenetet eredményezi. Kétségtelenül ez a kb. 20 perces (!!) szakasz a film csúcspontja, A szomorúság háromszöge azonban ennél természetesen többről szól. Östlund egyszerűen csak úgy gondolta, ennyi ösztönös móka jár a nézőknek, a szatíra műfajába ez simán belefér.

Van azonban egy harmadik része is a filmnek. A hajót ugyanis kalózok támadják meg, egy robbanás és süllyedés után pedig a túlélők (köztük Carl és Yaya, egy szélütésen átesett, kerekesszékes hölgy, az orosz oligarcha, az alkalmazásfejlesztő, valamint hárman a személyzetből: a főnöknő, egy gépész és egy takarító) egy lakatlan szigeten találják magukat. Itt pedig kellemesen átrendeződnek az erőviszonyok. A pénz ezen a helyen ugyanis nem ér semmit, így mostantól a halászni és tüzet rakni tudó takarítónő kerül a tápláléklánc csúcsára, mindenki neki kénytelen engedelmeskedni, ha ételhez akarnak jutni.

A földi javakban tobzódó gazdagok kicsinyessége természetesen itt is felüti a fejét, Östlund azonban azt is megmutatja, hogy milyenné válik az addig lenézett és lekezelt ember, ha hirtelen hatalomhoz jut.

Szóval bőven akad céltábla, és a mondanivalóval sem fukarkodik az író-rendező, az viszont kétségtelen, hogy például a Lavina halk szavú cizelláltsága itt a nézők arcába robbanó ordítássá erősödik, mivel, ahogy fentebb is áll, Östlund most fontosnak tartotta a szórakoztatást is, a szélesebb rétegek elérését.

A szomorúság háromszöge sok minden: elrettentő történet az osztrigák szürcsölésének veszélyeiről a viharos tengeren, a felső tízezer kíméletlen kritikája, lehetőség arra, hogy Woody Harrelson Karl Marx tanait hirdesse, illetve egy erősen pesszimista felvetés azzal kapcsolatban, hogy az emberek (az elnyomók és az elnyomottak egyaránt) alapvetően hajlandók egymást kihasználni, ha a megfelelő körülmények adottak. Ha félredobjuk a Rolexeket és a felmosóvödröket, végül is mindannyian ugyanolyanok vagyunk. Kiábrándult vízió, de fenemód szórakoztató.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: