5 tipp, hogy hatékony legyen az otthoni munka
Az amúgy már egyre digitálisabbá váló világunk tavaly rákényszerült, hogy az otthonunk főhadiszállássá váljon, és ennek központja az asztal legyen, amit a laptopunk ékesít. Életünk egy része azóta is online maradt, például sok munkahelyen megtartották a távoli munkavégzést és ma már az online ügyintézés is természetes. Emiatt fontos, hogy az otthoni hatékony munkavégzés szempontjából, kialakítsuk szokásainkat, megtervezzük a napi munkafolyamatainkat, és az időnket strukturáltan beosszuk. De hogyan?
Lényeges, és a törvény által is elő van írva, hogy akkor végezhető távmunka, ha erre az otthoni környezet alkalmas, tehát a feltételek az irodaihoz hasonlóak. Éppen ezért alakítsunk ki egy sarkot, kis irodát, ami csak ezt a célt szolgálja, ami csendes, nincsenek zavaró, és figyelem elterelő tényezők. Ahol elférnek az iratok, a laptop, mint munkaeszköz, és bármi, amire még szükség lehet. A munkakörnyezet tehát legyen ergonómikus.
Mivel erre a helyzetre hosszú távon kell berendezkednünk, érdemes az otthoni munkakörnyezetünk kialakításába, a számítógépes infrastruktúrába is beruházni. Nem csupán a kényelmünk, de az egészségünk szempontjából is fontos, hogy munkaállomásunk megfelelő kiegészítőkkel legyen ellátva. Az ideális informatikai háttér minden munkakörben mást jelent, és ez nem csak feladatkörönként, de személyenként is változhat. A Dell Technologies szakembere megosztotta velünk a legfontosabb tanácsokat arra vonatkozóan, hogy hogyan alakíthatunk ki kényelmes, egészséges, és a munkánkat leginkább támogató környezetet.
Vannak olyan szakmákban dolgozók, pénzügyesek, marketingesek vagy salesek, akiknek fontos, hogy egyszerre több alkalmazást, dokumentumot tudjanak nézni, kezelni. Nem is kérdés, hogy az ő munkakörnyezetüket leginkább a monitor határozza meg, de mellette a billentyűzetre és az egérre is kiemelt figyelmet kell fordítani.
Monitor
Az ő esetükben a méret is lényeg, hiszen egy kisebb monitoron nem lesz rendesen látható több táblázat és a szemüket, idegrendszerüket ezáltal komoly terhelés érheti. Teljesítmény szempontjából a min. 60 Hz-es képfrissítés az ideális, amelyet az üzleti modellek már biztosítanak, de kiemelten fontos, hogy a káros kékfény-kibocsátás csökkentéséről is gondoskodjon a modell, hiszen egész nap a képernyő előtt ülnek.
A tervezői tevékenységet végzőknek, a grafikusoknak, a videókkal vagy akár 3D-s anyagokkal dolgozóknak elengedhetetlenek a nagyméretű, szemkímélő megoldásokkal felszerelt monitorok. Számukra olyan eszköz a megoldás, amely a tökéletes képrészletességet a megfelelő színkezeléssel párosítja. A szélesebb látómező és a közel egyenletes fókusztávolság segít abban, hogy ne fáradjon el annyira a szem. Ugyanakkor nekik nem csak a képernyő felbontása lényeges, hanem a magasabb képfrissítési sebesség is. Továbbá, ha többmonitoros környezetben dolgoznak, a dönthetőség is fontos szempont lehet.

Billentyűzet
Főleg a pénzügyi területen dolgozóknak elengedhetetlen a megfelelően megválasztott billentyűzet. A kényelmüket szolgálja a magyar kiosztású megoldás, amely numerikus résszel is rendelkezik. A nagy méretű gombok és a tágas billentyűút szintén a komfortérzetet növeli.
