Hamarabb működött elektromos lift, mint villanylámpa a közvilágításban – a pesti aranykor rekorderei
Az 1800-as évek második felében Pest – majd az egyesülést követően – Budapest visszavonhatatlanul elindult a világvárosiasodás útján. Hogy mekkora fejlődésen ment keresztül ekkoriban az addigi álmos városka, azt – a lélekszámadatokon kívül – a legjobban az újdonságnak számító találmányok bevezetésének dátumai mutatják meg. Lássuk hát, melyik fontos újítás mikor jelent meg Pest utcáin.
Közvilágítás
Először talán nézzük meg, hogy mikor gyulladt fel Pesten
az első gázlámpa.
A pontos dátum ebben az esetben 1816. Ekkor gyújtotta meg Tehel Lajos a Magyar Nemzeti Múzeum őre az épület homlokzatán, az akkor még házi készítésű légszesszel működő lámpát, és 1838. március 9-ig ez volt a város egyetlen ilyen fényforrása. Meglepő módon azonban a gázlámpák alkonya nem esett egybe a villanyvilágítás megjelenésével, hiszen az első elektromos lámpák az újonnan átadott Keleti (akkor Központi) Pályaudvar csarnokaiban és irodáiban gyulladtak fel, 1884. augusztus 16-án.

Budapest XIV., Városliget, Iparcsarnok. 1916. Fortepan/Németh Tamás
Mivel a villanylámpák üzemeltetése közel háromszorosába került akkoriban a gázlámpákénak, így
a közvilágításban 1909 áprilisában jelent meg.
Ekkor az áramszolgáltató vállalat saját költségén a Rákóczi úton a Kis- és Nagykörút között 38 próbalámpát állított fel, reklámcélzattal. A hálózat további építése pedig egészen 1910-ig váratott magára, így Temesvár és Mátészalka is megelőzte Pestet.
A villanykandelábereket pedig még az elektromos lift is maga mögé utasította, ugyanis az első ilyen szerkezet az Erzsébet-híd pesti hídfőjénél látható, két, tornyos ikerházban, vagyis a Klotild Palotákban szerelték fel, 1889-ben.
Közlekedés
Sőt igazából
az első pesti villamos
is bőven a gázlámpák fényénél rótta útjait, mivel a Nyugati pályaudvar elől induló és a Király utcáig tartó kísérleti vonalat már 1887. november 28-án átadták. Ekkor a vonalat még egy külön dinamó látta el árammal, mely a mai Nyugati téri posta helyén működött egy fabódéban. Bár ez így elég kezdetlegesnek hangzik,
a villamos igen hamar lekörözte az egyeduralkodó lóvasutat, mely pedig 1866. július 30. óta szolgálta a pestieket.

Budapest VII., VIII., Nagykörút - Rákóczi út kereszteződés a mai Balha Lujza tér felől nézve. Szemben a Pesti Hazai Első Takarékpénztár Egyesület bérpalotája. A felvételt 1898-ban Klösz György készítette. Fortepan/Budapest Főváros Levéltára.
Az első vonal a mai Kálvin térről indult útjára. Persze akkorra már a korábbinál sokkalta kiválóbb lovak közül lehetett hozzájuk válogatni, ugyanis a tenyésztés már komoly hagyományokkal bírt, nem utolsó sorban a mindennapossá vált lóversenyeknek köszönhetően.
Lóverseny
Széchenyi István még angliai tartózkodása idején ismerkedett meg a lóversenyek világával, melyet itthon is rögvest meg akart honosítani. Ennek megfelelően 1827-ben jött létre a Pályafutási Társaság, amely később 1830. június 11-én az Állattenyésztő Társaság nevet vette fel. Előtte azonban még 1827. június 6-án megszervezték
az első magyar lóversenyt,
ahol 25 ezer néző előtt éppen a legnagyobb magyar Babieka nevű angol telivérje vitte el a pálmát. Azonban nem ez volt az egyetlen sportág, melynek születését Széchenyinek köszönhetjük.

Kürthy Berta (fehérben) és Magyar Elek a lóversenypályán. 1907. Fortepan/Magyar Bálint