20-ra is lapot húz az autóversenyek tetszhalottja a gyártókért és a nézőkért - óriási változások jönnek a WRC-nél
A ralizás és az autós versenysportok koronája a Forma-1 után szinte biztosan a WRC (World Rally Championship). Viszont nézettség és szórakoztatóság tekintetében a markáns szabályok, illetve az események több napig való elhúzása az átlagos motorsport-rajongó számára követhetetlenné és sok esetben élvezhetetlenné teszi a versenyhétvégéket.
Ez meg is látszik a nézőszámon, csak az online közvetítésért előfizetőknél a két sport oldalán százmilliós különbségekről beszélhetünk. Na de ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani, mint bármely másik versenysport?
Jó ez, csak nem annyira
Arról beszélni, hogy a ralisport a sírba tart, költői túlzás lenne, hiszen a mai napig átlagban 267 000 látogatója van a finn ralinak, és egyéb kultikus helyek és versenyek is hasonló számokkal dolgoznak. A WRC jól van, mégis egy burokba került, ahol ebbe a bennfentes klubba igazán nehéz bekerülni. Sőt, konkrétan összesen három csapat viaskodását lehet látni, a Toyotán a Fordon és a Hyundaion kívül nincs is résztvevője egy-egy szezonnak már évek óta.
Mindent be kell vetni
A WRC-előfizetők egyik legnagyobb felháborodása sem más, mint az, hogy olyan kevesen nézik ezt a sportot, hogy többször teljes szakaszokat és futamokat inkább tiktok-live-ban közvetítettek, hátha ott bárki számára szimpatikussá válik a sport. A motorsport világa pedig már Valentino Rossi fénykorában, még a MotoGP esetében is a show-ról szótl, sok esetben a háttértartalmakról, illetve a karakterekről, akikkel igazán szimpatizálni lehet. Kevés csapat, kicsi választék, és végtelen kutatómunkát kell elvégezni, hogy valaki az embert is meglássa egy WRC-pilótában. Abban a világban pedig, ahol már a Tour De France több órás versenyeiről is tudnak Netflix-sorozatot csinálni, lépni kell. És lehet dobálózni a statisztikákkal, de a valódi, a versenyhétvégét végigkövető nézők száma iszonyatosan csekély.
Lépni kell, mielőtt túl késő
Természetesen bőven van lehetőség a változásra, ehhez pedig az FIA hozott radikális változásokat, amik 2027-től lesznek érvényben. Ezek a változtatások több nézőt is be tudnak csalogatni, hiszen lehetőségek tárházát kínálja a versenyszövetség a gyártól számára. Íme a legfontosabb pontok összefoglalva:
Karosszéria-szabadság: A gyártók nagyobb szabadságot kapnak a karosszéria kialakításában, lehetőségük lesz a ferdehátú, szedán és SUV formák közötti választásra is, amennyiben a biztonsági ketrec méretei megfelelnek a követelményeknek.
Költségvetési korlát: Az új WRC27 autók gyártási költsége legfeljebb 345 ezer euró lehet, célként kitűzve, hogy több gyártó csatlakozhasson a mezőnyhöz. A csapatok költségeinek csökkentése érdekében a WRC szeretné bevonni a helyi üzemeltetőket. Több gyártó, több pilóta és több izgalom is, amelyet egy közepesen gyenge tévés kampánnyal agyon lehet hajtani. Ne legyenek kételyeink, hogy milyen ijesztő statisztikák vannak a Forma-1-nél is “jól kinéző pilótákról” és hasonló nyalánkságokról.
Hajtáslánc-választék: A gyártók belsőégésű, hibrid vagy teljesen elektromos motorokat használhatnak, ezzel szélesíthetik a technológia választékát. A bioüzemanyagok használatát várhatóan továbbra is fenntartják. Ez ismételten a plusz izgalmakat fogja elhozni, ahol az agyontechnikázott elektromos autók és az izomautók is egymásnak feszülhetnek.
Autók közös használata: Lehetőség nyílik arra, hogy a WRC és a WRX szériákban a gyártók ugyanazokat az autókat alkalmazzák, a szükséges módosítások elvégzésével - ez ugyanúgy költséghatékonyság tekintetében kedvez a gyártóknak
Hosszú távú szabályozás: A tervezett szabályokat tíz évre rögzítik, ami elősegíti a kiszámíthatóságot és a tervezhetőséget a gyártók és pilóták számára, ezzel válaszolva a közelmúlt kritikáira, na meg arra, hogy egy új korszakban erősen bízik a szövetség, és remélhetőleg új nézőket tud ezzel behúzni.
Azt gondolom, hogy a WRC-nek az elsőszámú gondja nem a közvetítések hosszúsága vagy milyensége, hiszen végtelen ember nézi a Giro D’Italiát is, a Darts is évről évre népszerűbb, miközben a ralizás csúcsa az csupa adrenalin: a hosszú kilométereken át való fókuszáltság, a bukótér hiánya és a kiszámíthatatlan viszonyok mind arra sarkallják az embert, hogy ezt bizony nézni kell. A WRC egyetlen nagy hibája a bennfentessége, ezt a hibát pedig most látszólag kiküszöbölheti ez a rengeteg markáns változtatás. Vagy új szárnyra kap, vagy kardjába dől, de az biztos, hogy kellett változtatni.