SPORT
A Rovatból

20-ra is lapot húz az autóversenyek tetszhalottja a gyártókért és a nézőkért - óriási változások jönnek a WRC-nél

Ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani a World Rally Championship, mint bármely másik versenysport?


A ralizás és az autós versenysportok koronája a Forma-1 után szinte biztosan a WRC (World Rally Championship). Viszont nézettség és szórakoztatóság tekintetében a markáns szabályok, illetve az események több napig való elhúzása az átlagos motorsport-rajongó számára követhetetlenné és sok esetben élvezhetetlenné teszi a versenyhétvégéket.

Ez meg is látszik a nézőszámon, csak az online közvetítésért előfizetőknél a két sport oldalán százmilliós különbségekről beszélhetünk. Na de ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani, mint bármely másik versenysport?

Jó ez, csak nem annyira

Arról beszélni, hogy a ralisport a sírba tart, költői túlzás lenne, hiszen a mai napig átlagban 267 000 látogatója van a finn ralinak, és egyéb kultikus helyek és versenyek is hasonló számokkal dolgoznak. A WRC jól van, mégis egy burokba került, ahol ebbe a bennfentes klubba igazán nehéz bekerülni. Sőt, konkrétan összesen három csapat viaskodását lehet látni, a Toyotán a Fordon és a Hyundaion kívül nincs is résztvevője egy-egy szezonnak már évek óta.

Talán többen emlékeznek arra, amikor Subaruk, Mitsubishik, Skodák, Lanciák, a 2000-es éveket leuraló Citroenek végtelen permutációjának lehetett szurkolni. Az autók és a csapatok gyártási és fenntartási költségei az egekbe emelkedtek, miközben a technikai fejlődés zajlik, közel sem olyan érdekes az átlagember számára ez a sport, mint a korábban említett Forma-1.

Mindent be kell vetni

A WRC-előfizetők egyik legnagyobb felháborodása sem más, mint az, hogy olyan kevesen nézik ezt a sportot, hogy többször teljes szakaszokat és futamokat inkább tiktok-live-ban közvetítettek, hátha ott bárki számára szimpatikussá válik a sport. A motorsport világa pedig már Valentino Rossi fénykorában, még a MotoGP esetében is a show-ról szótl, sok esetben a háttértartalmakról, illetve a karakterekről, akikkel igazán szimpatizálni lehet. Kevés csapat, kicsi választék, és végtelen kutatómunkát kell elvégezni, hogy valaki az embert is meglássa egy WRC-pilótában. Abban a világban pedig, ahol már a Tour De France több órás versenyeiről is tudnak Netflix-sorozatot csinálni, lépni kell. És lehet dobálózni a statisztikákkal, de a valódi, a versenyhétvégét végigkövető nézők száma iszonyatosan csekély.

Lépni kell, mielőtt túl késő

Természetesen bőven van lehetőség a változásra, ehhez pedig az FIA hozott radikális változásokat, amik 2027-től lesznek érvényben. Ezek a változtatások több nézőt is be tudnak csalogatni, hiszen lehetőségek tárházát kínálja a versenyszövetség a gyártól számára. Íme a legfontosabb pontok összefoglalva:

Karosszéria-szabadság: A gyártók nagyobb szabadságot kapnak a karosszéria kialakításában, lehetőségük lesz a ferdehátú, szedán és SUV formák közötti választásra is, amennyiben a biztonsági ketrec méretei megfelelnek a követelményeknek.

Ez azért is hasznos, mert ahogy a ralizásban korábban megszokhattuk, mégiscsak csodálatra méltó, ahogy a világ legprofibb mérnökei külön számításokat találnak arra, hogy akár markánsan különbözzön az ő modelljük a többi gyártótól.

Költségvetési korlát: Az új WRC27 autók gyártási költsége legfeljebb 345 ezer euró lehet, célként kitűzve, hogy több gyártó csatlakozhasson a mezőnyhöz. A csapatok költségeinek csökkentése érdekében a WRC szeretné bevonni a helyi üzemeltetőket. Több gyártó, több pilóta és több izgalom is, amelyet egy közepesen gyenge tévés kampánnyal agyon lehet hajtani. Ne legyenek kételyeink, hogy milyen ijesztő statisztikák vannak a Forma-1-nél is “jól kinéző pilótákról” és hasonló nyalánkságokról.

Hajtáslánc-választék: A gyártók belsőégésű, hibrid vagy teljesen elektromos motorokat használhatnak, ezzel szélesíthetik a technológia választékát. A bioüzemanyagok használatát várhatóan továbbra is fenntartják. Ez ismételten a plusz izgalmakat fogja elhozni, ahol az agyontechnikázott elektromos autók és az izomautók is egymásnak feszülhetnek.