Egér
Az egér a monitor és a billentyűzet mellett az egyik leggyakrabban használt periféria. Az érzékelő technológiájában, a számítógéphez való csatlakozás módjában, méretben és egyéb paraméterekben különbözhetnek egymástól. Egy vezeték nélküli, Bluetoothos egérnek köszönhetően nem kell az egyébként sem esztétikus kábelrengeteggel bajlódni.
Kamera
Ha elvárt a munkahelyünkön a kamera használata a meetingek közben, vagy szabadidőnkben előszeretettel videóchatelünk barátainkkal, családtagjainkkal, akkor egy jól megválasztott kamera különösen fontos lehet. Már itt is végtelen számú lehetőségünk van. Nem csak a felbontás alapján dönthetünk, a kamera is lehet vezetéknélküli, ha éjszaka vagy rossz fényviszonyok mellett is használnánk, akkor pedig infrakamerával kiegészített megoldást is beszerezhetünk. Ha nem szeretnénk külön mikrofont is venni, akkor olyan modell ajánlott, amiben beépítve ez is megtalálható.

Fejhallgató
A konferenciabeszélgetéseknél három szempontot kell figyelembe venni. Az egyik a hang minősége, a másik a mikrofon zajcsökkentő funkciója, a harmadik pedig a kényelem, hiszen előfordulhat, hogy több órán át is tart egy-egy értekezlet. Ez utóbbihoz hozzájárul a megfelelő párnázottság és pánt állíthatóság, a vezetéknélküli modelleknél a töltés egyszerűsége, és hogy könnyedén lehessen szabályozni, akár a fejhallgatón található kezelőpanel segítségével.
Utazásra mindenképpen könnyű, könnyen tárolható, vezetéknélküli változat javasolt, amely Bluetooth funkcióval rendelkezik. Fontos, hogy a telefonnal és a laptoppal is kompatibilis legyen.
Laptoptáska
Egy táska kiválasztását is jól át kell gondolni, hiszen védeni kell a laptopunkat bárhol is vagyunk. Annak megfelelően, hogy melyik hordozási módot preferáljuk választhatunk hátizsákot, vállra is akasztható hordtáskát, vagy akár egy elegáns laptop tokot. Fontos kérdés az is, hogy csak a kocsi ülésén szállítjuk, vagy egyéb körülményeket is mérlegelni kell. Választhatunk vízálló verziót, strapabíró, mérsékelten ütésálló táskát vagy egyszerű védőtokot.
A dolgozósarkot lehetőleg egy olyan helyen rendezzük be, ahol sok a természetes fény. A legideálisabb, ha az ablakkal szemközti vagy melletti részt nevezzük ki erre a célra – lehetőleg semmiképp se úgy, hogy háttal vagy az ablaknak, mert akkor erős napsütéskor tükröződhet a képernyő. Praktikus, ha redőnnyel, sötétítő függönnyel takarhatjuk az ablakot, ha éppen túl erősen tűz a nap, de mindenképp érdemes beszerezni egy kislámpát is borús időre vagy ha este is dolgozni kell.
Bár a munkaidő kissé rugalmasabbá válik, nem árt, ha megtartjuk a rutinjainkat. Továbbra is keljünk, ahogy eddig, üljünk be a kis házi irodánkba, menjünk szünetre és étkezni, ahogy eddig. A nagymosást és takarítást viszont hagyjuk meg a maga idejére. Nem gond, ha becsempészünk egy rövid kutyasétáltatást, hiszen a szünetek nagyon is kellenek, hogy a fejünk kiszellőzzön, de a rutint tartsuk meg. Ha nem így teszel a bioritmusod egy pillanat alatt megváltozik, a napok összefolynak, és nem fogsz tudni teljesíteni.
A munkád ugyanabban az időben kezdődik, mint mikor bejártál dolgozni, és ugyanakkor ér véget. Ez az egyik legfontosabb szabály, ami rád és a munkaadódra is ugyanúgy vonatkozik. Munkaidőn kívül ne keress senkit munkával kapcsolatos e-mailekkel és telefonokkal, és te sem vagy köteles válaszolni, viszont munkaidő alatt nem teheted meg, hogy nem vagy elérhető.