Ilyen, ha a férfit tárgyként kezelik: bizarr reklámfotókat készített egy ügynökség
Már-már sztereotípiának számítanak a férfiaknak szóló, férfiruhákat reklámozó fotók, melyeken sármos, csibészes tekintetű, öltönyös pasik néznek keresztül bájos, hiányos öltözetű partnernőiken. Az amszterdami székhelyű Suistudio ebben a hónapban nyitja meg első üzletét az Egyesült Államokban. Gondoltak egy merészet, és egy svédcsavarral tették oda magukat az amerikai divatpalettára.
Marketingeseik nem mindennapi reklámfogáshoz folyamodtak: divatfotóikon tetőtől talpig kosztümbe öltözött hölgyek láthatók, a férfiak pedig – mintegy színpadi kellékek gyanánt – teljesen pucérak.
A reklámkampány elnevezése nem kevésbé stílusos: "Nem férfiakat öltöztetünk". A név nem csupán azt kívánja jelezni, hogy a stúdió kreációi kizárólag hölgyeknek szólnak, hanem azt is, hogy promóciós fotóikon meztelen úriemberek jelennek meg. A fényképeken választékos eleganciával felöltöztetett, erőt és dominanciát sugárzó női modellek láthatók, míg a férfiak puszta háttérként szolgálnak – mondhatni a kellékek, a bútorok szerepét töltik be.
A kampány célja persze egyúttal a szexista ideológia megtörése, amely szerint divatfotón pucéran csakis hölgyeket lehet ábrázolni.




Az egyedi látásmód azonban sokaknál kiverte a biztosítékot:
Vannak, akik azzal vádolják a Suistudiót, illetve Kristina Barricelli elnökhelyettest és kampánystábját, hogy az emberek tárgyként történő kezelésére buzdítanak, vagyis éppen azt teszik, ami ellen állítólag lázadnak. Kristina Barricelli erre a következőképpen reagált: a kampány „felhívás az évek során megszilárdult, merev nemi szerepek átértékelésére.”
De vajon elfogadható-e az ember – legyen az férfi vagy nő – tárgyként történő kezelése? Sokan úgy vélik, egyáltalán nem, és azt gondolják, a feminizmus kezd rossz irányba elmenni.
Természetesen a közösségi oldalak felhasználóinak is megoszlik a véleménye. Ezt ki is fejezik posztjaikban.
Lássuk az ellenoldal véleményét:
„Ezért utálják az emberek a feministákat. Senkit nem szabad tárgyként kezelni. Soha! Azok a nők, akik feministának nevezik magukat, és abban hisznek, hogy meg kell torolni a múltban és a jelenben elkövetett vétkeket, éppen olyan bűnösök, mint azok, akik elkövették ezeket a vétkeket.”
„Ezt nem lehet elfogadni, és nem is helyes. Ezek a férfiak valakinek a fiai, barátai, testvérei... És gusztustalan dolog fiatal lányoknak azt az üzenetet közvetíteni, hogy teljesen rendben van, ha a férfiakat sétáló pénztárcaként kezeljük, akiket ócsárolni lehet. Bizony, évekkel ezelőtt megváltoztak a szerepek, de mi mindannyian megpróbálunk szabadulni attól a hozzáállástól, hogy valakit degradálunk, míg a másikat felemeljük; ez 50 lépéssel hátrafelé visz minket. Egyszerűen gusztustalan.”
„Hogy lehetnek büszkék erre a kampányra? Nem éri el a célját. Még mindig a férfi van a középpontban – nem a nő. Mutassanak nekem egy erős nőt, anélkül, hogy szándékosan próbálna meg sokkoló lenni! Ez egy félresikerült, 'feminista' kampány. És azért teszem idézőjelbe, mert ez nem feminizmus.”
Persze a kampánynak akadnak pártolói is:
„Klasszak a ruhák, és nagyon tetszik a reklám. Ez az igazi irónia. Micsoda túlérzékeny társadalom lettünk...”
„Ideje volt megtörni a reklámkampányok kegyetlen logikáját. A kampány mondat- és jelentéstanilag is csodás. Gratulálok a merészségükhöz!”
„A kommentek ellenére, pro és kontra, nagyon élveztem a meztelen férfiak látványát, a ruhák pedig extravagánsak. Nagyszerű reklám! MINDENT visz!”
Forrás: BoredPanda, fotók: Instagram