Autók közös használata: Lehetőség nyílik arra, hogy a WRC és a WRX szériákban a gyártók ugyanazokat az autókat alkalmazzák, a szükséges módosítások elvégzésével - ez ugyanúgy költséghatékonyság tekintetében kedvez a gyártóknak

Hosszú távú szabályozás: A tervezett szabályokat tíz évre rögzítik, ami elősegíti a kiszámíthatóságot és a tervezhetőséget a gyártók és pilóták számára, ezzel válaszolva a közelmúlt kritikáira, na meg arra, hogy egy új korszakban erősen bízik a szövetség, és remélhetőleg új nézőket tud ezzel behúzni.

Ezek a változások arra irányulnak, hogy frissítsék a WRC-, és vonzóbbá tegyék a motorsportot a gyártók és a közönség számára, ezzel pedig mindenki csak nyerhet. “Mint a Group B, csak most biztonságosan.” - olvastam ilyen és ehhez hasonló kommenteket, és valóban, a Group B a WRC legendás hőskorát jelentette, amely bár az életveszély kategóriáját több rendben kimerítette, az izgalom és a gyártók szabadságát azóta sem tudta felülmúlni egyetlen szezon sem.

Azt gondolom, hogy a WRC-nek az elsőszámú gondja nem a közvetítések hosszúsága vagy milyensége, hiszen végtelen ember nézi a Giro D’Italiát is, a Darts is évről évre népszerűbb, miközben a ralizás csúcsa az csupa adrenalin: a hosszú kilométereken át való fókuszáltság, a bukótér hiánya és a kiszámíthatatlan viszonyok mind arra sarkallják az embert, hogy ezt bizony nézni kell. A WRC egyetlen nagy hibája a bennfentessége, ezt a hibát pedig most látszólag kiküszöbölheti ez a rengeteg markáns változtatás. Vagy új szárnyra kap, vagy kardjába dől, de az biztos, hogy kellett változtatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
Levelet írtak Mészáros Lőrincnek a fociklubja szurkolói, a vezetőség lemondását követelik
Hat pontban sorolták fel, miért tartják elfogadhatatlannak az NK Osijek jelenlegi működését. Szerintük a rossz döntések, botrányok és stratégiai hibák rombolták le a csapatot.


Pénteken jelent meg egy nyílt levél a Facebookon, amelyben az NK Osijek szurkolói egyesületei a klub jelenlegi vezetésének távozását követelik, vette észre a Telex. A levelet Mészáros Lőrincnek címezték, aki 2016 óta a horvát labdarúgócsapat többségi tulajdonosa.

A szurkolók hálásak a támogatásért, amit az elmúlt kilenc évben kaptak, de úgy érzik, eljött az idő, hogy megszólaljanak a csapat jelenlegi helyzete miatt. Azt írták: szerintük az NK Osijek nem a nagy eredményei, hanem a szurkolók hűsége és a több mint százéves hagyományai miatt tartozik a horvát futball „nagy négyeséhez”.

A levél szerint a klub hosszú ideje problémákkal küzd, ezek pedig már nem maradhatnak szó nélkül. A drukkerek hat pontban sorolták fel azokat a gondokat, amelyek szerintük megingatták a klub alapjait.

Kiemelték, hogy szerintük nincs sportstratégia, nem látszik a motiváció, és hiányzik az utánpótlás támogatása is.

A vezetők szerintük nem vállalják a felelősséget a hibás döntésekért, és játékosmegfigyelő rendszer sincs.

Az ifjúsági csapatok is gyengébben szerepelnek, mint korábban.

A szurkolók szerint az NK Osijek ma már csak alárendelt szerepet tölt be a horvát bajnokságban, és több botrány is megtépázta a klub hírnevét. Emiatt a szakemberek nem bíznak bennük, és a klub a szurkolóival sem foglalkozik.

A levelet aláírók úgy látják, a csapat ma már nem a bajnoki címért, hanem a puszta túlélésért harcol.

Azt is hangsúlyozták: mostanra elfogyott a türelmük. Mint írták: „a párbeszéd ideje lejárt”, és úgy érzik, hogy eddig csak üres, be nem váltott ígéreteket kaptak.

