120 éve adták át a Halászbástyát
2014-ben volt száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét, ahol a főváros helyismereti, helytörténeti anyagait találjátok meg. Folyamatosan gyarapodó gyűjteményükben százezer kötetnyi könyvet, kéziratot, hírlapot és folyóiratot, köztük számos régi, ritka dokumentumot tanulmányozhat bárki.
A fotótárban pedig mintegy négyszázezer fényképet őriznek, amelyek bemutatják a városkép, az infrastruktúra változásait, a hétköznapok és történelmi fordulatok jeleneteit, a hírességek és mára elfeledett városlakók arcvonásait. Facebook-oldalukon ezeket mutatják be olyan történetekkel, amikről csak nagyon ritkán hallani.
„A Halászbástya azok közé a városrendezési alkotások közé tartozik, amelyek közvetlen gyakorlati cél nélkül, elsősorban a városkép érdekében keletkeztek” fogalmaz Preisich Gábor Budapestről szóló várostörténeti munkájában. (Preisich Gábor: Budapest városépítésének története II. A Kiegyezéstől a Tanácsköztársaságig, Budapest, 1964.)
A főváros látképének azóta is meghatározó részét képező műalkotás létrehozásának ötletét maga a tervező, Schulek Frigyes vetette fel a budavári főtemplom (Mátyás-templom) restaurálásával kapcsolatos emlékiratában. Az e témában tartott előadásában, a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet 1894. október 27-én tartott egyetemes szakülésén az építész így ismertette elképzeléseit:
A javasolt egységes megoldás részei a templomon kívül a következők voltak:
• az Albrecht-útra levezető nagy szabad lépcső
• a régi bástyafalakon végighúzódó fedett folyosó saroktornyokkal megerősítve
• Szent István király szobra a déli Halász-bástya közepén, melyet a bástya északi oldalán a hét vezér szoborcsoportja egészítene ki
A memorandumot 1895-ben terjesztették a Közmunkatanács elé, amely így foglalt állást a június 6-án tartott ülésén (Fővárosi Közlöny, 1895 / 48. szám):
„A mi pedig a Schulek által tervezett lépcsőt és a halász-bástya kiképzését illeti, melyekre a kormány is súlyt fektet, a tanács a főváros azon javaslatát, hogy a lépcső a közlekedés érdekében mindenesetre kiépítessék, azzal a kijelentéssel fogadja el, hogy a monumentális Mátyás templom mint művészi alkotás kiegészítésére szükségesnek találja azt is, miszerint a halász-bástya Schulek alapeszméje szerint építési kiképzést nyerjen.”
A támogatás, mint a fenti, az ülésen elhangzott beszédrészletből is kiderül, nem terjedt ki Schulek tervezetének harmadik pontjára, a Szent István szoborra. Ennek az az oka, hogy ekkorra a kormány már leszerződött Stróbl Alajossal annak elkészítését illetően, viszont a konkrét helyet még nem jelölték ki számára. Így végül a Közmunkatanács úgy határozott, hogy a templom közvetlen környezetének kialakításával (ideértve a Szentháromság teret is) kapcsolatos döntéseket elnapolják a műalkotás végleges helyének megállapításáig.
A munkálatok 1896-ban kezdődtek meg a nagy lépcső vonalában kialakított ideiglenes lejárat létesítésével és közel három éven át, 1902-ig zajlottak. Ekkor adták a Halászbástyát, de különböző építményei csak 1905-re készültek el.
„A bástyán elhúzódó árkádokról, a teraszokról és a toronyerkélyekről csodásán szép, páratlanul festői látvány tárul a néző elé s bizonyos, hogy Schulek Frigyes tanár remek alkotása rövid idő alatt a főváros közönségének s az itt tartózkodó idegeneknek kedves helye lesz.” (Ország-Világ, 1903 / 36. szám)

A Lánchíd és a budai oldal látképe a régi Mátyás-templommal, 1874

A Halászbástya szabályozó tervének és Szent István tervezett emlékhelyének alaprajza (Forrás: A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye, 1894. / 10. szám)

Az eredeti várfal a Halászbástya építésekor a Jezsuita lépcsőnél 1900 előtt.

Az eredeti várfal a Halászbástya építésekor a Jezsuita lépcsőnél 1900 előtt.

Lakóház az eredeti bástya mellett, 1900.

A Halászbástya építkezési munkálatai 1900 áprilisában.

Az eredeti bástya egyik lakóháza, 1900. július. 2.

A Halászbástya építkezési munkálatai 1900. július 12-én. A háttérben a Pénzügyminisztérium régi épülete.

Járókelők a Halászbástya már elkészült északi lépcsőjén, 1900 augusztusában.

A Halászbástya lépcsősorának építési munkálatai a századelőn. Jobbra a Pénzügyminisztérium régi melléképülete, balra a Mátyás-templom.

A Halászbástya, háttérben az épülő Mátyás-templom, előtérben Hunyadi János szobra, 1903 után.

A Halászbástya a Hunyadi János útról Klösz György felvételén, 1905 körül. Balra a Pénzügyminisztérium régi épülete.

Ferenc József a Szent István-szobor avatásán, 1906. május 21-én.

Kilátás északra a Mátyás-templom tornyából, 1930-as évek

A kivilágított Lánchíd a Halászbástyával 1938. augusztus 20-án