Kiderült, hogy mennyit keresnek a magyar kamionosok - több százezres eltérések is lehetnek a sofőrbérekben
Egyre többen kíváncsiak arra, mennyit lehet keresni Magyarországon hivatásos teherautó-sofőrként. A koronavírus-járvány után több helyen is megjelentek hírek a milliós fizetésekről, ezek azonban sokszor félinformációkra épültek. A soforfizetes.com nevű weboldal most abban segít, hogy átláthatóbbá váljon a helyzet. Az oldalon a sofőrök anonim módon hasonlíthatják össze a saját bérüket más sofőrök adataival megyei, országos és járműkategóriánkénti bontásban. Emellett több mint 1200 fuvarozócég állásajánlata is elérhető egy helyen.
A portál üzemeltetői az elmúlt egy év adatait megosztották a Telexszel. Az információk alapján kiderült, hogy
A belföldi fuvarozásban a legjobban a tartályos, az ADR tartályos és a hűtős nyergesvontatót vezető sofőrök keresnek, az ő nettó fizetésük megközelíti a 600 ezer forintot. A nemzetközi fuvarozás majdnem minden kategóriában magasabb fizetést jelent, kivéve a kisáruszállító furgonok esetét.
Az is számít, milyen beosztásban dolgozik egy sofőr. A legkönnyebb azok helyzete, akik minden hétvégén haza tudnak menni. Vannak azonban olyan váltási rendszerek is, amelyeknél a sofőr csak 2, 3 vagy 4 hét után kap egy hét pihenőt. Az elmúlt egy év adatai alapján
Őket követik a ponyvás nyergesvontatóval dolgozók hasonló munkarendben, majd a hétvégente hazajáró autószállítók.
A munkáltató székhelye szerinti adatok is érdekes eltéréseket mutatnak. A nemzetközi ponyvás nyergesvontató kategóriában Heves vármegye vezeti a listát, itt a havi nettó fizetés meghaladja a 800 ezer forintot. Ezt követi Pest, Komárom-Esztergom és Somogy vármegye. A legalacsonyabb átlag Békés vármegyében volt, de ott is közel 700 ezer forintot keresnek a sofőrök havonta.
Dobos Béla, a Transleads Kft. ügyvezetője, aki a soforfizetes.com oldalt is működteti, elmondta:
„Békés megyében nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában a kitöltők 90 százaléka hétvégén hazajárós munkarendben dolgozik, ami kevesebb fizetéssel jár, mint például a 4/1-es beosztás, ami négyheti külföldi munkát, majd egy egyhetes pihenőt jelent.” Hozzátette: „Mivel a sofőrök bére sok esetben 3-4 különböző bérfizetési elemből áll össze (például alapbér, napidíj, kilométer-alapú pótlék, egyéb juttatások), ezért ők leginkább a számlájukra utalt nettó bérükkel vannak tisztában, szemben egy átlagos irodai környezetben dolgozó munkavállalóval.” A felmérés éppen ezért a nettó bérekre koncentrált.
A nemzetközi ponyvás nyergesvontató kategóriában 989 sofőr töltötte ki a kérdőívet. Ez megyénként 25-30 választ jelentett, kivéve Budapestet és Nógrád megyét, ahonnan nem érkezett elegendő adat. Az országos átlag ebben a kategóriában 765 ezer forint volt.
Jelenleg körülbelül 80 ezer hivatásos sofőr dolgozik Magyarországon. A szakmában viszont nagy a munkaerőhiány: legalább 8-10 ezer sofőr hiányzik, különösen az áruszállításban és a személyszállításban.