A G7 korábban részletesen foglalkozott azzal, milyen szerepet tölt be Mészáros Lőrinc az eszéki klub életében. Bár sokan úgy gondolják, ő a tulajdonos, a lap szerint valójában csak főszponzorként van jelen, és az NK Osijek hivatalos honlapján több, hozzá köthető cég is szponzorként szerepel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Rettenetesen megverték Borics Ádámot, először kapott ki TKO-val
A magyar MMA-harcost a korábbi bajnok Jesus Pinedo győzte le a PFL orlandói tornáján, a meccset az első menetben leállították.


Borics Ádám, a kevert harcművészetek (MMA) legismertebb magyar harcosa kiütéses vereséget szenvedett a Professional Fighters League (PFL) orlandói versenyén, írja a 24.hu.

A 31 éves sportoló az egymillió dollár összdíjazású torna első fordulójában lépett ketrecbe a perui Jesus Pinedo ellen, aki korábban már bajnok is volt. Borics jól kezdte a meccset, de az első menet közepén egy ütéskombináció után a földre került. Ezt kihasználva Pinedo rátámadt, és több ütéssel is eltalálta, mire a bíró félbeszakította a küzdelmet.

Borics a leállítás után felállt, és vitatkozott a döntéssel, de a bíró nem változtatta meg az ítéletet, így a magyar harcos kiesett a pehelysúlyú tornáról.

Ez volt Borics Ádám első olyan veresége, amit technikai kiütéssel (TKO) szenvedett el. Profi pályafutása során eddig 19 győzelem mellett ez volt a harmadik veresége.

A „Kölyök” becenéven ismert sportoló 2022 októberében első magyarként vívott világbajnoki MMA címmérkőzést, ahol a brazil Patricio “Pitbull” Freire ellen állt ki. Akkor ugyan súlyos sérüléssel küzdött a felkészülés során, mégis végigment a meccs, amelyet a brazil pontozással nyert meg.

Borics a meccs után a Facebookon egy videóban köszönte meg a szurkolást követőinek. Ebben többek között azt mondta, hogy „lett egy rohadt nagy szakadás a fején”, és hiába kapott ki, esze ágában sincs feladni a pályafutását:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Életnagyságú szobrot készítettek Szoboszlairól, de nem tetszett neki, amit látott, és nem is örült túlzottan – videó
A magyar válogatott csapatkapitányát igencsak meglepte a Telekom ajándéka. Szoboszlai arca nem igazán köszönt vissza a különleges „alkotáson”.
F. O. - szmo.hu
2025. április 01.



Szoboszlai Dominikot különleges ajándékkal lepte meg a Telekom az együttműködésük évfordulóján. A cég egy szűk körű ünnepséget szervezett a magyar labdarúgó válogatott csapatkapitánya számára, ahol egy életnagyságú szobrot mutattak be.

A különleges alkotást használt mobiltelefonokból készítették el.

A szobor nem aratott osztatlan sikert. Szoboszlai megjegyezte, hogy nem igazán ismer magára a szobron, mivel az arca nem köszön vissza rajta. A videó végén azonban kiderült, hogy

mindez csak egy áprilisi tréfa volt, amelynek a Liverpool játékosa lett az „áldozata”.

A Telekom a közleményében azt írta, hogy a szobrot Szoboszlai tiszteletére készítették. A középpályás az elmúlt időszakban a magánéletében is fontos változáson ment keresztül: a közelmúltban megházasodott.

Az április tréfáról készült videó:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Elképesztő baki: kanyarodás közben Alonso kezében maradt a kormány
A spanyol versenyző hiába tekerte, már csak a levegőben lobogott a kormány, a kocsi pedig ment tovább egyenesen. Szerencsére nem lett nagyobb baj a bizarr esetből.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 12.



Meghökkentő jelenet játszódott le a bahreni nagydíj pénteki szabadedzésén, vette észre a Player.

Kanyarodás közben egyszerűn Fernando Alonso kezében maradt az Aston Martin kormánya.

A kétszeres világbajnok gyorsan reagált a váratlan helyzetre, és a bukótérben lassítva visszaszerelte a helyére a kormányt, majd tovább ment. A spanyol versenyző szerencséjére éppen nem túl nagy sebességgel haladt, ezért is úszhatta meg nagyobb baj nélkül a szokatlan szituációt.

A jelenetet a lenti videó 38. másodpercétől lehet megnézni:

Nem úszta meg ennyivel a szombati időmérőn hibázó Ocon. A Haas francia pilótája az egyik kanyarban vesztette el uralmát az autó felett, és a falba csapódott. A baleset miatt le is állították az időmérőt, de szerencsére itt sem lett baja a pilótának. A kicsúszást itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: